برای سالروز تولد محمد نوری: زندگی نامه و آثار
محمد نوری با آنکه فارغ التحصیل هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و فارغ التحصیل مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی بود، اما همواره در زمینه موسیقی پیشگام بود و توانست در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار نام خود را در تاریخ معاصر موسیقی ثبت کند

بیوگرافی مرحوم استاد محمد نوری

بعید است کسی در طول عمرش حتی برای یک بار هم که شده قطعه "جان مریم" با صدای زنده یاد محمد نوری را نشنیده باشد.

خواننده ای که با قطعات عاشقانه و میهن دوستانه خود بخشی از تاریخ موسیقایی مردم ایران را تشکیل می دهد.

اول دی ماه مصادف است با هشتاد و سومین سال روز تولد محمد نوری خواننده فقید موسیقی ایران.

محمد نوری یکم دی ماه سال ۱۳۰۸ در تهران دیده به جهان گشود و در سال های جوانی نزد «اولین باغچه بان» فراگیری مقدمات آواز را آغاز کرد.

وی تئوری موسیقی را نزد اساتیدی چون سیروس شهردار و فریدون فرزانه فرا گرفت و شیوهٔ آواز خود را متأثر از بافت و غنای زخمه ایِ اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی، و محمد سریر می دانست .

محمد نوری خوانندگی را در سنین نوجوانی با خواندن اشعاری برروی نغمه های روز موسیقی غرب و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی خوانندگی به صورت جدی آغاز کرد.

وی با آنکه فارغ التحصیل هنرستان تئاتر، زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و فارغ التحصیل مبانی تئاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی بود، اما همواره در زمینه موسیقی پیشگام بود و توانست در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار نام خود را در تاریخ معاصر موسیقی ثبت کند.

نوری همچنین موفق به دریافت جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۱۳۷۸ از جشنواره مهر گردید.

محمد نوری موسیقی را زبانی جهانی و متعلق به تمام اقوام و ملت های روی زمین می دانست و به همین خاطر به اقتباس و الهام از هنر کلاسیک غرب معتقد بود.

از جمله آثار ماندگار محمد نوری می توان به «ای ایران»، «سفرهای دور»، «آواز سرزمین خورشید»، «مریم جان»، «عروسی»، «چشمان آبی و دریا»، «انتظار»، «لانه متروک»، «باران ها»، «ترانه های چوپان»، «سرزمین گیلان»، «شالیزار»، «ای به خفته دل»، «توبیو»، «نشونشو»، «لالایی شیرازی» و «آواز سرزمین خورشید» نام برد.

محمد نوری سرانجام در نهم مرداد ماه ۱۳۸۹ دیده از جهان فرو بست.


بیشتر بدانید : پشت دیوارهای خانه استاد محمد نوری

بیشتر بدانید : یادی از محمد نوری؛ صدای خاطره‌ی مردم ایران (+عکس)

بیشتر بدانید : محمد نوری درگذشت

بیشتر بدانید : گزارش تصویری: مراسم تشییع زنده یاد محمد نوری

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: aftabir.com