مقامات پلیس و بیمارستان اعلام کردند آنجلوپولوس از ناحیه سر به شدت مجروح شده بود. موتورسوار که خود مجروح شده و...
                                           
 تئو آنجلوپولوس فیلمساز صاحبنام یونانی که به خاطر سبک کند و رویاگونه خود شهرت داشت در یک حادثه جاده‌ای از دنیا رفت.
به گزارش خبرآنلاین، این اتفاق روز سه‌شنبه در شرایطی روی داد که تئو آنجلوپولوس روی فیلم جدید خود کار می‌کرد. او 76 ساله بود.

آنجلوپولوس در حالی که کنار یکی از جاده‌های شهر پیره در نزدیکی آتن - محل فیلمبرداری فیلم جدیدش - قدم می‌زد، با یک موتورسیکلت برخورد کرد. او را به بیمارستان منتقل کردند، اما تلاش‌ها برای نجات وی بی‌نتیجه بود.

مقامات پلیس و بیمارستان اعلام کردند آنجلوپولوس از ناحیه سر به شدت مجروح شده بود. موتورسوار که خود مجروح شده و در بیمارستان بستری است، یک افسر پلیس است که در لحظه وقوع حادثه در حال ماموریت نبوده است.

آنجلوپولوس قصد داشت به زودی فیلم جدید خود را با عنوان «دریای دیگر» مقابل دوربین ببرد.

این فیلمساز یونانی در دوران کاری خود که بیش از 40 سال ادامه داشت، جوایز بسیار دریافت کرد و بخصوص مورد توجه جشنواره‌های اروپایی بود.

او سال 1935 در آتن به دنیا آمد و در دوران اشغال یونان توسط نازی‌ها در جنگ جهانی دوم و به دنبال آن جنگ داخلی یونان که از 1946 تا 1949 ادامه داشت، بزرگ شد. این موضوع همیشگی فیلم‌های آنجلوپولوس بود.

او در دانشگاه آتن در رشته حقوق تحصیل کرد، اما در نهایت علاقه خود به این رشته را از دست داد و به فرانسه رفت و در موسسه تحقیقات پیشرفته فیلمسازی ثبت نام کرد.

تئو آنجلوپولوس و مارچلو ماسترویانی در پشت صحنه فیلم «پرورش‌دهنده زنبور عسل»

آنجلوپولوس پس از بازگشت به یونان به عنوان منتقد فیلم در یک روزنامه کوچک چپ‌گرا مشغول کار شد و در فاصله 1967 تا 1974 که اوج دوران دیکتاتوری در یونان بود، شروع به فیلمسازی کرد.

از آنجلوپولوس به عنوان فیلمسازی آرام، اما سازش‌ناپذیر یاد می‌شود. مضامین فیلم‌های اغلب غمگین و کند او بیشتر درباره تاریخ معاصر پرآشوب یونان است؛ جنگ، تبعید، مهاجرت و دسته‌بندی‌های سیاسی.
آنجلوپولس سال 1975 با فیلم «بازیگران دوره‌گرد» برنده جایزه فیپرشی از جشنواره کن شد. او در 1984 با «سفر به سیترا» جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه فیپرشی را از کن دریافت کرد.

او در 1995 با «نگاه اولیس» برنده جایزه بزرگ هیئت داوران کن همین طور جایزه فیپرشی شد و در نهایت در 1998 برای «ابدیت و یک روز» جایزه نخل طلای کن همین طور جایزه هیئت داوران کلیسای جهانی را به خانه برد. او از جشنواره‌های برلین، ونیز، تسالونیکی و ... نیز جوایزی دریافت کرده بود.

«پرورش‌دهنده زنبور عسل» و «گام معلق لک لک» دو فیلم بسیار تحسین‌شده آنجلوپولوس با حضور بازیگرانی سرشناس چون مارچلو ماسترویانی و ژان مورو ساخته شد.
«اسکندر کبیر»، «چشم‌اندازی در مه» از دیگر ساخته‌های اوست. آنجلوپولوس آخرین بار سال 2008 فیلم «غبار زمان» را روی پرده سینما داشت که دومین بخش از سه‌گانه ناتمام «دشت گریان» بود.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: khabaronline.ir