او طراح پوستر یا عنوان‌بندی فیلم‌های مطرحی مثل «روانی» و «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک، «اسپارتاکوس» ساخته استنلی کوبریک....

 کتاب «سال باس: زندگی در سینما و طراحی» با موضوع طراحی‌های سینمایی و صنعتی سال باس به زودی منتشر می‌شود.
به گزارش خبرآنلاین، سال باس (1996 – 1920) از نخستین طراحانی است که همزمان در سه حوزه تیتراژ، نشان تجاری و پوستر سینما فعال بود. تاثیر باس در گرافیک سینمای جهان انکارناپذیر است.
 
او طراح پوستر یا عنوان‌بندی فیلم‌های مطرحی مثل «روانی» و «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک، «اسپارتاکوس» ساخته استنلی کوبریک، «خارش هفت ساله» ساخته بیلی وایلدر، «کارمن جونز»، «بانی لیک گمشده»، «مرد بازو طلایی» و «تشریح یک قتل» ساخته اتو پره‌مینجر، «دنیای دیوانه دیوانه دیوانه دیوانه» ساخته استنلی کریمر و «رفقای خوب»، «کازینو» و «تنگه وحشت» ساخته مارتین اسکورسیزی است.
 
مقدمه کتاب «سال باس» را مارتین اسکورسیزی نوشته است. این کارگردان برنده اسکار در بخشی از مقدمه نوشت: «وقتی کتاب «سال باس: زندگی در سینما و طراحی» را ورق می‌زدم، که جدیدترین کتاب درمورد طراحی‌های باس است، به بخشی رسیدم که مختص طراحی‌های صنعتی او بود (طراحی برای رنگ فولر، خطوط هوایی کانتیننت و یونایتد، تلفن بل، جِتی و بسیاری دیگر) و این نقل قول از او را خواندم: «نشان تجاری ایده‌آل همانی است که از نظر انتزاعی بودن و ابهام به نهایت خود رسیده باشد و با این حال قابل‌فهم باشد. نشان‌های تجاری اغلب استعاره هستند. و از نظری می‌شود گفت تفکری هستند که مجسم شده است.»
 


طراحی سال باس برای پوستر «درخشش» ساخته استنلی کوبریک
 
در سال‌های اخیر پوستر فیلم‌هایی مثل «پرشس»، «خبرچین!» و «پس از خواندن آن را بسوزان» با الهام از آثار سال باس طراحی شده‌اند.
 
«سال باس: زندگی در سینما و طراحی» نوشته جنیفر باس و پت کِرک‌هم بود که ماه آینده منتشر می‌شود. متن کامل مقدمه مارتین اسکورسیزی و تعدادی از طراحی‌های سال باس را اینجا  ببینید.
 



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com