تكیه برباد
دختری كه بلندپروازی‌ها و آرزوهایی دارد، شاید هم به دور از ذهن عامه مردم باشد و نتوان گفت خواسته‌هایش مثل اجتماع است. ذات آدم‌ها مهم است و....

                                                         
افسانه پاكرو كه این روزها در سریال «تكیه برباد» ایفای نقش می‌كند، درباره‌ی نقش خود در این سریال اظهار كرد: ما از این دست قصه‌ها در سریال‌ها زیاد داشته‌ایم اما باورپذیری نقش خیلی مهم است؛ برخی می‌گویند لج مردم را درآورده‌ام، اما این در حالی است كه آنها با من همراه شدند زمانی كه فهمیدند فریب خورده‌ام.
وی همچنین در ارتباط با بلندپروازی‌های عاطفه معتقد است: چیزی كه عاطفه می‌خواهد سطحی نیست او دوست دارد مثل شاهزاده‌ها زندگی كند و این غیرعادی نیست.
بازیگر نقش «عاطفه» در گفت‌وگویی با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی نقش خود توضیح داد: دختری كه بلندپروازی‌ها و آرزوهایی دارد، شاید هم به دور از ذهن عامه مردم باشد و نتوان گفت خواسته‌هایش مثل اجتماع است. ذات آدم‌ها مهم است و ذات عاطفه نیز اینگونه بود كه او را از خانواده‌ای كه افراد قانعی بودند متمایز می‌كرد ولی نسبت به آن هم پایین‌تر بود اما خواسته‌هایش بزرگ.
وی در پاسخ به اینكه عاطفه با وجود اینكه دانشجوی رشته حقوق بود و چنین خانواده‌ای داشت، انتظار نمی‌رفت بلند پروازی‌هایی اینچنین داشته باشد، اظهار كرد: این مساله امری غیرعادی نیست؛ متاسفانه ما عادت كرده‌ایم فیلمنامه سریال‌هایمان به گونه‌ای باشد كه فرد را آن‌قدر بدبخت نشان دهیم تا ببینده باور كند عقده‌ی این بلند پروازی‌ها و آرزوها را دارد،‌ نوع لوكیشن و تفاوت وضعیت مالی بین خانواده‌ها نشان می‌دهد چیزی كه عاطفه می‌خواهد سطحی نیست،‌ حتی وقتی پدرش پیشنهاد داد برای تحصیل به فرانسه برود نرفت برای اینكه مساله اینجاست كه عاطفه دوست دارد مثل شاهزاده‌ها زندگی كند این چیزی است كه به دنبال آن است، در نتیجه دوست نداشتیم خانواه تراب‌نژاد را فقیر نشان دهیم.

پاكرو همچنین در ادامه گفت: فریب خوردن عاطفه كم كم اتفاق افتاد. دختری كه از خانواده‌ای سنتی جدا شده و به تهران آمده به تنهایی زندگی می‌كند و خیلی چیزها را هم دیده است. متاسفانه از این دست دختران كه مثل عاطفه این اتفاق برایشان افتاده و گول می‌خورند در جامعه زیاد است.
پاكرو با بیان اینكه نقش «عاطفه» در سریال «تكیه بر باد» تخت نیست،‌ خاطرنشان كرد: او آدمی معمولی با طرز فكر خودش است كه جاهایی با خانواده‌اش می‌جنگد با پدری كه مال حرام نمی‌خورد و همه تحصیل كرده‌اند اما افراد قانعی هستند در نتیجه نقش او در تضاد با این خانواده منفی است. اما زمانی كه در كنار فخیم‌زاده در نقش «محسنیان» قرار می‌گیرد و برای او طعمه است، مظلوم واقع می‌شود،‌ به عقیده‌ی من نقش عاطفه فراز و نشیب‌هایی دارد كه تخت نیست،‌ متاسفانه در برخی سریال‌ها نقش‌ها به قدری مثبت هستند كه برای من قابل درك نیستند.
پاكرو در بخشی از گفت‌وگوی خود با اشاره به بخشی از داستان «تكیه بر باد»كه مادرش را پیدا می‌كند، اظهار كرد: زمانی كه مادرم را پیدا كردم در ذهنم فیلمنامه دیگری را می‌پروراندم و مدت‌ها با عباس نعمتی (نویسنده) بحث می‌كردم كه اگر این بخش فیلمنامه به گونه‌ای دیگر باشد، بهتر است؛ اما او نمی‌پذیرفت و می‌گفت به من اطمینان كن كه در پایان هم آن چیزی كه او گفت بهتر شد و نویسندگی‌اش خوب بود‌، البته زمانی كه فیلم‌نامه را خواندم به دلم نشست كه این نقش را بازی كنم.
این بازیگر گفت: زمانی كه در نقشی قرار می‌گیرم خودم را در این شرایط قرار می‌دهم، این شعار نیست وقعا خودم را در شرایط آن نقش قرار می‌دهم به گونه‌ای كه در سریالی ایفای نقش كردم و نقش یك دختر دهاتی را ایفا كردم كه آقای فخیم‌زاده فكر می‌كرد مرا از دهات آورده‌اند.
 
او در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینكه سریال «تكیه بر باد» چه بازنگری داشته است؟ توضیح داد: این بازنگری به نظر خود مدیران شبكه بستگی داشته است،‌ شاید از نظر نویسنده و كارگردان مشكلی نبوده باشد ولی هر اتفاقی كه افتاده فكر نمی‌كنم به كلیت كار ضرری زده باشد؛ البته اصطلاحاتی آنچنانی نداشته و جزئی بوده است.
پاكرو همچنین درباره‌ی كامل بودن فیلمنامه «تكیه بر باد» خاطرنشان كرد: كامل بودن فیلمنامه خیلی مهم است ولی فیلمنامه‌ی كامل نداشتیم. البته همان 14 قسمتی را داشتیم كه پخش شد اما در حال حاضر با اضافه شدن آقای سلطانی و نگین معتضدی به جمع نویسندگان، تاثیر بهتری در روند فیلمنامه به وجود آمد. داستان خط اصلی خود را ادامه می‌داد اما خیلی چیزها نبود كه بعدا اضافه شد.
پاكرو در پایان درباره‌ی كارگردانی محمود معظمی اظهار كرد: كار كارگردانی و تیم آن بی‌نظیر بود. سكانس‌ها و حركت‌های دوربین هم عالی بودند. معظمی با این كه كارگردان جوانی است اما پر سر و صدا نبود در نتیجه هیچ انتظاری از او نداشتم، اما در كارش كاملا مسلط بود؛ البته چند روز اول تصویربرداری وحشتناك و بیش از حد در ارتباط بانقش من حساس بود اما زمانی كه از او خواهش كردم این حساسیت ادامه پیدا نكرد.
او افزود: من در سریال «تكیه بر باد» دركی كه از كار داشتم را پیاده كردم‌، اصلا زمانی كه توی نقش می‌روی تو را با خود می‌برد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: isna.ir


مطالب پیشنهادی:
نگاهی به مجموعه تلویزیونی «تكیه برباد»
پشت صحنه سریال دیوار سیروس مقدم
گزارشی از فیلم‌های اكران پاییزی سینماهای تهران
«دزد و پلیس» بازی تلویزیون تمام شد +عکس
چرا محمد هاشمی، مرضیه برومند را از تلویزیون اخراج کرد؟