شبح اپرا
نکته جالب این است که تهیه‌کنندگان «شبح اپرا» این اثر را موفق‌ترین اثر هنری در گیشه توصیف کرده‌اند و گفته‌اند سود آن بالاتر از سود فروش فیلم‌هایی چون.....
                                                         
نمایش «شیر شاه» با فروش هفته گذشته خود موفق شد بالاتر از نمایش «شبح اپرا» قرار بگیرد و پرفروش‌ترین نمایش موزیکال تاریخ برادوی شود.
به گزارش خبرآنلاین، فروش این نمایش به 853 میلیون و 846 هزار دلار رسید و به این ترتیب به صدرنشینی نمایش موزیکال «شبح اپرا» با 853 میلیون و 122 هزار دلار پایان داد. «شیر شاه» هفته گذشته به فروش دو میلیون دلار رسید و «شبح اپرا» به 1.2 میلیون دلار بسنده کرد.
 
نکته‌ای که موفقیت «شیر شاه» را جذاب می‌کند این است که این نمایش از نوامبر سال 1997 روی صحنه رفته، درحالیکه نمایش «شبح اپرا» از ژانویه سال 1988 روی صحنه رفت، به عبارت دیگر «شیر شاه» در مقایسه با «شبح اپرا» 10 سال کمتر روی صحنه بوده است.
 
البته نباید فراموش شود که میانگین قیمت بلیت «شیر شاه» بالاتر است و در سالن بزرگتری روی صحنه رفته است. در هفته گذشته میانگین بلیت «شیر شاه» 155 دلار بود، درحالیکه میانگین بهای بلیت «شبح اپرا» نزدیک به 99 دلار بود.
 

کری گینل، مورخ موسیقی و زندگینامه‌نویس که چاپ هفتم «موزیکال‌های برادوی: نمایش به نمایش» را تالیف کرده است از موفقیت «شیر شاه» تعجبی نکرد و گفت: «این نمایش شبیه سواری با قطارهای دیسنی‌لند است. نمایشی جذاب است که حواس شنوایی و بصری و عواطف شما را قلقلک می‌دهد. نمایشی است برای همه سنین، درست مثل خود دیسنی‌لند. برای بچه‌ها این نمایش تجربه‌ای تماما بصری است؛ پر از رنگ و لباس و عروسک. برای بزرگسالان نمایش شبیه «هملت» است. از طرفی موسیقی آن برای هر سن، نژاد و جنسیتی جذاب است. این نمایش جهانی است.»
 
مسئولان کمپانی دیسنی از جمله تامس شومیکر (رئیس بخش تئاتر دیسنی) که از این موفقیت سرمست بودند، فراموش نکردند از نمایش «شبح اپرا» تعریف و تمجید کنند. آن‌ها این نمایش را «پدیده تاریخی» توصیف کردند و اندرو لوید وبر، نویسنده نمایشنامه و کامرون مکینتاش، تهیه‌کننده آن را تحسین کردند. مکینتاش پیشتر برای کمپانی دیسنی نمایش موفق «مری پاپینز» را روی صحنه برده بود.
 
شومیکر یکی از دلایل موفقیت «شیر شاه» را حضور جولی تیمور به عنوان کارگردان و طراح لباس و نقاب‌های نمایش خواند.
 

پوستر «شبح اپرا»
 
«شبح اپرا» شاید پرفروش‌ترین نمایش برادوی نباشد، اما قدیمی‌ترین نمایش روی صحنه برادوی است. این نمایش حالا 24 سال است که روی صحنه است و اجرا می‌شود، بیش از 10 هزار اجرا داشته و 14.8 میلیون بلیت فروخته است.
 
«شیر شاه» 14 سال است که روی صحنه رفته، 5900 اجرا داشته و کمی بیش از 10 میلیون بلیت فروخته است.
 
نکته جالب این است که تهیه‌کنندگان «شبح اپرا» این اثر را موفق‌ترین اثر هنری در گیشه توصیف کرده‌اند و گفته‌اند سود آن بالاتر از سود فروش فیلم‌هایی چون «تایتانیک»، «جنگ ستارگان» و «آواتار» است. این ادعا کاملا درست است؛ فروش جهانی «شبح اپرا» حدود 5.6 میلیارد دلار و «شیر شاه» حدود 4.8 میلیارد دلار است. در سراسر دنیا حدود 130 میلیون نفر نمایش «شبح اپرا» و حدود 64 میلیون نفر نمایش «شیر شاه» را تماشا کرده‌اند. هر دو نمایش در هفت کشور دنیا از جمله بریتانیا، مجارستان، ژاپن و آفریقای جنوبی روی صحنه رفته‌اند.
 

شبح اپرا

40 درصد از تماشاگران «شبح اپرا» این نمایش را بیش از یک بار تماشا کرده اند و 68 درصد این افراد مونث هستند. هر دو فیلم با رکورد بلیت 200 دلار روی صحنه رفتند. «شبح اپرا» در سالنی با ظرفیت 1605 و «شیر شاه» در سالنی با ظرفیت 1677 نفر روی صحنه رفته است.
 
«شیر شاه» بیش از 750 هفته است که روی صحنه رفته و در این مدت بیش از 500 نمایش در برادوی روی صحنه رفته و به کار خود خاتمه داده‌اند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture   
منبع: khabaronline.ir