مجموعه سینمای ایران در سال گذشته فیلم‌های تأمل برانگیز کم نداشت. نزدیکی ارزش‌های سینمایی این فیلم‌ها انتخاب را دشوار کرده بود. انتخاب واقعا سخت بود. فهرست نهایی فیلم‌ها بر پیچیدگی انتخاب افزوده بود. هرکدام از....
 

هیأت منتخب معرفی فیلم ایرانی «آواز گنجشکها» را به نمایندگی از سینمای ایران به اسکار هشتادویکم معرفی کرد.
 اعضاءاین هیأت که باحضور فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی، علیرضا شجاع‌نوری، محمد سریر، محمد داودی، عزیزالله حاجی‌مشهدی، فرهاد توحیدی، محمد بزرگ‌نیا و امیر اسفندیاری تشکیل شده بود پس از بحث و بررسی در خصوص فیلم‌های به نمایش درآمده، به جمع بندی نهایی رسیدند و آخرین ساخته مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار 2009 معرفی کردند.
امیر اسفندیاری سخنگوی هیأت در بیانیه‌ای جمع بندی نقطه نظرات اعضاء را به شرح زیر اعلام کرد:
«مجموعه سینمای ایران در سال گذشته فیلم‌های تأمل برانگیز کم نداشت. نزدیکی ارزش‌های سینمایی این فیلم‌ها انتخاب را دشوار کرده بود. انتخاب واقعا سخت بود. فهرست نهایی فیلم‌ها بر پیچیدگی انتخاب افزوده بود. هرکدام از اعضاء هیأت فیلمی را دوست داشت و درباره شایستگی آن به عنوان نماینده ملی سینمای ایران سخن می گفت. «فرش ایرانی» به عنوان مجموعه آفریده نام‌آورترین کارگردانهای سینمای ایران که اتفاقا در باب نماینده هنر ملی ایران ساخته شده بود، «به همین سادگی» که غیرممکن‌ترین کار را از زاویه نمایش درونیات «زن مسلمان ایرانی» با هنرمندی ممکن ساخته بود، «آواز گنجشکها» که تصویری ناب از اشراق روح ایرانی را بر پرده نشانده بود و «اتوبوس شب» که بازتاب هنرمندانه روحیه صلح طلب ملت بزرگ ایران بود. هیأت انتخاب ضمن بازبینی جمعی فیلم‌ها، درباره ویژگیهای هر یک ساعتها بحث کرد. افزون بر جنبه‌های فنی و هنری هر فیلم، افتخارات کسب شده هرکدام از آنها را در جشنواره‌های بین المللی مورد بررسی قرار داد.
درباره قراردادهای پخش بین‌المللی آنها، و امکانات پخش کننده هر یک تفحص به عمل آورد. حواشی مربوط به آفرینندگان هر اثر را که می‌توانست در توفیق آن مؤثر واقع شود به دقت بررسی کرد و سرانجام با توجه به جمیع عناصر مورد توجه، فیلم سینمایی «آواز گنجشکها» ساخته مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برگزید. هیأت انتخاب که جز به حیثیت ملی نمی‌اندیشد امیدوار است که «آواز گنجشکها» نماینده شایسته ایران در گزینش بهترین فیلم خارجی جایزه اسکار باشد.
اگر به تاریخچه‌ی حضور سینمای ایران در اسكار برگردیم، سینمای ایران تاكنون موفق به دریافت اسكارخارجی نشده است اما فیلم «بچه‌های آسمان» ساخته‌ی مجید مجیدی كه در سال 1377 با عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار معرفی شد برای اولین‌بار در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان در سال 1999 انتخاب شد.
سالها پیش برای نخستین بار وزارت فرهنگ و هنر وقت در سال 1356 فیلم «دایره‌ی مینا» ساخته‌ی داریوش مهرجویی را به اسكار معرفی كرد و پس از آن فیلم «باد صبا» ساخته‌ی آلبر لاموریس به عنوان نماینده‌ی ایران در سال 57 راهی آكادمی اسكار شد.
سینمای ایران به مدت 16 سال نماینده‌ای به اسكار معرفی نكرد تا سال 1373 كه فیلم «زیر درختان زیتون» ساخته‌ی عباس كیارستمی معرفی شد و سپس در سال 1374 «بادكنك سفید» به كارگردانی جعفر پناهی، سال75 فیلم معرفی نشد، 76 «گبه» محسن مخملباف، 77 «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی (جزو نامزدها قرار گرفت)، 78 «رنگ خدا» مجید مجیدی، 79 «زمانی برای مستی اسبها» بهمن قبادی، 80 «باران» مجید مجیدی ، 81 «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی،‌ 82 «نفس عمیق» پرویز شهبازی‏، 83 «لاك‌پشتها هم پرواز می‌كنند» بهمن قبادی و 84 «خیلی دور خیلی نزدیك» رضا میركریمی، 85 «كافه ترانزیت» و 86 «میم مثل مادر» رسول ملاقلی‌پور معرفی شد.

و اما مجری طرح سینمایی «آواز گنجشك‌ها» بعد از معرفی این فیلم به عنوان نماینده ایران به اسكار اظهار كرده است: با شناختی كه در دوره‌های قبل اسكار، از مجید مجیدی وجود دارد، شرایط «آواز گنجشك‌ها» مناسب‌تر از سایر فیلم‌های ایرانی بود و این مرحله اول است و باید تلاش شود فیلم در مرحله بعد هم موفق باشد.
وی ادامه داد: یك كمپانی آمریكایی جزو 16 كمپانی است كه فیلم را خریده است و برای حضور موفق در اسكار آن را لابی می‌كند.
رضا تشكری مسوول هماهنگی بین‌المللی این فیلم هم با اشاره به پخش بین‌المللی این فیلم گفت: كمپانی «فورتی سیمو» پخش و توزیع بین‌المللی فیلم را انجام می‌دهد و در كشورهای مختلفی قرار است فیلم اكران شود كه اواخر سپتامبر در هند آغاز می‌شود و بلژیك،‌هلند، لوگزانبروگ، فرانسه، یونان، نروژ، پرتغال، آفریقای جنوبی، كره جنوبی، تایلند، كلمبیا، مكزیك و سنگاپور كشورهای دیگری هستند كه اكران فیلم قطعی شده و با آمریكای شمالی نیز درحال مذاكره هستند.
 
 
 
 
 
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.fararu.com