روزنامه های صبح تهران با انتشار عکسی از اسی نیک نژاد و علیرضا زرین دست در حال فیلمبرداری،خبر کلید خوردن فیلم لاله را منتشر کرد


به گزارش خبرنگارهنر آنلاین،پروژه جنجالی "لاله"این روزها در راس اخبار سینمایی کشور است و ساخته شدن یا نشدن این فیلم این روزها بزرگترین سوالی است که تمام اهالی سینما و مطبوعات از همدیگر می پرسند.

پس از استعفای علیرضا سبط احمدی از تهیه کنندگی این فیلم که با استعفای جمعی از سایر عوامل این پروژه همراه بود،اعلام شد که پروانه پرتو مدیر تولید با سابقه سینمای ایران تهیه کنندگی این پروژه را بر عهده گرفته است و خود پرتو این خبر را نه تایید کرد،نه تکذیب اما قول داد که به زودی در این زمینه صحبت کن.پس از آن هم موبایل خانم پرتو خاموش شد و به نظر می رسد گویا ایشان قرار است در زمینه این پروژه فقط با خودشان صحبت کنند!

اما در این گیر و دار یکی از روزنامه های صبح تهران با انتشار عکسی از اسی نیک نژاد و علیرضا زرین دست در حال فیلمبرداری،خبر کلید خوردن فیلم لاله را منتشر کرد و به نظر می رسد که این فیلمبردار  با سابقه سینمای ایران قرار است لاله را جلوی دوربین ببرد اما شنیده ها حاکی از این است که این خبر هم چندان صحت ندارد.

یکی از نزدیکان به علیرضا زرین دست در گفت و گو با هنر آنلاین درباره فعالیت  او به عنوان مدیر فیلمبرداری "لاله"گفت:آقای زرین دست به خاطر خواهش یکی از عوامل با سابقه سینما یک جلسه سر صحنه فیلم لاله حاضر شد اما پس از آن جلسه،نه تماسی با ایشان گرفته شده و نه قراردادی را در زمینه مدیریت فیلمبرداری لاله با ایشان منعقد کرده اند.

او افزود:در تنها جلسه حضور زرین دست سر صحنه فیلم"لاله"،پلانهای متعددی توسط ایشان از رانندگی ، رانندگان در پیست اتومبیل رانی گرفته شد که هیچ بازیگری هم در آن وجود نداشت اما همانگونه که گفتم،آقای زرین دست هیچ قراردادی برای حضور در این فیلم ندارند و اگر کاری به ایشان پیشنهاد شود،قطعا به سراغ آن کار خواهند رفت.

این گونه به نظر می رسد که عوامل فیلم "لاله"برای اعتبار بخشیدن به پروژه خود خواسته اند نام این مدیر فیلمبرداری مطرح سینمای ایران را در لیست عوامل داشته باشند اما مبهم بودن وضعیت تولید مانع از کسب اعتبار در این پروژه توسط عوامل فیلم می شود.

تمام ماجرا به همایش چند سال پیش ایرانیان خارج از کشور باز می گردد.همایشی که در آن گویا اسی نیک نژاد کارگردان ایرانی که در اوایل انقلاب از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود،رییس دفتر رییس جمهور را در آن همایش می بیند و از او قول مساعدت در ساخت فیلمی با محوریت زندگی لاله صدیق،قهرمان اتومبیل رانی ایرانی را می گیرد.

چند سال پس از این جریان است که ماجرای تولید "لاله"علنی می شود و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با مسئول امور سینمایی اش به دفاع تمام قد از این فیلم می پردازد.لزوم ورود سینمای ایران به عرصه های بین المللی بهانه دفاع شمقدری از پروژه ای است که گویا مشارکت خارجی هم در تولید آن وجود دارد و بهای بالای این ورود به سینمای جهان هم قطعا باید پرداخت شود.

اما از همان اوایل مطرح شدن تولید پروژه"لاله"زمزمه های مخالفت با تولید آن هم به گوش رسید و فورا تبدیل به فریاد شد.سابقه تقلب خانم صدیق که به دفعات مختلف در مسابقات متعدد اتوموبیل رانی رخ داده بود اولین نکته ای بود که مخالفان به آن اشاره کردند و استفاده از خانم صدیق به عنوان الگوی زن ایرانی را مردود شمردند.بودجه بالایی هم که این فیلم برای تولید لازم داشت دومین دلیل بزرگ مخالفانی بود که از لزوم صرف این بودجه برای تولیدات داخلی توسط جوانان ایرانی صحبت می کردند و می گفتند ساخت فیلم با کارگردانی وارداتی که سوابق کاری خوبی هم در آمریکا ندارد،اصولا اتفاق خوبی برای سینمای ایران نیست.

اما تمام این انتقادات هیچ تاثیری در عزم خلل ناپذیر ارشادیها در پشتیبانی از تولید فیلم"لاله"نداشت و این پشتیبانی بود تا زمانی که مجلس وارد کار شد و از تولید این پروژه انتقاد کرد.مجلسی ها با اشاره به سوابق کارگردان و هزینه های بالا،خواستار دفاع وزیر ارشاد و معاون سینمایی اش از این پروژه شدند.فیلمنامه چند بار به مجلس رفت و آمد و هر بار هم ایراداتی در آن و خود جریان تولید فیلم وجود داشت.البته برای آخرین بار جواد شمقدری در گفت و گویی از نظر مساعد مجلس برای تولید این فیلم خبر داد اما ساعتی پس از آن یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گویی ضمن تکذیب این موضوع،تولید این پروژه را از نظر مجلس منتفی دانست.

حالا با داشتن تهیه کننده جدیدی که پاسخگو نیست و مدیر فیلمبرداری که حضورش در پروژه قطعی نشده،مشخص نیست بالاخره "لاله"تولید می شود یا نمی شود؟


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com
منبع  : honaronline.ir



مطالب پیشنهادی  :
فردین ، تنها سوپراستار به مفهوم واقعی در سینمای ایران
«مقبره‌های انسان» ، آثار به سرقت رفته با ارزش هنری
مهران احمدی با گریمی کاملا متفاوت
”لذت نقاشی با باب راس“ ، لذت زندگی
«پیتر جکسون» کارگردان پولساز هالیود