عکسی دردناک «بهترین عکس» خبری 2012 دنیا + عکس
نام «مجید سعیدی» و «ابراهیم نوروزی» نیز در میان برگزیدگان بهترین عکس‌های وردپرس دیده می‌شود.

 دو پسربچه دو و سه ساله محمد و شنیب با چشمانی نیمه باز که از میانه کفن سفید بیرون آمده است، روی دستان مردانی تشییع می شوند؛ مردانی که نگاه شان پر از خشم و درد است. این تصویری است که توانسته است رتبه اول عکس خبری سال را کسب کند؛ عکسی دردناک و تکان دهنده از دردهای یک ملت در تشییع جنازه ای از شهر غزه که توسط پل هانسن عکاس سوئدی یک روزنامه محلی، ثبت شده است.


عکسی که به تعبیر مجید سعیدی عکاس ایرانی آژانس خبری GETTY برنده این جایزه در سال جاری یکی از بهترین گزینه های هیات داوران «ورلد پرس فتو» امسال در میان ده ها عکس خوب و تکان دهنده امسال بود: «امسال وقایع دردناکی در جهان و به خصوص خاورمیانه رخ داد؛ اما عکسی که رتبه اول این جایزه را کسب کرد بی تردید یکی از بهترین عکس هایی بود که می شد برای دریافت بهترین عکس سال انتخاب شود. این مجموعه عکس که هفته گذشته نیز جایزه عکاسی دیگری گرفت عکس تاثیر گذاری است؛ عکسی از تشییع جنازه دو کودک در غزه است. شما اگر به این تصویر نگاه کنید، می بینید که عکاس توانسته به خوبی عمق فاجعه را نشان دهد. اما نکته مهم این عکس نور خوب عکس است. برای یک عکاس خبری ثبت نور خوب برای عکس کار خیلی سختی است. اما در این عکس نور به اندازه کافی و خوب است.»

مجید سعیدی یکی از دو عکاس ایرانی است که در جریان WORLD PERSS سال 2013 توانسته است رتبه دوم عکس را در بخش معاصر کسب کند. سعیدی که این روزها در افغانستان عکاسی می کند به همراه ابراهیم نوروزی سه جایزه از جوایز عکاسی خبری جهانی را به نام خود و ایران ثبت کنند. سعیدی  با اشاره به انتخاب بهترین عکس خبری جهان گفت: «هیات داوران ورلدپرس فتو امسال سال سختی را برای انتخاب آثار داشتند. به دلیل حجم اتفاقاتی که در دنیا در سوریه و سایر کشورهای عربی رخ داده بود.

سعیدی با مجموعه عکس «زندگی در کنار جنگ» که مربوط به زندگی افغانستان در جنگ بود، توانست رتبه دوم بخش عکاسی معاصر را کسب کند، چند سالی است که تمرکزش را در ثبت زندگی مردم افغانستان گذاشته است. او درباره این مجموعه عکس توضیح می دهد: «این مجموعه عکس هایی است که من از سال 2011 در افغانستان درباره زندگی مردمی گرفتم که 30 سال است که در جنگ زندگی کرده اند و همه زندگی شان تحت تاثیر آن قرار گرفته است. در این مجموعه سعی کرده ام که نگاهی به سطوح مختلف زندگی مردم از مسایل حقوق بشر و مشکلاتی كه دارند بیندازم. این مجموعه که همچنان ادامه دارد را من برای آژانس عکس GETTY آمریکا گرفته ام.»

او با اشاره به نام دو ایرانی در میان اسامی برگزیدگان امسال می گوید: «امسال سال خوبی برای عکاسی ایران در عرصه جهانی بود. عکاسان ایرانی با وجود همه مشکلات و موانعی که دارند، توانستند قدرت عکاسی ایرانی را به نمایش بگذارند. مخصوصا آقای نوروزی که امسال رکورد زدند و دو مجموعه اش در این رقابت برگزیده شده است. این نشان می دهد عکاسان ایرانی با محدودیت هایی که برای عکاسی وجود دارد این عکس ها را می گیرند.»

ابراهیم نوروزی هم که امسال برای دومین سال پیاپی جایزه ورلد پرس فتو را از آن خود کرد. او سال گذشته نیز در بخش Contemporart Portraits دوم شد، امسال دو مجموعه را که در هریک از آنها 12 عکس ارایه شده بود، برای این جایزه فرستاد و توانست در هر دو بخشی که شرکت کرده بود، رتبه اول و دوم را به دست بیاورد. او درباره مجموعه ای که رتبه دوم را کسب کرد، گفت: «این مجموعه را در بخش Stage Portraits شرکت دادم که درباره مراسم چهل منبر در
خرم آباد است و زمینه هایی در پشت تصویر زنان به کار گرفتم.»

او درباره دلیل زمینه هایی که در عکس ها استفاده کرده است، این طور توضیح داد: «می خواستم روی فضای لطیف زنانه بیشتر تاکید کنم. این مجموعه در مقایسه با دیگر کارهایم کمی گرافیکی و هنری تر بود.»

اما مجموعه دیگری که نوروزی به دلیل آن رتبه اول بخش Observed Portraits را به خود اختصاص داد، «قربانیان عشق اجباری» نام دارد. در این عکس ها نوروزی به سراغ زنی رفته است که به دلیل پافشاری برای جدایی از همسرش مورد خشونت قرار گرفت. این عکاس در توصیف مجموعه اش گفت: «عکس ها از مادری 29 ساله به نام سمیه مهری و رعنا افخمی پور دختر سه سال ونیمه اش است که شوهرش به دلیل درخواست طلاق، شب هنگام روی آنها اسید می پاشد.»

او البته این عکس ها را مجموعه ای ادامه دار خواند که قصد دارد یک مولتی مدیا هم از آن تهیه کند و در ادامه تاثیر برنده شدن عکاسان ایرانی در معتبرترین جایزه خبری دنیا را ایجاد انگیزه در دیگر عکاسان دانست: «وقتی عکاسان ایرانی در این مسابقه دیده می شوند و جایزه می گیرند، عکاسان دیگر انگیزه پیدا می کنند تا کارشان را جدی بگیرند.»



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه شرق



 مطالب پیشنهادی:
قتل «فرزاد حسنی»! + عکس
خانه «فروغ فرخزاد» را خراب می‌کنند؟ + تصاویر
حمله یک زن روانی به شاهکار نقاشی در موزه «لوور» + عکس
خیلی نگرانیم! شما لیلا را ندیدید؟
«جسیکا آلبا» چه کارها که نمی‌کند!