بهرام رادان اولین حضورش در سینمای ایران را با بازی در فیلم «شور عشق» و روبه روی بازیگری تجربه کرد که او نیز آن روزها تازه در راه معرفی شدن به اهالی سینما بود.

 


مجله زندگی ایده آل:مقایسه من و مهناز افشار صحیح نیست

بهرام رادان اولین حضورش در سینمای ایران را با بازی در فیلم «شور عشق» و روبه روی بازیگری تجربه کرد که او نیز آن روزها تازه در راه معرفی شدن به اهالی سینما بود؛ «مهناز افشار»؛ بازیگری که جدیدترین و آخرین حضورش در سینما یعنی«پل چوبی» را روبه روی او تجربه کرده. وقتی از او می خواهیم «مهناز افشار» این روزها را با مهناز افشار «شور عشق» مقایسه کند، بر این باور است که این بازیگر به مرز پختگی رسیده و تبدیل به یک بازیگر کاملا حرفه ای شده و امروز می توان از او به عنوان یکی از وزنه های اصلی سینمای ایران نام برد که بار سنگینی از سینما را یک تنه به دوش می کشد. «مهناز افشار» از نگاه «بهرام رادان»، یک همکار بسیار دوست داشتنی و جلوی دوربین، یک بازیگر فوق العاده حرفه ای به حساب می آید که هم به او و هم به تمام عوامل گروه انرژی مثبتی منتقل می کند. با وجودی که می گوید نتوانسته فیلم های اخیر «مهناز افشار» را ببیند اما در جریان تمام اتفاقات کاری اش قرار دارد و می داند کدام کارهایش بیشتر دیده شده اند و کدامیک کمتر. وقتی با این سوال ما با این مضمون که بعد از گذشت این سال ها، امروز کدام تان در سینما موفق تر هستید مواجه می شود خیلی صریح می گوید: «من در چند سال اخیر حضور زیادی در سینما نداشته ام، اما مهناز افشار همواره پیگیر کارهایش بوده، در فیلم های زیاد ، بسیار خوب و با کارگردان های جوان و حرفه ای کار کرده و به نظرم در حال طی روند بسیار رو به رشدی است.» شاید «بهرام رادان» تصور می کند کم کاری چند سال اخیرش در سینما، به نوعی برایش احتیاج بوده و بابت این دوری، متحمل ضرر چندانی نشده است! ا و می گوید دوست دارد تا حدودی از بازیگری فاصله بگیرد، از دور و خارج از گود به آن بنگرد و نظر و انتقادهای منصفانه و غیرمنصفانه کارشناسان راجع به خودش را بخواند و بشنود، تحلیل کند، آزار ببیند، از شور به شعور برسد تا هر بار، بهتر از گذشته در کارش ظاهر شود، در غیر این صورت، تصمیم هایی که ممکن است یک بازیگر بگیرد، تبدیل به تصمیماتی عجولانه می شود.

 

 

● شاید فیلم بعدی ام هم باز با هدیه تهرانی باشد

اگر یادتان باشد «بهرام رادان» در آخرین مصاحبه اش با زندگی ایده آل درباره «هدیه تهرانی» که اولین همکاری مشترک شان در فیلم «آبی» اتفاق افتاده است، حرف هایی زده بود که احساس می شد از تجربه همکاری با او رضایت ندارد، اما خودش این موضوع را رد می کند و می گوید: «ما در آن کار فقط نسبت به هم خنثی بودیم.» به نظر می رسد او این بار از تجربه همکاری با «هدیه تهرانی» در «پل چوبی» کاملا احساس رضایت کرده و تصور می کند هر دوی شان نسبت به آن سال ها، دچار تغییر و تحولات زیادی شده اند. انگار در «پل چوبی» هر دو ستاره سینمای ایران کمی خونسردتر و راحت تر با یکدیگر همکاری کرده اند و انگار مشترکات زیادی در یکدیگر کشف کرده اند. بنابراین هیچ بعید نیست به زودی این دو ستاره باز روبه روی هم قرار بگیرند، شاید فیلم دیگری از آن ها هم در راه باشد. آیا این اتفاق ممکن خواهد شد؟

 

 

