خانواده و دختران این بازیگر پرآوازه نیز در اظهاراتی اعلام كردند: «نیومن نقش‌های فراموش‌نشدنی زیادی بازی كرد. اما بالاتر از همه‌ی آن‌ها، او...
 
 
   به‌دنبال اعلام خبر درگذشت «پل نیومن» كه به علت ابتلا به سرطان در سن ۸۳ سالگی دارفانی را وداع گفت، بزرگان دنیای سینما در پیام‌هایی، به ابراز احساسات نسبت به بازیگر فقید هالیوود پرداختند.
«جورج كلونی»، بازیگر نام‌آشنای هالیوود و سفیر صلح سازمان ملل گفت: «نیومن همه‌چیز را نه فقط برای ما بازیگران، بلكه برای همه فراهم كرد.»
«رابرت ردفورد»، همبازی «پل نیومن» در فیلم‌هایی چون «بوچ كسیدی و ساندنس كید» و «نیش» گفت:
«لحظه‌هایی هستند كه در قالب جمله نمی‌توان احساسات را بیان كرد. من دوست واقعی‌ام را از دست دادم. زندگی من و این كشور با وجود او جلوه دیگری داشت.»
«سالی فیلد»، دیگر بازیگر مشهور هالیوود كه در فیلم «فقدان رذالت» با «نیومن» هم‌بازی بود نیز در جملاتی گفت: «بسیار خوشبختم كه با او آشنا شدم. جهان با وجود او خوش‌تر بود. »
«دانیل كراگ» كه در «جاده‌ای به سوی تباهی» در كنار «پل نیومن» ایفای نقش داشت نیز اظهار كرد: «او یكی از بزرگ‌ترین بازیگران تاریخ سینمای جهان و مردی خوش‌چهره بود. با مرگ او، یك عصر بازیگری به پایان رسید.»
«ویكتوریا پرینسیپال»، هم‌بازی «نیومن» در فیلم «قاضی روی بین» نیز گفت: «نیومن عرصه بازیگری را برای بسیاری از ما هموار ساخت. سخاوت او برای همه آن‌هایی كه او را می‌شناختند، آشكار و برای آنها الهام‌بخش بود.»
«دان گلیكمن»، رییس انجمن سینمای آمریكا در پیامی به مناسبت درگذشت ستاره سینمای هالیوود اعلام كرد:
«او استاد هنر بازیگری بود. هنرمندی كه مورد احترام بازیگران هم‌عصر خود بود و همه‌ علاقه‌مندان سینما به او عشق می‌ورزیدند.»
«روبرت فارستر»، نایب رییس «انجمن پل نیومن» كه بیش از۲۵۰ میلیون دلار كمك‌های انسان‌دوستانه در جهان داشته است، اعلام كرد: «هنر پل نیومن بازیگری، علاقه‌اش به رانندگی و عشق او خانواده و دوستانش بودند. اما قلب و روح او به ساخت جهانی بهتر برای همه مردم تعلق داشت.»
«آرنولد شواتزینگر»، بازیگر معروف هالیوود و شهردار كالیفرنیا اعلام كرد: «او یك مرد انقلابی و انسان‌دوست سخاوتمند بود كه همه او را ستایش می‌كردند. او میلیون‌ها نفر را با نقش‌آفرینی‌های متفاوت‌اش سرگرم می‌كرد و با كارهای انسا‌ن‌دوستانه‌اش، زندگی بسیاری از كودكان را نجات بخشید.»
«بیل كلینتون»، رییس‌جمهور اسبق آمریكا نیز در پیامی اعلام كرد: «پل نیومن یك سمبل برای آمریكا بود، یك قهرمان برای كودكان و یك نوع‌دوست فداكار. ما دوست عزیزی را از دست دادیم كه با تلاش‌هایش، معنای دیگری به جهان ‌بخشید.»
