همفری بوگارت با «کازابلانکا» به جشنواره برلین می‌رود
«کازابلانکا» و «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» از جمله فیلم‌های کلاسیک هستند که در شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین در یک بخش ویژه روی پرده می‌روند.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم‌ها در قالب یک بخش ویژه به نمایش درمی‌آیند که بر میراث جمهوری وایمار در دنیای سینما متمرکز است.
 

توجه این بخش بر سینمای آلمان در مقطع کوتاه برقراری دموکراسی در این کشور است، دوره‌ای که از 1919 آغاز شد و با ظهور رایش سوم در 1933 به پایان رسید، اما تاثیر آن بر فیلمسازی در سطح بین‌المللی تا دهه 1950 و بخصوص در آثار فیلمسازان مهاجر آلمانی‌زبان مشهود بود.
 

این بخش مرور آثار با همکاری موزه فیلم و تلویزیون آلمان (Deutsche Kinemathek) و موزه هنر مدرن نیویورک برگزار می‌شود و به نمایش 33 فیلم شامل فیلم‌های موزیکال، کمدی، درام جنایی، بازسازی‌های فیلم‌های کلاسیک جمهوری وایمار و آثاری که در ضدیت با نازی‌ها ساخته شدند، اختصاص دارد.
 

فیلم برنده اسکار «کازابلانکا» به کارگردانی مایکل کورتیز فیلمساز متولد مجارستان تولید 1942 با بازی همفری بوگارت و اینگرید برگمان و کمدی «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» ساخته بیلی وایلدر فیلمساز مهاجر اتریشی تولید 1959 با بازی تونی کرتیس، جک لمون و مریلین مونرو از جمله فیلم‌های این بخش هستند.
 

فیلم بریتانیایی «اول یک دختر» به کارگردانی ویکتور سویل تولید 1935 که از روی کمدی آلمانی «ویکتور و ویکتوریا» (راینهولد شوئنزل، 1933) ساخته شد (فیلمی که بلیک ادواردز هم سال 1982 آن را با بازی جولی اندروز و جیمز گارنر بازسازی کرد)، تریلر فرانسوی «ستون شخصی» (رابرت سیودماک، 1939) و «ام» (جوزف لوزی، 1951) که بازسازی کلاسیک فریتس لانگ در 1931 است، از دیگر فیلم‌های این بخش هستند.
 

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: «در دوران جمهوری وایمار ارتباط سینما بر جامعه و هنر کشف و تاریخ سینما نوشته شد. در بخش مرور آثار تاثیر فیلم‌های این دوران بر سینمای بین‌المللی آشکار است.»
 

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه 2013 (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
چرا سریال " یک تکه زمین " پخش نمی شود؟
حمید طالب زاده برای همیشه از ایران رفت!!
گاف‌های پزشکی یک سریال
«مت دیمون» در سال 2159 + عکس
لیلا حاتمی، شیک و با پوشش کامل در اختتامیه جشنواره رم