اظهار نظر وزیر ارشاد درباره خانه سینما و فیلم‌هایی با موضوع خیانت
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که برخی فیلم‌ها با موضوع خیانت برای هشدار به خانواده‌ها ساخته می‌شوند و...

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمان برنامه «هفت» جمعه 15 دی ماه بود. وی در خصوص تمام مسائل مربوط به سینما و به خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر و تولیدات سینمای ایران در سه سال گذشته توضیحاتی ارائه کرد.  


حسینی با اشاره به اهمیت برقراری رابطه با سینماگران و جایگاه سینمای ایران در دنیا گفت: «با توجه به جایگاه خوبی که در جهان داریم، باید بتوانیم ضعف‌ها را به حداقل برسانیم و همگرایی بین سینماگران و تعامل با مدیران فرهنگی را تقویت کنیم.»


دعوت گسترده از سینماگران برای حضور در جشنواره فیلم فجر
او سینماگران را دعوت به حضور موثر در جشنواره سی و یکم فیلم فجر کرد و ادامه داد: «من از همه دعوت می‌کنم که با هیات‌های داوری و انتخاب تعامل داشته باشند و مشارکت کنند تا بتوانیم از نظرات آن‌ها استفاده کنیم. جشنواره سی و یکم فیلم فجر، باید منبع وفاق باشد.»
وزیر ارشاد استفاده از نظرات تمام اقشار جامعه از جمله حوزه علمیه و دانشجویان را در برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم فجر موثر دانست.


وی با اشاره به تنوع فیلم‌ها و مضامین در جشنواره سی و یکم فیلم فجر گفت: «فیلم‌های این دوره از جشنواره محدود به تهران نیست و تمام اقشار جامعه و کشور را روی پرده سینما می‌بینیم. ما نمایش اولین فیلم سه بعدی ایرانی را در جشنواره امسال داریم و سیستم نمایش فیلم‌ها نیز دیجیتالی شده است. تا کنون شش استان متقاضی برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند که شرط نمایش فیلم‌های جشنواره در این استان‌ها، قابلیت پخش دیجیتالی فیلم‌ها در سالن‌های نمایش است.»


حسینی از صدا و سیما بابت نقد و بررسی آثار سینمایی تشکر کرد، اما با انتقاد از دیگر رسانه‌ها، افزود: «معمولا رسانه‌ها به حواشی سینما می‌پردازند. ما امسال 95 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر داریم، اما دوستان فضا را طور دیگری نشان دادند انگار که کسی در سینما کار نمی‌کند.»
 

وزیر ارشاد اشاره‌ای هم به برخی فعالیت‌های سازمان سینمایی کرد. وی این سازمان را در کارهای پژوهشی و مطالعاتی سینما سهیم دانست و همچنین اصلاح و بررسی برخی فیلم‌ها در مرحله ساخت و استقبال سازندگان آن‌ها را از نقاط قوت این سازمان دانست.


اعطای نشان دولتی به پنج پیشکسوت
حسینی همچنین ادامه داد: «صندوق حمایت از هنرمندان بدون هیچ محدویتی فعالیت خود را دنبال می‌کند. همه هنرمندان تهرانی و شهرستانی می‌توانند با مراجعه و نام نویسی از مزایای بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند. همچنین تا کنون به 1300 نفر از هنرمندان درجات هنری داده شده است که معادل مدارک معتبر است.»
 

وی افزود: «برای بازنشستگان هنری نیز مزایای دیگری در نظر گرفته‌ایم. مثل اعطای نشان هنری که تا کنون اعطای این نشان را به پنج نفر پیشنهاد داده‌ایم که آقای محمدعلی کشاورز تصویب شده‌اند، اما هنوز برای ایشان مراسم نگرفته‌ایم. اما آقایان جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و خانم ژاله علو نیز چهار نفر دیگر هستند که به آن‌ها نیز نشان دولتی اهدا خواهد شد. اعطای این نشان‌ها مزایای خاص خودش را دارد.»


برخی فیلم‌ها هشدار به خانواده‌ها است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختلافات میان حوزه هنری و شورای صنفی نمایش نیز اظهارنظر کرد: «بیشترین سوالاتی که در مورد فیلم‌های سینمایی امسال مطرح بوده، در مورد آن‌هایی است که بحث خیانت را مطرح می‌کنند. در این سه سال 250 فیلم سینمایی ساخته شده است که از این میان تنها 18 فیلم بحث برانگیز ساخته شده است. برخی از این فیلم‌ها اصلا مجوز نمایش نگرفته‌اند و تهیه کننده متوجه اشتباه خود شده است و کار ارزشمند دیگری را تهیه کرده است.»


