«افشین پیرهاشمی» یكی از 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012
نام «افشین پیرهاشمی» تداعی کننده نقاشی است. دریافت جایزه متفاوت دوسالانه پکن و کسب دو رکورد نیم میلیون دلاری در حراج کریستیز از او چهره ای قابل اعتنا در هنر معاصر ایران ساخته است.

نام «افشین پیرهاشمی» تداعی کننده نقاشی است. دریافت جایزه متفاوت دوسالانه پکن، حضور در فهرست 500 هنرمند برتر سال 2012 و کسب دو رکورد نیم میلیون دلاری در حراج کریستیز از او چهره ای قابل اعتنا در هنر معاصر ایران ساخته است؛ با این حال این روزها نام او به عنوان «تهیه کننده» روی آلبوم «آخرین دیدار» کامران عطا هم دیده می شود. پیرهاشمی، تهیه کنندگی این آلبوم را نتیجه قول و قراری می داند که از مدت ها قبل با خود بسته بود. او از سال ها قبل تصمیم داشته اگر روزی از راه هنر درآمد کسب کرد، 20 درصد آن را در هنر هزینه کند. می گوید در راه هنر سختی زیادی کشیده و با دشواری های موجود بر سر راه هنرمندان، به خوبی آشناست. پیرهاشمی در کنار تهیه کنندگی موسیقی، فعالیت خود را در عرصه نقاشی هم با جدیت دنبال می کند. او به تازگی قراردادی دو ساله با گالری بین المللی «ایام» منعقد کرده است؛ قراردادی که ماحصلش برپایی نمایشگاه هایی مهم در دوبی، لندن و نیویورک خواهد بود. او که به تازگی از شرکت در Art Abu Dhabi (نمایشگاه مهم هنری ابوظبی) به ایران بازگشته، قرار است تا چندی دیگر در Art Dubai (نمایشگاه مهم سالانه شهر دوبی) هم شرکت کند. همچنین قرار است پاییز سال آینده در شعبه لندن گالری «ایام» با نمایشگاهی از این هنرمند برنده جایزه متفاوت دوسالانه پکن افتتاح شود.
   

 چه شد که به تهیه کنندگی موسیقی روی آوردید؟

 آلبوم «آخرین دیدار»، تمام کارهایش انجام شده بود و برای وارد شدن به بازار نیاز به کمک داشت. وقتی قطعات را گوش کردم دیدم کار خوبی است، از این رو تهیه کنندگی آن را برعهده گرفتم.


 در مورد رابطه خود با خواننده در حین انتشار این اثر می گویید؟

 آلبوم کامران عطا اثری است که می توانم از آن دفاع کنم؛ چون در همه موارد قوی است و نمی توانم ایرادی به آن بگیرم. افرادی هستند که آن قدر کارشان تکراری می شود که خودشان کناره گیری می کنند. اگر کار کامران عطا خوب نبود به هیچ عنوان در این کار هزینه نمی کردم اما کیفیت کار آن قدر بالابود که می توانستم از کارم و کار او دفاع کنم. اگر باز هم ببینم برای فرد دیگری می توانم این کار را انجام دهم، کمک می کنم و این کار را انجام می دهم. من این آلبوم را به خیلی ها داده ام که گوش کنند. همه تایید کرده اند که کیفیت بالایی دارد. آلبوم یکدستی است و سبک خاصی را دنبال می کند و خیلی خوشحالم که این کار را انجام داده ام. ناگفته نماند وقتی می خواستیم این کار را انجام دهیم همه اقلام ناگهان گران و هزینه های ما دو برابر شد؛ اما اگر این افزایش قیمت ها چند برابر دیگر هم بود باز این کار را انجام می دادم. در مجموع روند کار کامران عطا از زمان انتشار آلبوم «غیرممکن» در سال 1387 تا آلبوم فعلی را روبه رشد می بینم. به نظرم کار او در آلبوم اول هم خیلی خوب بود. اشتباهش در کار اول تنها در طراحی جلد و نحوه ارایه آن آلبوم بود. همین الان هم آن آلبوم را می تواند وارد بازار کند چون هنوز جدید است. اگر قدری صبور باشد و همین روند را ادامه بدهد، اتفاقات خوبی برایش می افتد.


 این اولین پروژه رسمی شما در مقام تهیه کنندگی است؟

بله. همان طور که گفتم، آن قدر کیفیت کار خوب بود که واقعا با کمال میل وارد تهیه کنندگی موسیقی شدم.
   

 می دانم که با هنرمندان موسیقی ارتباط های گسترده ای دارید. سبک مورد علاقه خودتان چیست؟
   
سبک موسیقی ای که من می پسندم شاید در ایران وجود نداشته باشد. من با خیلی از اهالی موسیقی در ارتباطم اما شاید تمام کارهایی که منتشر می کنند خیلی جالب نباشد. مثلادر یک آلبوم چند سبک مختلف دیده می شود یا صدای موزیک خیلی ضعیف است. صدای برخی خوانندگان را خیلی دوست دارم اما این صداها به صدایی جهانی تبدیل نشده است.


  رضا یزدانی صدایی مختص خودش دارد و شما با او هم رفاقت دارید. درست است؟

 بله اما ایشان مدام در حال تکرار است چون با افراد محدودی کار می کند. من صدای ایشان را خیلی دوست دارم اما این صدا را به صدایی جهانی تبدیل نمی کند. گاهی اوقات هم کارهای خیلی خوبی ارایه می دهد. در کار موسیقی مهم است که فرد با چه کسانی کار کند.
    
 تا جایی که می دانم آلبوم «آخرین دیدار» زمان زیادی نیست وارد بازار شده...
    کار، زودتر از این هم می توانست وارد بازار شود اما در زمان مناسبی عرضه نشد. با این حال مجید محسنی کار را وارد بازار کرد و پخش، آن قدر خوب انجام شد که جای تشکر از ایشان هست.
   

 چه نقطه تمایزی بین این اثر و آثار مشابه در حوزه موسیقی پاپ وجود دارد؟

علاوه بر کیفیت بالا، طراحی جلد آن مانند دیگر آلبوم ها فضای تیره ای ندارد. چندی پیش آلبومی از یک خواننده پخش شد که آن را با DVD فیلم های هالیوودی اشتباه می گرفتند. بعضی وقت ها CDها را با بازی های رایانه ای اشتباه می گیرند!
   

به نظرم بخشی از موفقیت این آلبوم به دلیل تعامل خوب شما با خواننده بوده است؛ هرچند در کشور ما تهیه کنندگی عواید فرهنگی و هنری ندارد. به ندرت دیده شده یک تهیه کننده، دوربین به دست دنبال کار عکاسی برای روی جلد آلبومی برود. حال که وارد عرصه تهیه کنندگی موسیقی شده اید می خواهید این کار را ادامه دهید؟

    حتما ادامه می دهم. کامران عطا جزو خوانندگانی است که از کار با ایشان خوشحال می شوم. البته خوب است در پروژه بعدی اش تعداد آهنگ های کمتری را با افراد مهم کار کند. این کارها هنوز قدیمی نشده است. من کارهایی را شنیده ام که وقتی بعد از چند سال وارد بازار شده اند دیگر قدیمی اند. شک ندارم کامران عطا حتی این استعداد را دارد که سوپراستار شود، اما این کار زمان بر است.
   

 دشواری های کار خوانندگان و آهنگسازان موسیقی از نظر شما چیست؟

    متاسفانه موزیسین های ما ناچارند یک شغل دیگر هم داشته باشند؛ چون تنها با انتشار یک آلبوم نمی توانند امرارمعاش کنند. البته در همه زمینه ها این طور است. وضعیت در نقاشی البته متفاوت است. چند ماه پیش خالد صمعاوی، گالری دار من در دوبی، آثار را در «آرت ابوظبی» شرکت داد. او روی کار من قیمت بالایی گذاشت که من به آن اعتراض کردم. به من گفت تو برو نقاشی ات را انجام بده بیزینس هنر با من! من هم به آقای عطا همین را گفتم. از او خواستم که فقط بخواند و بقیه کارها را به من محول کند. البته کار ایشان در میان CDهای دیگر خیلی شاخص است و دیده می شود. اگر ایشان در جایی چون دوبی زندگی می کرد با همین دو CD، لازم نبود کار دیگری انجام دهد. کلادر موسیقی ما فضایی وجود ندارد که کسی بتواند زندگی اش را از این راه بگذراند چون افراد خیلی مهم در طول سال بیش از چند کنسرت نمی توانند برگزار کنند. در حالی که در خارج از کشور خیلی از هنرمندان هر شب در حال خواندن در جاهای دیگر هستند و چندین برابر درآمد دارند. این کار یکی از پردرآمدترین کارهای دنیاست اما در ایران این طور نیست.
   

شما در کار نقاشی یک «چهره» هستید. فکر می کنید چهره شدن در موسیقی سخت تر است؟
   
بله خیلی سخت تر است. کار ما از نظر تکنیکی سخت است اما در موسیقی هرکسی که می خواهد می تواند CD ضبط کند. ممکن است یک فرد به سرمایه ای وصل باشد یا با آگهی های آنچنانی سوپراستار شود. ممکن است شما از من خوشتان نیاید اما من کاری انجام دهم که سوپراستار شوم. شما مجبور می شوید با من قرارداد ببندید تا من کارتان را تبلیغ کنم. افراد سعی می کنند خودشان را به سوپراستارها وصل کنند تا زندگی شان متحول شود.
   

 می خواهید کار تهیه کنندگی را ادامه دهید؟

    حتما همین طور خواهد بود. از سال ها پیش من تصمیم داشتم اگر روزی از راه هنر درآمد داشته باشم 20 درصد آن را در این راه هزینه کنم.
   

 چه پشتوانه ذهنی در این کار دارید؟

 در این راه سختی کشیده ام تا توانسته ام از این کار کسب درآمد کنم.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق



 مطالب پیشنهادی:
«میترا حجار» سوار بر ترک موتور «محمدرضا فروتن»
خودم هم نمی‌دانستم با کدام همسرم به خارج می‌روم!
«افراسیاب» با تی‌شرت Help me به روی صحنه رفت!
«نیش» و کنایه‌های مجید صالحی در تلویزیون!
مجری معترض: آهنگ شهرام شپره در تلویزیون پخش می‌شود و من سانسور!