از «پرویز تناولی» دو مجسمه که گران‌ترینش ‌١٣٠ هزار دلار قیمت خورده، از «سید محمد احصایی» دو خط نقاشی که یکی از آنها....


 
حراج ساتبی ویژه ایران و عرب روز سه‌شنبه ‌١٢ مهر در لندن برپا خواهد شد.

 در این حراج ‌١٢٤ اثر هنری اعم از نقاشی، عکس و مجسمه به حراج گذاشته خواهد شد که نزدیک به نیمی از این آثار یعنی ‌٥٦ اثر از ‌٤٧ هنرمند ایرانی است. نقاشی «سهراب سپهری» گران‌ترین اثری است که در این حراجی ارائه می‌شود.
این نقاشی بدون عنوان، با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده و در قطع ‌١٥٠×100 سانتی‌متر از قیمت پایه ‌٣٢٥ هزار دلار چکش خواهد خورد. در این دوره طرح روی جلد کاتالوگ حراجی به اثری از «منیر فرمانفرمایان» اختصاص دارد.
همچنین در این کاتالوگ ‌١١٥ صفحه‌ای که تقریبا در هر صفحه آن دو تا سه اثر معرفی شده است به سه هنرمند شاخص ایرانی سهراب سپهری، بهمن محصص و فرهاد مشیری هر یک، دو صفحه اختصاص داده شده که شامل توضیحات کاملی درباره هنرمند و تاثیرات هنری آثار او می‌شود.
این حراج با چکش خوردن بر هفت اثر از هنرمندان کشورهای عربی آغاز خواهد شد و پس از آن آثار سه بانوی ایرانی در معرض فروش قرار می‌گیرد. در این میان نخستین هنرمند ایرانی که اثرش چکش می‌خورد، «سمیرا علیخان‌زاده» هنرمند جوانی است که از سوی «گالری اثر» در این رویداد مهم حضور دارد.
اثری از مجموعه معروف علیخان‌زاده با عنوان «آلبوم خانوادگی» با قیمت پایه شش هزار و ‌٥٠٠ دلار به فروش گذاشته خواهد شد.پس از او اثری از «شیرین نشاط» و «گلناز فتحی» روی میز حراج قرار می‌گیرند. در حراج عصر سه‌شنبه ساتبی لندن، از مدرنیست‌های صاحب‌نام ایران آثار متعددی در معرض فروش قرار خواهد گرفت.
از «پرویز تناولی» دو مجسمه که گران‌ترینش ‌١٣٠ هزار دلار قیمت خورده، از «سید محمد احصایی» دو خط نقاشی که یکی از آنها ‌٩٧ هزار و ‌٥٠٠ دلار قیمت پایه دارد، از «فرهاد مشیری» سه اثر که رکوردش در این میان ‌٢٤٤ هزار دلار است، از «نصرالله افجه‌ای» دو خط نقاشی که ‌٨١/٥ هزار دلار بالاترین رقم پیشنهادی را دارد و از زنده یاد «بهمن محصص» یک مجسمه که جزو بهترین آثار این هنرمند است به قیمت ‌٨١ هزار دلار چکش خواهد خورد.
از دیگر هنرمندانی که آثارشان در این حراج حضور دارد، می‌توان به نام‌هایی نظیر حسین کاظمی، مارکو گریگوریان، فرامرز پیلارام، جعفر روح بخش، حسین زنده‌رودی، عباس کیارستمی، کوروش شیشه‌گران، فرح اصولی، آرمان اسپتانیان، داریوش قره‌زاد، رکنی و رامین حائری زاده، رضا درخشانی، شهریار احمدی، پروانه اعتمادی، بیتا فیاضی، صادق تیرافکن، عذرا عقیق بخشایشی، مرتضی پور حسینی و ... اشاره کرد.


  
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir