دانیل رادكلیف
«دانیل رادكلیف» كه با بازی در نقش «هری پاتر» شهرت و محبوبیتی بین‌المللی پیدا كرده است، اكنون به‌عنوان یكی از ثروتمندترین جوانان انگلستان.....

 
«دانیل رادكلیف»، بازیگر اصلی سری فیلم‌های پرفروش «هری پاتر» اعلام كرد، به‌خاطر مخالفت پدر و مادرش قرار نبود در این فیلم بازی كند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «دانیل رادكلیف» كه با بازی در نقش «هری پاتر» شهرت و محبوبیتی بین‌المللی پیدا كرده است، اكنون به‌عنوان یكی از ثروتمندترین جوانان انگلستان، نظاره‌گر ورق خوردن آخرین برگ‌های كتاب «هری پاتر» است.
به گزارش هالیوود ریپورتر، «دانیل رادكلیف» اعلام كرد، پدر و مادر او به خاطر آنكه وی قرار بود مدت طولانی از خانواده دور بماند، اصلا موافق بازی او در این سری فیلم‌های پرطرفدار نبودند.
پس از آنكه پیشنهاد بازی به «رادكلیف» از سوی والدین او پذیرفته نشد، مقامات كمپانی برادران وارنر تصمیم گرفتند كه فیلم‌برداری را به‌جای لس‌آنجلس در انگلیس انجام دهند تا امكان بازی وی فراهم شود.
وی افزود: «كریس كولومبوس»، كارگردان قسمت‌های ابتدایی فیلم هری پاتر پس از تماشای بازی من در فیلم «دیوید كاپرفیلد» مرا پسندید و پیشنهاد بازی من در فیلم «هری پاتر» را به پدر و مادرم داد.
سری فیلم‌های پرفروش «هری پاتر» محصول كمپانی برادران وارنر هستند كه پس از ‌10 سال جذب مخاطب و درآمدزایی با اكران جهانی قسمت دوم «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» پایان یافت تا پرونده این شخصیت پرطرفدار سینما برای همیشه بسته شود.
فیلم‌های «هری پاتر» براساس داستان کتاب‌هایی با همین نام ساخته شده‌اند. امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول را «جی.کی. رولینگ» در سال ‌1999 به كمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.
اولین قسمت از این مجموعه در سال 2001 با نام «هری پاتر و سنگ جادو» با بودجه ‌125 میلیون دلاری به كارگردانی «كریس كولومبوس» ساخته شد. این فیلم به فروش ‌975 میلیون دلاری دست یافت و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت و نامزد سه جایزه اسكار شد.
قسمت دوم این فیلم نوامبر ‌2002 با عنوان «هری پاتر و تالار اسرار» به كارگردانی «كریس كلومبوس» با بودجه 100 میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ‌878 میلیون دلار به‌دست‌ آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم كودك را كسب كرد.
سومین قسمت این فیلم در ژوئن 2004 با بودجه ‌130 میلیون دلاری با نام «هری پاتر و زندانی آزكابان» اكران شد و فروش جهانی ‌795 میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به كارگردانی «آلفونسو كوارون» نامزد دو جایزه اسكار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت.
«هری پاتر و جام آتش» چهارمین قسمت از این سری فیلم‌های پرطرفدار بود كه به كارگردانی «مایك نویل» در نوامبر ‌2005 با بودجه ‌150 میلیون دلاری ساخته شد و فروش ‌895 میلیون دلار را ‌به دست آورد. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین كارگردان هنری بود.
پنجمین قسمت از این فیلم با نام «هری پاتر و محفل ققنوس» در جولای ‌2007 با بودجه ‌150 میلیون دلار به كارگردانی «دیوید یتس» به روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست فروش جهانی 938 میلیون دلار را كسب كند. این فیلم در جوایز فیلم اروپا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.
بخش اول از آخرین قسمت این فیلم جولای ‌2009 به كارگردانی «دیوید یتس» با نام «هری پاتر و هدیه‌های مرگ» با بودجه كلان ‌250 میلیون دلار ساخته شد و فروش ‌933 میلیون دلار را به‌همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم‌برداری شد. قسمت دوم این فیلم كه پرفروش‌ترین فیلم سال ‌2011 سینمای جهان نام گرفت، با پیشی گرفتن از «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» عنوان سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما را به خود اختصاص داد.
سری فیلم‌های «هری پاتر» با مجموع فروش جهانی ‌5 میلیارد و ‌417 میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان است كه بالاتر از «جیمز باند» و «جنگ ستارگان» شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی «هری پاتر» بودجه چشم‌گیر یك میلیارد و ‌280 میلیون دلار هزینه شده است.
كمپانی «برادران وارنر» سال گذشته پیشنهاد ساخت سری انیمشن داستان‌های «هری ‌پاتر» را به استیون اسپیلبرگ، كارگردان صاحب‌نام سینمای هالیوود، ارائه كرد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir