مانوئل دی اولیویرا
این پروژه فیلم كه «گبو و سایه» نام دارد محصول مشترك فرانسه و پرتغال است كه براساس رمانی از «رائول براندائو» به همین نام ساخته خواهد شد و....
 
«مانوئل دی اولیویرا»، كارگردان كهنه‌كار سینمای پرتغال جدیدترین پروژه فیلم‌اش را ماه آینده مقابل دوربین خواهد برد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مانوئل دی‌اولیویرا» كه هم‌اكنون ‌١٠٣ ساله است و پیرترین كارگردان درقید حیات سینمای جهان محسوب می‌شود، جدیدترین پروژه فیلم‌اش را از اواخر اوت یا اوایل سپتامبر كلید خواهد زد.
این پروژه فیلم كه «گبو و سایه» نام دارد محصول مشترك فرانسه و پرتغال است كه براساس رمانی از «رائول براندائو» به همین نام ساخته خواهد شد و فیلم‌نامه آن را خود «اولیویرا» می‌نویسد.
به گزارش اسكرین دیلی، این فیلم كه با بودجه ‌٥/٢ میلیون دلاری ساخته می‌شود، ‌داستان پدری است كه جانش را برای حفظ پسر پناهنده‌اش می‌دهد.
«دی اولیویرا» كه قصد كناره‌گیری از دنیای سینما را ندارد، دو سال پیش در یكصدمین سالروز تولدش ساخت جدید‌ترین فیلم خود با نام «شگفتی‌های یك دختر بلوند» را آغاز كرد.
«دی اولیویرا» متولد ‌١١ دسامبر ‌١٩٠٨ از دهه پنجاه تاکنون به فیلم‌سازی مشغول است كه «نقاش و شهر»(‌١٩٥٦)، «نان» (‌١٩٥٩)، «وسوسه مسیح» (‌١٩٦٣)، «مادر باکره» (‌١٩٧٥)، «سفر به آغاز جهان» (‌١٩٩٧) و «تصویر سخنگو» (‌٢٠٠٣) از مشهورین فیلم‌های او به‌شمار می‌روند.
وی تا پیش از آنکه اولین فیلم بلند خود را در سال ‌١٩٤٢ با نام «آنیکی بوبو» کارگردانی کند، در طول ده سال پنج مستند ساخت و ‌٢١ سال طول کشید تا «دی الیویرا» فیلم سینمایی بعدی خود را بسازد. این فیلم که در سال ‌١٩٦٣ ساخته شد، «وسوسه مسیح» نام داشت.
«دی اولیویرا» كه از سال ‌١٩٩٠ تاکنون تقریبا هرسال یک فیلم ساخته‌است، تاکنون شش‌بار در بخش مسابقه جشنواره کن حضور داشته که آخرین‌بار در سال گذشته با فیلم «مورد عجیب آنجلیکا» رقم خورد. در این شش‌بار وی در پنج دوره نامزد دریافت نخل طلا بود و یک‌بار در سال ‌١٩٩٩ برای فیلم «نامه» برنده جایزه ویژه هیئت داوران شد.
این كارگردان كهنه‌كار در طول ‌٨٠ سال فعالیت هنری، جوایز سینمایی متعددی به‌دست آورده‌ که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جایزه دوربین برلیناله از جشنواره برلین، جوایز نخل طلای افتخاری، هیات داوران، فیپرشی و کلیسای جهانی از جشنواره فیلم کن، جایزه یک عمر دستاورد سینمایی از اكادمی فیلم اروپا، جایزه یوزپلنگ افتخاری از جشنواره فیلم لوکارنو، جایزه آکی‌را کوروساوا از جشنواره فیلم توکیو، شیر طلای افتخاری و جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره فیلم ونیز اشاره كرد. 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir