همچنین در بخش فیلم های بلند مستند بخش بین الملل، هیات داوران از فیلم ایرانی "تنیار" ساخته مهدی منیری تقدیر ویژه کردند و جایزه ویژه هیات داوران این بخش را به فیلم...
    
 

برگزیدگان بخش های مختلف دومین جشنوازه بین المللی «سینما حقیقت» شنبه شب با حضور معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، سینماگران و علاقه مندان به سینمای مستند در تالار وحدت معرفی شدند. 
 
برنامه معرفی برگزیدگان این رویداد با نمایش مستند "سند یک نامه" با محوریت نامه تاریخی امام (ره ) به گورباچف آخرین رهبر شوروی سابق همراه بود.
هیات داوران، در بخش "30 سال انقلاب اسلامی"، فیلم های "یکی مثل همه" ساخته لقمان خالدی، "قصه شب" از عباس امینی و "حبیب والی نژاد " را به خاطر تهیه کنندگی مجموعه فیلم های مسند مرتبط با انقلاب اسلامی ‌و "مهدی بمانی " را برای ساخت مستند "سند یک نامه" به عنوان برترین ها برگزیدند.
برنامه تقدیر از "ریچاد لیکاک" مستند ساز مطرح و کهنسال انگلیسی نیز در قالب بر نامه پایانی جشنواره "سینما حقیقت" برگزار شد.
 در بخش جنبی، تندیس و جایزه انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در بخش های مستند بلند به فیلم "تنیار " از مهدی منیری، نیمه بلند به فیلم "بانوی گل سرخ" ساخته مجتبی میر تهماسب و کوتاه "میدان بی حصار" از مهرداد زاهدیان و جایزه هیات داوران دانشجویی به فیلم های "طلب خیر" از محمد صادق جعفری و "رویاهای فراموش شده" به کارگردانی مهدی نادری تعلق گرفت.
همچنین حمایت نقدی و کمک به ساخت فیلم های مستند "صندوق مستند ایران" از میان 64 طرح رسیده به طرح های مستند "وطن دوم" از ارسلان امیری، "تپه تا تپه" از مهدی گنجی و "ورود ممنوع" از احمد میراحسان تاسقف 70 میلیون ریال برای هر طرح و کمک برای ساخت فیلم مستند تا سقف 30 میلیون ریال به طرح "مهر ایزدی" از حسن نقاشی تعلق گرفت.
در بخش "مسابقه ملی"، جوایز برترین های پژوهش به فیلم "میدان بی حصار" از مهرداد زاهدیان، "گفتار متن" به فیلم "میدان بی حصار" از مهرداد زاهدیان، تصویربرداری به فیلم "حباب سرد" از امیر جغتایی ، صداگذاری به فیلم "طرقه " از اصغرآبگون ، تدوین به فیلم "تنیار" به محمد معین شریفی اهدا شد.
جایزه بخش "تهیه کننده مستقل " جشنواره سینما حقیقت به "سید رضا فتاح" برای فیلم "جاذبه " اهدا شد .
در بخش فیلم کوتاه بخش مسابقه ملی نیز لوح جشنواره سینما حقیقت به فیلم "افسون" از هیوا امین نژاد ، تندیس و جایزه به فیلم "میدان بی حصار" از مهرداد زاهدیان ، لوح بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به "امیر جغتایی" برای فیلم "حباب سرد و تندیس این بخش به "حسن دام زن" برای فیلم "طرقه " اهدا شد.
لوح بهترین کارگردانی مستندهای بلند نیز به "ابراهیم سعیدی" و "زهابی سنجاب " برای فیلم "همه مادران من" و تندیس بهترین کارگردانی جشنواره دوم سینما حقیقت به "مهدی منیری" برای فیلم "تنیار" تعلق گرفت.
جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه ملی به "مجتبی میرتهماسب " برای کارگردانی فیلم "بانوی گل سرخ" و جایزه بخش "مستندهای بحران" به فیلم "سواحل اشک و زیتون" با محوریت مقاومت 33 روزه حزب ا... لبنان به "رضا برجی " و جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه ملی به فیلم "همه مادران من" به "ابراهیم سعیدی" و "زهابی سنجابی" اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این دوره جشنواره بین المللی سینما حقیقت نیز به فیلم "میدان بی حصار" به کارگردانی مهرداد زاهدیان تعلق گرفت .
در بخش مسابقه بین الملل نیز جوایز بخش فیلم های کوتاه مستند به همراه تقدیر ویژه به فیلم "والس" محصول بلاروس، "لاکشمی" محصول هند و جایزه بزرگ این بخش به فیلم ایرانی "پرو آخر" از رضا حائری، اهدا شد.
همچنین در بخش فیلم های بلند مستند بخش بین الملل، هیات داوران از فیلم ایرانی "تنیار" ساخته مهدی منیری تقدیر ویژه کردند و جایزه ویژه هیات داوران این بخش را به فیلم ایرانی "همه مادران من" از ابراهیم سیعدی و زهابی سنجابی و جایزه بزرگ را به فیلم های "هستی" از لهستان و "قلعه" محصول سینمای سوئیس، اهدا کردند.
دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران"سینما حقیقت" با حضور آثار مستند سازان 85 کشورجهان از 23 مهرماه در سینماهای فلسطین، قیام و تالار فارابی دانشگاه هنر برپا شده و امروز یکشنبه پایان می‌یابد.

 
 
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: جام جم آنلاین