● ۸ اتفاق خوب در ۲۸ تجربه

آن طور که اطلاع داریم، قرار بود بعد از «راه آبی ابریشم»، بهرام رادان مدتی در هیچ فیلمی بازی نکند اما وقتی «تهمینه میلانی» برای فیلم «یکی از ما دو نفر» سراغش می آید، او تصمیمی احساسی می گیرد و پیشنهاد بازی در فیلمی را قبول می کند که به گفته خودش از جنس او نیست و باز هم از بازی در فیلم هایی از جنس تجاری، آسیب می بیند، هر چند معتقد است حجم انتقاداتی که نسبت به حضورش در این فیلم شد، در مقابل انتقاداتی که خودش به خودش کرده، آنقدر کوچک بوده که اصلا به چشمش نیامده! نکته جالب این که بهرام رادان احساس می کند از نوع بازی اش در «یکی از ما دو نفر» راضی است هرچند به جرات می گوید در این سا ل ها ۲۸ بار جلوی دوربین کارگردانان مختلف رفته و اگر این امکان وجود داشت به گذشته برگردد، شاید تنها پیشنهاد بازی در ۸تا از آن ها را قبول می کرد! یعنی ۲۰ بار آن اتفاقی که در انتظارش بوده برای بهرام رادان نیفتاده! آخر مگر می شود وقتی به یک بازیگر پیشنهاد بازی در کنار «لیلا حاتمی»، «عزت الله انتظامی» و «خسرو شکیبایی» آن هم با کارگردانی «مسعود کیمیایی» پیشنهاد می شود، آن را رد کند؟! اگر این کار را بکند باید به خیلی چیزها شک کرد! اما باز هم آن سرانجامی که از «حکم» کیمیایی توقع داشته، اتفاق نیفتاده! از طرفی اگر از بُعد کارشناسانه به قضیه نگاه کنیم، آیا اگر طی این ۱۲ سال به گفته خودش تنها در ۸ کار از ۲۸ اثر موجود در کارنامه اش حضور پیدا می کرد، آیا جایگاه امروزش را داشت؟ بی شک او خیلی زود و مانند بسیاری از بازیگرانی که هر چند سال یک بار سروکله شان پیدا می شود، از خاطرمان پاک می شد و حتی چهره اش را هم به یاد نمی آوردیم!

 

 

● وقت هایی که در سینما نیستم، درآمدم بیشتر است

شاید بسیاری از طرفداران «بهرام رادان» این سوال در ذهن شان وجود داشته باشد که چرا ستاره محبوب شان در برنامه های تلویزیونی مانند «هفت» یا دیگر برنامه ها شرکت نمی کند و آنچنان که باید، با مخاطبان میلیونی تلویزیون در ارتباط نیست! شاید جالب باشد بدانید او تا امروز حتی یک بار هم برنامه «هفت» را تا انتها به تماشا ننشسته، چراکه زمان پخش آن را برای خودش مناسب نمی داند؛ ستاره سینمای ایران ترجیح می دهد جمعه شب ها معمولا در خانه نماند و اگر هم خانه باشد، سراغ تلویزیون دیدن نمی رود. اما طی این سال ها در یک برنامه چالشی خوب (شب شیشه ای) با اجرای «رضا رشیدپور» حضور پیدا کرده و به سوالات زیادی پاسخ داده است. او بر این باور است که بهتر است تصویرش در تلویزیون همانی باقی بماند که امروز هست، مگر این که یک موقعیت خاص و ویژه برایش اتفاق بیفتد! با وجودی که بعضی از بازیگران حاضرند بابت مبالغی که صداوسیما برای حضورشان در تلویزیون پرداخت می کند هر زمان روی آنتن زنده سیما بروند، پول برای او اهمیتی ندارد، حتی برخلاف بسیاری که حاضرند در هر فیلمی بازی کنند تا به پول و دستمزدهای بالا برسند، او روی درآمد سینمایی اش هیچ حسابی باز نمی کند و برایش اهمیت ندارد! این حرفش ادعای ما را ثابت می کند: «آن وقت هایی که بازی نمی کنم و تمرکزم روی بیزینس خودم است، درآمد بیشتری دارم.»

 

 

● دنبال افق های تازه هستم

او نگاه زیبایی به زندگی دارد: «یک روز حالت خوب است و تمام درها به رویت باز، اما روز دیگر ...» اگر دوست دارید از حال و احوالات این روزهای زندگی ستاره محبوب تان مطلع شوید، همین بس بگوییم که همچنان پرانرژی در پی افق های جدید است.

 

 

● برای بازی در این فیلم هیجان داشتم

امسال او را در فیلم پرسروصدا و البته پرستاره «پل چوبی» خواهیم دید؛ فیلمی که با بازی در آن قصد ندارد در جشنواره فیلم فجر امسال جنجال به پا کند، اما بسیار امیدوار است جزو فیلم های شاخص جشنواره امسال قرار بگیرد.

