كتیبه‌ بیستون
وی با اشاره به این‌كه كتیبه‌ی بیستون حدود 100 سال پیش خوانده شد، گفت: پس از آن، نسخه‌ی مدونی از متن كتیبه وجود نداشت و بخش‌هایی از كتیبه هم كه رسوب گرفته است.....

                                                         
مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون اعلام كرد: در بازخوانی كتیبه‌ی تاریخی بیستون، چند عبارت جدید برای نخستین‌بار خوانده شدند.
مجتبی راعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: بازخوانی كتیبه‌ی بیستون توسط كارشناسان آلمانی و ایرانی و با حضور پروفسور «هنكل من» از سازمان باستان‌شناسی آلمان آغاز شده است. این كار با اسكن نوری سیستم جدیدی با دقت یك‌صدم میلی‌متر انجام می‌شود كه فقط در تخت جمشید و بیستون استفاده می‌شود.
وی با اشاره به این‌كه كتیبه‌ی بیستون حدود 100 سال پیش خوانده شد، گفت: پس از آن، نسخه‌ی مدونی از متن كتیبه وجود نداشت و بخش‌هایی از كتیبه هم كه رسوب گرفته است، خوانا نیست. اكنون با اسكن نوری، بخش‌های دارای رسوب قابل خواندن خواهد بود.
راعی بیان كرد: 100 سال پیش، تعدادی از عبارات به اشتباه در كتیبه خوانده شدند و طبق گزارشی كه پروفسور «هنكل من» داده، عبارت‌های جدید در كتیبه مشخص شده است. البته او گزارش كامل خود را قرار است تا سه‌ماه آینده ارائه كند.
او با بیان این‌كه اسكن نوری با سه هدف در بیستون انجام می شود، اظهار كرد: نخستین دلیل همان بازخوانی كتیبه است. هدف دیگر به‌دلیل وظیفه‌ی ذاتی است كه یك پایگاه جهانی برای اسكن كردن آثار خود برای انجام وظیفه‌ی مستندسازی علمی برعهده دارد. هدف سوم نیز این است كه باید از كتیبه یك اسكن داشته باشیم تا ریزترك‌ها و رشد خزه‌ها و گیاهان خودرو را در كتیبه نشان دهد تا براساس آن بتوان طرح ساخت و مرمت تهیه كرد.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
چرا این شاهکار ادبی را نمی‌شناسیم؟ +عکس
سرنوشت دكورهای سریال «مختارنامه»
«خانه پدری» در جشنواره ونیز؛‌ آری یا خیر؟!
شکستگی پا جمشید مشایخی را در خانه بستری کرد
تهیه کننده «شام ایرانی» نظرات مردم نسبت به این برنامه را هم به نمایش بگذارد!