خانواده و دختران این بازیگر پرآوازه نیز در اظهاراتی اعلام كردند: «نیومن نقش‌های فراموش‌نشدنی زیادی بازی كرد. اما بالاتر از همه‌ی آن‌ها، او همسری فداكار، پدری عاشق، پدربزرگی دوست‌داشتنی و انسان‌دوستی مخلص بود.»
به گزارش فرانس‌پرس،‌ «پل نیومن» برای اولین‌بار در فیلم «جام سیمین» در سال ۱۹۵۴ ایفای نقش داشت. چهار سال بعد در سال ۱۹۵۸ برای فیلم «تابستان گرم طولانی» نخل طلای بهترین بازیگر مرد را كسب كرد.
او ۱۰ بار نامزد جایزه اسكار بهترین بازیگر مرد شد و در سال ۱۹۸۷ برای فیلم «رنگ پول» سرانجام توانست اسكار را به‌دست آورد. او همچنین در سال ۱۹۸۶ برای ایفای نقش‌های ماندگار جایزه افتخاری آكادمی اسكار را كسب كرد و در سال ۱۹۹۴ جایزه انسان‌دوستانه «جان هرشولت» را از آكادمی اسكار گرفت.
یكی از به‌یادماندنی‌ترین نقش آفرینی‌های «پل نیومن» در فیلم «نیش» بود كه در هفت بخش برنده جایزه اسكار شد.
«پل نیومن» طی چند دهه حضور چشم‌گیر در سینمای آمریكا موفق به دریافت افتخارات سینمایی متعددی شد كه از مهم‌ترین آنها می‌توان اشاره كرد به:
۱۰بار نامزدی جایزه اسكار و یك‌بار كسب اسكار بهترین بازیگر مرد در سال ۱۹۸۷ برای «رنگ پول»؛ جایزه بهترین بازیگر مرد از آكادمی فیلم انگلیس (بافتا) در سال ۱۹۶۲؛*خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۹۵ برای «هیچ‌كس احمق نیست»؛*جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره كن در سال ۱۹۵۸ برای
«تابستان گرم طولانی»؛*جایزه بهترین بازیگر مرد خارجی از جوایز انجمن نویسندگان فیلم اسپانیا در سال ۱۹۶۲ برای «یكی آن بالا مرا دوست دارد»؛*جایزه یك عمر دستاورد سینمایی از انجمن فیلم مركز لینكولن در سال ۱۹۵۷؛*جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین كارگردانی و بهترین بازیگر جوان از جوایز گولدن گلوب آمریكا؛*جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم «مار دل پلاتا» در سال ۱۹۶۲؛*دو جایزه بهترین بازیگر مرد از انجمن منتقدین فیلم نیویورك در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۶۸؛ از جمله نقش‌های ماندگار «پل نیومن» در تاریخ سینمای جهان می‌توان به «گربه روی شیروانی داغ» (۱۹۵۸)، «جایزه» (۱۹۶۹)، «بوچ كسیدی و ساندنس كید» (۱۹۶۹)، «بعضی اوقات یك ملت بزرگ» (۱۹۷۱)، «تیرانداز چپ‌دست» (۱۹۵۸)،
«بیلیاردباز» (۱۹۶۱)، «پرنده خوش جوانی» (۱۹۶۲)، «نوع جدید عشق» (۱۹۶۳)، «لوك خوش‌دست» (۱۹۶۷)، «نیش» (۱۹۷۳)، «فقدان رذالت» (۱۹۸۱)، «رنگ پول» (۱۹۸۶)، «هیچ‌كس احمق نیست» (۱۹۹۴)، «جاده‌ای به‌سوی تباهی» (۲۰۰۲)، «حكم قاضی» (۱۹۸۲) و «آسمان‌خراش جهنمی» (۱۹۷۴) اشاره كرد.  
    
  
 
خبر مرتبط: بازیگر اسطوره‌ای هالیوود در سن 83 سالگی چشم از جهان فرو بست
 
گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: www.aftab.ir