شاید شما هم با دیدن نقش بهرام رادان در «پل چوبی»، با شخصیت او که در این فیلم «امیر» نام دارد، همذات پنداری کنید؛ او در این فیلم نقش مردی را بازی می کند که همواره در تقابل با زن هاست؛ بی شک دیدن این کاراکتر تازه از ستاره سینمای ایران، برای خانم ها نیز جالب و شیرین خواهد بود که ببینند این مرد تنهایی هایش را چگونه می گذراند، چه اتفاقاتی در زندگی اش رخ می دهد و... . آنطور که از صحبت های بهرام رادان برمی آید، «امیر»، یکی از شبیه ترین و نزدیک ترین شخصیت هایی است که او تا امروز در سینمای ایران تجربه کرده است؛ این شخصیت بسیاری از نکات مثبت و منفی بهرام رادان را در دل خود دارد، شاید به همین دلیل باشد که تا این اندازه او را دوست دارد. بهرام رادان هنگام بازی در این نقش، خیلی جاها از حرف های «امیر» منقلب شده و بزرگ ترین مزیت بازی در این نقش برای بهرام رادان، این بوده که بعد از مدت ها برای بازی در یک نقش هیجان زیادی داشته است.

 

 

● راننده تاکسی هستم، مسافرم هم هدیه تهرانی است

قرار است امسال بعد از مدت ها فیلم انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» بالاخره مجوز اکران بگیرد و در کنار «پل چوبی»، تصویربهرام رادان را ۲ بار روی پرده سینماها ببینیم؛ او تصور می کند مردم از «تهران ۱۵۰۰» خوش شان بیاید، خودش نیز مشتاقانه منتظر دیدن نتیجه کارش در این انیمیشن است. شاید جالب باشد بدانید داستان «تهران ۱۵۰۰» درباره سال ۱۵۰۰ شمسی تهران است که آنقدر برج های سر به فلک کشیده در آن ساخته شده که برج میلاد خودمان، کوچک ترین آنها به حساب می آید! در این فیلم ظاهر شهر تهران را بسیار متفاوت خواهیم دید؛ اتوبان های شهر هوایی شده اند، پیکان هایی ساخته شده اند که روی هوا پرواز می کنند، ولی با این وجود هنوز ترافیک وجود دارد، دانشگاه هایی در کره ماه احداث شده و کلا فیلم عجیب و غریبی است که مطمئنا به واسطه حضور ستاره هایی مانند «بهرام رادان»، «هدیه تهرانی»، «مهران مدیری»، «گوهر خیراندیش»، «محمدرضا شریفی نیا»، «حسام نواب صفوی» و...، گیشه را به هم می ریزد و طرفداران زیادی پیدا می کند. بهرام رادان در این فیلم نقش راننده تاکسی را بازی می کند که هر روز دم ایستگاه می ایستد و بعضی اوقات «هدیه تهرانی» به واسطه این که دانشجوی واحد ماه دانشگاه آزاد است(!)، با سفینه به زمین می آید و «بهرام»، «هدیه» را به خانه پدر بزرگ ١٦٥ ساله اش (مهران مدیری) می برد تا به او سر بزند. طبق شنیده ها قرار است «تهران ۱۵۰۰» و «پل چوبی» جزو فیلم های اکرانی عید نوروز سینماهای ایران باشند که در صورت این اتفاق، بهرام رادان باید منتظر تجربه روزهای خوش گذشته اش باشد. مطمئنا تمام فیلم سازان ایرانی دوست دارند اکران شان در عید نوروز اتفاق بیفتد، اما بعد از پایان جشنواره فیلم فجر است که مشخص می شود این شانس نصیب چه فیلمی خواهد شد و کدام تهیه کننده از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

 

 

● بازار موسیقی ایران را متحول می کند؟

احتمالا بسیاری از شما در انتظار شنیدن صدای ستاره محبوب تان در آلبوم موسیقی اش هستید که قرار است بعد از پایان ماه های محرم و صفر و در اولین هفته بهمن ماه وارد بازار موسیقی کشور شود. در گوشه و کنار بحث های زیادی درباره آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان می شود و بسیاری موفقیت های چشمگیری برای آن پیش بینی کرده اند، حتی شرکت پخش کننده این اثر اطمینان دارد این آلبوم تحول عظیمی در بازار یکنواخت موسیقی وطنی ایجاد خواهد کرد. از الان به شما قول خواهیم داد به محض انتشار و توزیع آلبوم موسیقی جناب ستاره، یک گفت وگوی مفصل دیگر از او به چاپ برسانیم.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture  
منبع:مجله زندگی ایده آل