خبرگزاری فارس: مدیران فرهنگی کشور می‌توانند با خریداری فیلم «یک خانواده محترم» شرایطی را فراهم کنند که فیلم از دست پخش‌کننده خارجی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، با نگاهی به روند تولید فیلم «یک خانواده محترم» که امروزه در فرانسه و به واسطه پخش‌کننده فرانسوی، فیلم تا چند ماه دیگر در بسیاری از کشورهای اروپایی و اکثر جشنواره‌ها به نمایش درمی‌آید، حاصل عدم نظارت ناکارآمد و دقیق «سیما فیلم» در امر تولید و اعتماد مدیران این مرکز به تهیه‌کننده فیلم «محمد آفریده» است. ‌این اعتماد تا جایی پیش رفت که فیلمنامه اصلاح نشده و در اصل فیلمنامه اولیه که در آن به دفاع مقدس و ارزش‌ها توهین شده است، ساخته شده و با توجه به تذکرات مدیر گروه انقلاب و دفاع مقدس و حضور مشاور باز هم فیلم اصلاح نشد، زیرا این فیلم بر اساس معیارهای اروپایی ساخته شده و به دنبال اهداف دیگری بوده است که مدیران سیما از آن غفلت کردند.

پس از اولین اکران فیلم در جشنواره کن، این فیلم با واکنش‌های تندی از سوی هنرمندان حاضر این جشنواره مهم‌ روبرو شد. با دیده شدن فیلم توسط کارشناسان و هنرمندان در داخل کشور موضع‌گیری‌ها بیشتر شد اما به نظر می‌رسد این موضع‌گیری‌ها در ایران راه به جایی نمی‌برد، زیرا فیلم ساخته شده و سکوت مدیران «سیما فیلم» هم دردی را درمان نمی‌کند. شاید این دوستان هنوز به عمق این فاجعه که قرار است آبروی ایران با نمایش فیلم «یک خانواده محترم» به حرا‌ج گذاشته شود، پی نبرده‌اند، زیرا تاکنون هیچ اقدامی برای خرید فیلم از پخش‌کننده‌ صورت نگرفته است و اگر این‌گونه پیش برود ممکن است شبکه‌های تلویزیونی نیز فیلم را خریداری کرده و از شبکه‌های خود بارها آن را پخش کنند.‌

فیلم «یک خانواده محترم» مملو از دروغ، توهین و تحقیر است و دفاع جانانه جوانان ما را به زیر سوال می‌‌برد؛ فیلمی که موهن به دفاع ما است، در فرانسه به صورت گسترده تبلیغ شده و توانسته از فیلم کیارستمی که از فیلمسازان مورد توجه در خارج از کشور است نیز در گیشه پیشی بگیرد و گوی سبقت را برباید. در این شرایط هنوز تهیه‌کننده فیلم از آن دفاع می‌کند و فیلمی که سرشار از توهین به ارزش‌ها و دفاع مقدس ماست را حاضر نشده برای چند تن از کارشناسان فرهنگی و تعدادی از هنرمندان به نمایش بگذارد تا نظرات آن‌ها را نیز جویا شود. او فیلم را به صورت تک‌نفره در دفترش به نمایش درمی‌آورد که نسخه اصلی فیلم و آنچه در خارج از کشور (و از جمله در جشنواره کن) نمایش داده می‌شود نیست و با نسخه اصلی متفاوت است و تدوین دیگری روی آن صورت گرفته است.

با شرایط فعلی که مدیران سیما سکوت خود را نمی‌شکنند و تنها علی دارابی معاونت سیما به ارائه تذکر به مدیریت مرکز سیما فیلم برای فراهم آوردن شرایط برای ساخت فیلم «یک خانواده محترم» بسنده کرده است‌، چه باید کرد؟ به نظر می‌رسد مدیران سیما قصد ندارند هزینه فراهم آوردن شرایط تولید فیلم را در موقعیتی که فیلم در ارشاد مطرح شد اما مجوز ساخت دریافت نکرد و شهرداری نیز حاضر به سرمایه‌گذاری برای ساخت فیلم نشد، بپردازد. سیما فیلم با اعتماد به تهیه‌کننده و حضور اکبر نبوی به عنوان مشاور ساخت فیلم، از فیلمنامه‌ای که در سیما فیلم برای اولین بار رد و بعد با اصلاح تایید شد، شرایط را برای رسیدن مسعود بخشی به اهدافش و گذر از پیچ و خم‌های اداره نظارت وزارت ارشاد به راحتی فراهم کرد.

حال باید چه کرد؟ حقوق مالکیت فیلم «یک خانواده محترم» _ که  در فرانسه با فروش نسبتا خوبی مواجه شده است _ به شرکت فرانسوی واگذار شده است. در این شرایط مدیران ارشد سازمان صدا و سیما با هم‌فکری و هم‌دلی با مدیران سینمایی کشور می‌توانند فیلم را از پخش‌کننده خارجی خریداری کرده و آن را به آرشیو بسپارند که این‌گونه باعث سرافکندگی ما در دنیا نباشد. نوع نگاه سازنده به ایران و فشارها و هجمه‌هایی که شخصیت اول داستان «آرش» در تمام فیلم متحمل می‌شود موجب حیرت بسیاری از کارشناسان فرانسوی و کارشناسان عرب در جشنواره ابوظبی را فراهم آورده است. اگر مدیران سیما فیلم به جای شتابزدگی و دستپاچگی برای مبرا شدن از ساخت فیلم با تامل بیشتری با موضوع برخورد کرده و مشارکت خود را _ پس از پذیرفته شدن فیلم در جشنواره کن _ لغو نمی‌کردند، شاید امروز ما شاهد نمایش فیلم در کشور فرانسه نبودیم‌. اگر مدیران سینمایی و سیما با هم‌فکری و تعامل بتوانند این فیلم را از پخش‌کننده خارجی خریداری و در نهایت به آرشیو بسپارند دیگر شاهد این بی‌آبرویی در سطح کشورهای غربی با نمایش فیلم در شرایطی که کشور با تهدیدات متعددی از سوی دولتمردان غرب مواجه است، نباشیم.

آیا وقت آن نرسیده است مدیران فرهنگی کشور (سینما و سیما) موضع‌گیری‌ها ‌در مقابل یکدیگر را کنار بگذارند و با خریداری فیلم شرایطی را فراهم کنند که فیلم از دست پخش‌کننده خارجی گرفته شده و بیگانگان را از رسیدن به اهداف شوم‌شان بازدارند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com


مطالب پیشنهادی:
گزارش یک کنسرت خیریه با حضور هنرمندان
انتقاد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از اوضاع فرهنگی کشور
افسانه بایگان از عشق به پیامبر(ص) گفت/ پاسخ هنرمندانه به یک توهین
شان پن "مرد مسلح آماده "میشود
ادامه آخرین فیلم عطاران در سایه ای از ابهام