جان وین
از بین اشیائی که حراج می‌شوند می توان به جایزه گلدن گلوبی که وین برای بازی در «شهامت» به خانه برد اشاره کرد که به قیمت پای.....
 
 لباس‌ها و یادگاری‌های یک عمر فعالیت جان وین بازیگر سرشناس به حراج گذاشته می‌شود.
به گزارش خبرآنلاین، ایتن وین، جوان‌ترین فرزند این بازیگر برخی از یادگاری‌های سینمایی پدرش از جمله چشم‌بند فیلم «شهامت» و جایزه گلدن گلوبی را که پدرش برای این فیلم گرفت به حراج گذاشته است.
ایتن که نامش از شخصیت ایتن در فیلم تاثیرگذار «جویندگان» (1956) ساخته جان فورد وام گرفته شده، گفت: «برای پدرم طرفدارانش بسیار مهم بودند و حتی اگر سرش شلوغ هم بود برای تشکر از آن‌ها یک کارت تشکر می‌فرستاد. اگر وقت صحبت یا امضا نداشت حتما چنین کارتی برایشان می‌فرستاد.»
او افزود: «به پدرم می‌گفتم چه دلیل دارد با این افراد حرف می‌زنی و او جواب می‌داد چون این مردم به او اجازه دادند تا به جان وین بدل شود.»
از سال 2003 به بعد ایتن وین رئیس «سازمان جان وین» در نیوپورت بیچ شده است، مهم‌ترین وظیفه این سازمان حفظ و نگهداری از میراث جان وین است. وین مجموعه‌ای عظیم از یادگارهای سینمایی دارد.
 
 
جایزه گلدن گلوب برای «شهامت»
 
دلیل علاقه مردم پس از سال‌ها به وین در این است که آن‌ها با فیلم‌های او رابطه‌ای شخصی برقرار می‌کردند و دوست داشتند این رابطه را حفظ کنند. به همین دلیل فرزند وین با همکاری حراج‌خانه «هریتیج» (میراث) تصمیم گرفته است برخی از این یادگاری‌ها را به حراج بگذارد.
آثاری که قرار است حراج شوند از 16 تا 18 سپتامبر در دالاس و از 23 تا 26 سپتامبر در نیویورک به نمایش گذاشته می‌شوند. حراجی سوم تا ششم اکتبر در هتلی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
از بین اشیائی که حراج می‌شوند می توان به جایزه گلدن گلوبی که وین برای بازی در «شهامت» به خانه برد اشاره کرد که به قیمت پایه 50 هزار دلار چکش می‌خورد. چشم‌بندی که وین در این فیلم به چشم می‌زد در کنار 400 شی دیگر از جمله اشیاء این حراجی هستند.
 
 
وین در فیلم‌های دهه 1960 خود روی این زین می‌نشست
قیمت اولیه این زین 40 هزار دلار است
 
جان وین با بازی در فیلم‌های وسترن به شهرت رسید و با اینکه در سال 1979 در سن 72 سالگی بر اثر سرطان درگذشت، اما شهرتش ذره‌ای کم نشده است. در همه‌پرسی که اوایل امسال انجام شد، جان وین پس از جانی دپ و دنزل واشنگتن به عنوان سومین هنرپیشه محبوب سینمادوستان آمریکا انتخاب شد.
جان وین برای باز در «شهامت» جایزه اسکار را هم برد و در تعدادی از شاهکارهای کلاسیک سینما مثل «مردی که لیبرتی والنس را کشت» و «جویندگان» (هر دو ساخته جان فورد) بازی کرد، شاهکارهایی که چند تا از آنها حاصل همکاری پرثمر این بازیگر با جان فورد کارگردان بود. «دلیجان» (1939)، «قلعه آپاچی» (1948)، «زنی با روبان زرد» (1949) و «مرد آرام» (1952) برخی دیگر از این آثار هستند.
 
 
جان وین و چشم‌بند معروفش در نمایی از «شهامت»
 
همکاری جان وین با هوارد هاکس، یکی دیگر از کارگردان‌های بزرگ هالیوود نیز نتایج درخشانی در بر داشت؛ «رودخانه سرخ»، «ریو براوو»، «ریو گرانده» و «هاتاری» برخی از این فیلم‌ها هستند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir