تابلو جیغ
هفت خریدار برای «جیغ» با هم رقابت کردند، این تابلو با قیمت پایه 40 میلیون دلاری چکش خورد و پس از فروخته شدن تابلو جمعیت حاضر خریدار ناشناس را تشویق کردند....
                                                         
تابلو «جیغ» در حراجی سوتبی در کمتر از 12 دقیقه توسط خریداری ناشناس خریده شد.
به گزارش خبرآنلاین، این تابلو اثر ادوارد مونک نقاش اکسپرسیونیست نروژی که سال 1895 با پاستل کشیده شده، چهارشنبه دوم مه در حراجی سوتبی در نیویورک به قیمت 119.9 میلیون دلار (74 میلیون پوند) به فروش رفت و به گرانترین اثر هنری فروخته شده دنیا در حراجی‌های هنری بدل شد.
 
«جیغ» یکی از چهار نقاشی مجموعه جیغ مونک و تنها تابلویی است که هنوز در دست مجموعه‌داری خصوصی است. سود حاصل از فروش این تابلو صرف ساختن موزه‌ای جدید، یک هتل و مرکز هنری در نروژ می‌شود.
 

هفت خریدار برای «جیغ» با هم رقابت کردند، این تابلو با قیمت پایه 40 میلیون دلاری چکش خورد و پس از فروخته شدن تابلو جمعیت حاضر خریدار ناشناس را تشویق کردند.
 
رکورد قبلی گرانترین اثر هنری فروخته شده در یک حراجی در دست تابلو «برگ‌های سبز» اثر پیکاسو بود که سال 2010 به قیمت 106.5 میلیون دلار به فروش رفته بود.
 
طبق گفته نشریه فوربس اگر نرخ تورم لحاظ شود، تابلو «جیغ» هشتمین اثر گران دنیای هنر است.
 
«جیغ»های دیگر
سه تابلو دیگر «جیغ» در موزه‌های نروژ به دیوار نصب هستند، اما به گفته حراجی سوتبی تابلو به فروش رفته از همه آن‌ها رنگ بهتری دارد. همچنین این تابلو تنها نقاشی «جیغ» است که روی قاب آن متنی شاعرانه به قلم مونک دیده می‌شود. در این متن نقاش از منبع الهام خود برای کشیدن اثر حرف زده است.
 
متن این نوشته چنین است: «در راه با دو دوست بودم / خورشید به خواب می‌رفت / به ناگه آسمان سرخ‌فام شد / درنگ کردم، درمانده بودم و به نرده تکیه دادم / خون بود و زبانه آتش بر فراز آسمان و شهر آبی و سیاه / دوستانم رفتند و من ماندم لرزان از اضطراب / حس کردم تمام طبیعت اطرافم جیغ کشید.»
 
تابلو را تاجری به نام پتر اولسن برای فروش گذاشته بود. پدر این تاجر با مونک دوست صمیمی بوده است. اولسن اوایل امسال اعلام کرد تصمیم گرفته «جیغ» را بفروشد تا به دیگر مردم دنیا این شانس را بدهد صاحب تابلو باشند و از ان لذت ببرند.
 

این تاجر پس از فروش اثر گفت: «امیدوارم با خبرسازی‌هایی که می‌شود مردم بیشتری با مونک آشنا و متوجه پیغامی که اثرش القا می‌کند بشوند. به نظر من «جیغ» نشانه آن لحظه هراسناک است که بشر متوجه می‌شود چه تاثیری بر دنیا و چه تغییرات برگشت‌ناپذیری بر آن گذاشته است.»
 
توبیاس مایر، یکی از مسئولان حراجی سوتبی گفت: «تابلو واقعا ارزش چنین بهایی را دارد. این اثر یکی از شمایل‌های هنر در دنیاست و هرکس آن را خریده باید خوشحال باشد. برای من فروختن این تابلو به قیمتی بالاتر از 100 میلیون دلار لحظه‌ای فراموش‌نشدنی است.»
 
تابلو «جیغ» یکی از مشهورترین آثار هنری در میان فرهنگ توده است. به گفته متخصصان این اثر در کنار تابلو «مونالیزا» داوینچی معروف‌ترین اثر هنری در سراسر دنیا است. تاثیر این تابلو را در آثار هنرمندان بسیاری می‌شود دید، از اندی وارهول گرفته تا فیلم‌های هالیوودی و حتی سریال کارتونی «سیمپسون‌ها».
 

«جیغ»
 
دو نسخه از تابلو «جیغ» در سال‌های 1994 و 2004 ربوده شدند اما هر دو توسط پلیش کشف و ضبط شدند.
 
ادوارد مونک کیست؟
ادوارد مونک (1944 – 1863) که ادوارد مانش هم تلفظ می‌شود  در روستایی در نروژ به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود. یک خواهر بزرگتر و سه خواهر و برادر کوچکتر داشت. در پنج سالگی مادرش بر اثر ابتلا به سل درگذشت و در 14 سالگی خواهر بزرگتر محبوبش را به خاطر همین بیماری از دست داد.
 
بعد از مرگ مادر، بزرگ کردن بچه‌ها بر عهده پدر افتاد. او مدام به بچه‌ها می‌گفت اگر گناه کنند به جهنم می‌روند و هیچ بخششی هم در کار نخواهد بود. این حرف ترس و وحشت زیادی را در دل بچه‌های خانواده انداخته بود.
 
پدر ادوارد او را با ادبیات و تاریخ آشنا کرد. او عادت داشت برای سرگرم کردن فرزندانش داستان‌های اشباح ادگار آلن پو را برای آن‌ها بخواند.
 
یکی از خواهرها در همان سنین پایین به بیماری روانی مبتلا شد. ادوارد مونک خود نیز مریض بود. از این پنج خواهر و برادر تنها یکی از برادرها ازدواج کرد که او هم مدت کوتاهی بعد از ازدواج درگذشت .
 

مونک در خاطراتش نوشته است: «بیماری و جنون و مرگ فرشتگانی‌اند که گهواره من را احاطه کرده بودند و هنوز هم با من هستند.»
 
در 16 سالگی برای تحصیل مهندسی به کالج فنی رفت، اما یک سال بعد آنجا را ترک کرده و تصمیم گرفت نقاش شود. در 18 سالگی وارد مدرسه سلطنتی هنر و طراحی شد. این درحالی بود که پدر ادوارد نقاشی را «کاری غیرمقدس» می‌دانست.
 
مونک در سال‌های اولیه نقاشی مکاتب گوناگونی چون ناتورالیسم و امپرسیونیسم را امتحان کرد و برخی از آثار اولیه او یادآور تابلوهای مانه هستند. این آثار مورد انتقاد قرار گرفتند و مدتی بعد نیز مونک متوجه شد امپرسیونیسم اجازه نمی‌دهد او مقصود خود را تمام و کمال بیان (اکسپرس) کند، او به بررسی رفتار و احساس‌های خود پرداخت و تصمیم گرفت «زندگی خود» را تصویر کند.
 
تابلوی «کودک بیمار» (1886) اولین تابلو غیرامپرسیونیستی او بود. او به پاریس سفر کرد و در جریان نمایشگاهی با آثار متفاوت پل گوگن و ونسان ونگوگ آشنا شد که تاثیری عمیق بر او گذاشتند. درواقع مونک مرز میان هنر امپرسیونیستی و هنر اکسپرسیونیستی آلمان اوایل قرن بیستم بود. عبارت اکسپرسیونیسم در سال 1910 برای اولین بار به کار برده شد و صاحب‌نظران آثار مونک را از اولین نمونه‌های این مکتب می‌دانند.
 
تابلو «جیغ» (1893) معروف‌ترین اثر مونک و یکی از معروف‌ترین آثار هنری دنیاست. این اثر بیانگر اضطراب انسان مدرن است.
 
نقاشی‌های مونک، هرچند آشکارا به نمایش واقعیت می‌پردازند، از رنگ‌های اغراق‌آمیز برای تجلی دادن جهانی درونی‌تر استفاده می‌کنند. مونک سبک چرخشی و رنگ‌های تند را از ون‌گوک وام گرفت تا به آثارش قدرت و شور ببخشد.
 
حرکت‌های گردابی قلم‌موی او، پژواک‌های بصری در اطراف شخصیت‌های تابلوهایش ایجاد می‌کند. این شیوه به او کمک می‌کند تا آثاری مانند «جیغ» را آکنده از احساس وحشت کند و انرژی ویرانگری را به نمایش بگذارد که نمی‌توان مهارش کرد.
 
مجموعه نقاشی معروف مونک «کتیبه زندگی» نام دارد که در آن موضوعاتی چون عشق، ترس، مرگ، مالیخولیا و اضطراب را نقاشی کرده است.
 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: khabaronline.ir