خرس نقره‎ای «پناهی» در دستان پرتوی و مریم مقدم! + عکس
امسال حدود ۶۳۰۰ فیلم به جشنواره‌ی برلین فرستاده شدند که از آن میان حدود ۴۰۴ فیلم برای نمایش در بخش‌های مختلف فستیوال اکران شدند. فیلم جدید پناهی نیز موفق به دریافت خرس نقره‌ای شد.

فیلم "ژست بچه" (Child’s Pose) خرس‌ طلایی شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را از آن خود کرد. هیئت ۷ نفره داوران بین‌المللی به ریاست "ونگ کار وای" کارگردان چینی (هنگ‌کنگی) خرس طلایی را به کلین پتر نتسر، کارگردان رومانیایی اعطا کرد. در مراسم پایانی بیش از ۱۶۰۰ مهمان داخلی و خارجی در کاخ برلیناله شرکت داشتند.


امسال حدود ۶۳۰۰ فیلم به جشنواره‌ی برلین فرستاده شدند که از آن میان حدود ۴۰۴ فیلم برای نمایش در بخش‌های مختلف فستیوال اکران شدند. بیش از ۳۰۰ هزار بلیط در این سال فروخته شد. نباید فراموش کرد حدود ۲۰ هزار کارشناس و دست‌اندرکار فیلم از جمله ۴ هزار روزنامه‌نگار با کارت‌های ویژه در سالن‌های سینما حضور داشتند.

خرس طلایی برای بهترین فیلم برلیناله ۲۰۱۳
برای فیلم "ژست بچه" ساخته کلین پتر نتسر از رومانی. فیلم درباره تلاش‌های مادری است تا پسر خود را که باعث یک تصادف رانندگی شده از مجازات برهاند. از تغییر نظر شاهدان تا پرداخت غرامت به خانواده قربانی، همه تلاش‌هایی است که مادر برای رهایی پسرش انجام می‌دهد.

نتسر در این فیلم، مادری خودشیفته را نمایش می‌دهد که برای فرزند و خانواده‌ی متلاشی شده وارد مبارزه می‌شود. در این فیلم که تا حدودی صحنه‌هایی مستند دارد، طرز فکر اقشار مرفه، دستگاه قضایی و پلیس در رومانی به تصویر کشیده می‌شود.

خرس نقره‌ای (جایزه بزرگ هیئت داوران)
به فیلم "داستان کوتاه از زندگی یک آهن‌فروش " به کارگردانی دنیس تانویچ از بوسنی هرزگوین اعطا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردان
به دیوید گوردون گرین، کارگردان آمریکایی، به خاطر ساخت فیلم "شاهزاده آوالانچ" اعطا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد
به "نظیف موجیچ" برای بازی در فیلم "یک داستان کوتاه از زندگی یک آهن‌فروش" از بوسنی رسید. کارگردان این فیلم دنیس تانویچ است.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر زن
به پاولیا گارسیا برای بازی در فیلم "گلوریا" از شیلی رسید.


خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌نامه
به فیلم "پرده" از ایران اعطا شد. فیلم‌نامه‌ی پرده از سوی"جعفر پناهی" و "کامبوزیا پرتوی" نوشته شده است. این فیلم درباره ترس، امید‌، استیصال و آزادی اندیشه‌ی هنرمند است. این جایزه از سوی شیرین نشاط، عضو ایرانی هیئت داوران به کامبوزیا پرتوی اعطا شد.

خرس نقره‌ای برای بهترین فیلم‌بردار
به "عزیز زامباکیف" فیلمبردار "درس‌های هارمونی" از قزاقستان رسید.

جایزه آلفرد باوئر (برای بهترین فیلم با چشم‌اندازی نوین)
این جایزه نیز به فیلم فرانسوی"ویک و فلو یک خرس دیده‌اند" ساخته‌ی " دنیس کوته" رسید.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



 مطالب پیشنهادی:
بهترین عکس‌های خبری جهان در سال 2012 + تصاویر
«هانیکو» دوباره به تلویزیون آمد
ازدواج مجدد «کالین فرث» با «نیکول کیدمن»
قتل «فرزاد حسنی»! + عکس
خانه «فروغ فرخزاد» را خراب می‌کنند؟ + تصاویر