حسینی تصریح کرد: «هفت درصد از این فیلم‌ها اختلاف برانگیز بوده است که نباید آن‌ها را کنار گذاشت. برخی از آن‌ها به صورت محدود اکران شده‌اند و برای هشدار به خانواده و جامعه ساخته شده‌اند. ما باید به ضوابط و مقررات تعیین شده پایبند باشیم. در ‌‌نهایت باید یک نهاد پاسخگوی مسائل مربوط به اکران سینما باشد. ممکن است به ترکیب شورای صنفی نمایش و یا آیین نامه آن یا شورای پروانه ساخت و اکران ایراد باشد، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول پیگیری امور است. در این مسائل بنای ما بر تفاهم بوده تا هر چه زود‌تر مشکلات حل شود.»
 

وی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها گاهی حرف‌ها را تحریف و جو را متشنج می‌کنند، ابراز داشت: «تنها تقاضای من از رسانه‌ها این است که به جای دامن زدن به مشکلات اخیر سینما، به حل این مسائل کمک کنند. نگرانی دوستان حوزه و دیگر نهاد‌ها برای آینده وجود ندارد؛ چرا که ما شاهد فیلم‌های خوب و ارزشمند خواهیم بود. اگر قرار باشد یزید شراب خوار قمار باز را تعریف کنیم، یک نوع حرف می‌زنیم و اگر قرار باشد این شخصیت را در سینما نشان دهیم، طور دیگری نشانش می‌دهیم.»


جامعه ما بدون معصیت نیست
حسینی در ادامه گفت: «یک سری مسائل باید با ظرافت نشان داده شود. اگر بگوییم در جامعه ما هیچ معصیتی وجود ندارد اشتباه کرده‌ایم. مگر می‌شود هیچ تخلفی نشان داده نشود؟ در حال حاضر بیشتر مشکلات ما مربوط به گذشته است و شورای صنفی نمایش پذیرفته که حواله اکران را برای سینما آزدی صادر کند. از طرفی تهیه کنندگانف پخش کنندگان و سینماداران نیز خسارت دو فیلمی را که از روی پرده پایین کشیده شد، می‌خواهند. که این خسارت هم باید داده شود.»
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دلیل انحلال خانه سینما عنوان کرد: «مشکل ما با خانه سینما نداشتن قانون بود. باید تکلیف صنف‌ها روشن می‌شد. چندین صنف وجود داشت که با یکدیگر تداخل داشتند. ما تاکیدمان بر قانونی شدن بود. در حال حاضر که رئیس جمهور محترم دستور داده‌اند، هفت نماینده انتخاب شده‌اند که اساسنامه خانه سینما را بنویسند. اما صنوف هم باید به صورت قانونی فعالیت کنند. اگر اساسنامه نهایی شد تحت هر عنوان یا‌‌ همان خانه سینما می‌توانند دوباره فعالیت‌های سینمایی را از سر گیرند. قرار است من حکمی بنویسم که جلسات نگارش اساسنامه توسط هیات هفت نفره آغاز شود.»


شورای عالی سینما نیاز به برگزاری جلسات منظم ندارد
حسینی دلیل برگزار نشدن جلسات شورای عالی سینما را دو دسته بودن این شورا‌ها دانست. وی خاطرنشان کرد: «ما دو نوع شورای عالی داریم. مثلا یک دسته مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی که نیاز است هر دو هفته یک بار جلسه تشکیل دهند و یکی دیگر هم شورای عالی سینما که نیاز نیست حتی ماهی یک بار هم تشکیل جلسه بدهد. اگر بحث مسکن و مالیات و مسائل این چنینی مطرح شود و نیاز به برگزاری جلسه باشد، شورای عالی سینما می‌تواند در جلسه‌ای در خصوص این مباحث تصمیم گیری کند.»


وی با تاکید بر اینکه مشکل مسکن بسیاری از سینماگران به زودی برطرف خواهد شد، عنوان کرد: «در شورا تصویب شده است که به دو هزار نفر از هنرمندان مسکن تعلق می‌گیرد. تا کنون 50 اسم نهایی شده است و ما بقی نیز به زودی مشخص خواهند شد»




گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir