ایندیانا جونز واقعی از سازندگان ایندیانا جونز شکایت کرد!
از این چهار جمجمه، سه جمجمه در موزه بریتانیا در لندن، موزه برانلی در پاریس و موزه اسمیتونیان در واشنگتن نگهداری می‌شود، اما جمجمه چهارم کجاست؟

یک باستان‌شناس از سازندگان و پخش‌کننده فیلم «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» به خاطر استفاده غیرمجاز از یک جمجمه بلورین بدلی شکایت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، "خایمه آوه" رئیس "موسسه باستان‌شناسی بلیز" که به او لقب ایندیانا جونز واقعی داده‌اند، شکایت خود را به نمایندگی از مردم بلیز که کشوری در آمریکای مرکزی است، به دادگاهی در ایلینویز ارائه داد.
 

مورد شکایت یک جمجمه بلورین است که یک نسخه بدل آن سال 2008 در فیلم «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ استفاده شد.
   

خایمه آوه خواستار پس گرفتن جمجمه بلورین از خانواده‌ای است که به گفته او 88 سال پیش آن را از مردم بلیز دزیده‌اند، اما این تمام ماجرا نیست.
 

او در شکایت خود "لوکاس‌فیلم" و "والت دیزنی" مالک جدید لوکاس‌فیلم، تهیه‌کنندگان چهارمین «ایندیانا جونز» همین طور "پارامونت پیکچرز" پخش‌کننده این فیلم را نیز به خاطر استفاده از یک نسخه بدل از جمجمه بلورین در فیلم هدف قرار داده و خواهان پرداخت خسارت شده است. «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» در دنیا 768 میلیون دلار فروخت.
 

در این شکایت آمده جمجمه بلورین مربوط به فرهنگ مایاها است. این جمجمه از سنگ کوارتز شیری‌رنگ ساخته شده و شبیه جمجمه انسان است. گفته می‌شود جمجمه بلورین قدرت‌های جادویی یا فراطبیعی دارد و تنها چهار نسخه از آن در دنیا هست.
 

از این چهار جمجمه، سه جمجمه در موزه بریتانیا در لندن، موزه برانلی در پاریس و موزه اسمیتونیان در واشنگتن نگهداری می‌شود، اما جمجمه چهارم کجاست؟
 

خایمه آوه می‌گوید مردی ماجراجو به نام اف. ای. میچل-هجز اوایل دهه 1920 به بلیز سفر کرد. آنا میچل-هجز دختر خوانده او هنگام کاوش در خرابه‌های یک معبد زیر یک محراب، جمجمه‌ای بلورین پیدا کرد. گفته می‌شود او در مستندی که سال 2008 از شبکه سای‌فای پخش شد، این موضوع را فاش کرده است.
 

طول این جمجمه هفت اینچ، عرض آن پنج اینچ و ارتفاعش پنج اینچ است. این جمجمه در 1930 به آمریکا و بعد به انگلستان منتقل شد و تا زمان مرگ میچل-هجز پدر در اختیار او بود. بعدا دخترش و بعدا همسر او در ایندیانا از جمجمه نگهداری کردند و ظاهرا حتی آن را نمایش می‌گذاشتند و بابت این کار پول می‌گرفتند.
 

در فیلم اسپیلبرگ از یک نسخه بدل جمجمه بلورین استفاده شده که شباهت زیادی به جمجمه میچل-هجز دارد و به طور مشخص به آن اشاره نیز می‌شود. به عبارت دیگر، «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» می‌گوید این مصنوع در پرو پیدا شده و اصل آن به بومی‌های آمریکایی بازمی‌گردد.    
 

در متن شکایت آمده است: «لوکاس‌فیلم اجازه نداشت مجسمه میچل-هجز یا بدل آن را در فیلم استفاده کند. تا امروز مردم بلیز به هیچ عنوان در منافع حاصل از فروش فیلم شریک نبوده‌اند.»
 

خایمه آوه از خانواده میچل-هجز هم به خاطر خروج جمجمه بلورین از بلیز و پس ندادن آن شکایت کرده است.
 
شرکت پارامونت حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند.
 

هریسن فورد در چهارمین قسمت «ایندیانا جونز» پس از 19 سال بار دیگر نقش باستانشناس ماجراجو را تکرار کرد. داستان در 1957 روی می‌دهد و این بار ایندی برای پیدا کردن جمجمه‌ بلورین که دارای قدرت‌های اسطوره‌ای است، با یک مامور اهریمنی کا.گ.ب با بازی کیت بلانشت رقابت ‌می‌کند.
 

مجموعه «ایندیانا جونز» سال 1981 با فیلم سینمایی «مهاجمان صندوقچه گمشده» آغاز شد و دومین قسمت آن در 1984 با عنوان «ایندیانا جونز و معبد مرگ» به نمایش درآمد. سومین قسمت مجموعه «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» بود که سال 1989 ساخته شد.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
چرا فریبرز عرب نیا در سکانس پایانی "چ" حاضر نشد؟
نگاهی به موسیقی متن انیمیشن های مهم امسال
کدام بازیگران بالیوود پولسازترین هستند؟
بنیامین بهادری در بلاتکلیفی به سر می برد
جدیدترین فیلم نیکول کیدمن به کارگردانی چان-ووک پارک+ عکس