شاهکارهای نقاشی میکل‌آنژ در معرض نابودی!
نقاشی‌های مشهور «میکل‌آنژ»، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی در نمایشگاه «سیستین» واتیکان به دلیل تعداد زیاد بازدیدکنندگان در آستانه نابودی کامل قرار دارند.
 شاهکار تاریخی «میکل‌آنژ» در واتیکان در آستانه نابودی قرار دارد.

 نقاشی‌های مشهور «میکل‌آنژ»، نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایتالیایی در نمایشگاه «سیستین» واتیکان به دلیل تعداد زیاد بازدیدکنندگان در آستانه نابودی کامل قرار دارند.

به گزارش هریتیج‌کی، از سال‌ها قبل کارشناسان نسبت به شرایط ناگوار نقاشی‌های میکل‌آنژ در سقف نمازخانه سیستین واتیکان هشدار داده و حضور روزانه هزاران بازدیدکننده را نابودگر این اثر تاریخی منحصر به فرد اعلام کرده‌اند.

بر اساس آمارها روزانه 30 هزار نفر که بیشتر آنها گردشگر هستند،‌ از این نمایشگاه دیدن می‌کنند که طی سال‌ها رطوبت حاصل از تنفس آنها و همچنین گرد و غباری که همراه با لباس‌های خود وارد می‌کنند، صدمات زیادی را به این نقاشی‌ها وارد کرده است.

در این شرایط در روزهای پایانی سال گذشته میلادی مقامات واتیکان با اشاره به درآمدهای هنگفتی که بازدید سالانه پنج میلیون نفر از این اثر تاریخی منحصر به فرد برایشان همراه دارد‌، از نصب سیستم تهویه برای نمازخانه خبر دادند.

اکنون با گذشت چند ماه از نصب این دستگاه‌ها کارشناسان آثار تاریخی براین باورند که سیستم تهویه تاثیر خاصی در کاهش رطوبت و گرد و غبار نداشته و شاهکارهای میکل‌آنژ در مسیر نابودی کامل بوده و اگر در آینده نزدیک اقدامی در جهت کاهش چشمگیر بازدید کنندگان نمازخانه سیستین صورت نگیرد‌، این آثار برای همیشه نابود می‌شوند.

دیوار‌نگاره‌های نیایشگاه سیستین که یکی از شاهکارهای دوره رنسانس به شمار می‌روند و در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» نیز به ثبت رسیده، به سفارش پاپ ژولیوس دوم در فاصله سال‌های 1508 تا 1512 توسط میکل‌آنژ خلق شدند.

این نیایشگاه طی قرن‌ها محل برگزاری جلسه مهم کاردینال‌ها برای انتخاب پاپ بوده و میکل‌آنژ بخش عمده کار بر سقف نیایشگاه را در حالی انجام داد که بر پشت خوابیده بود.
 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
«اصغر فرهادی» نخستین جایزه‌اش را از جشنواره کن گرفت
تلویزیون کدام حرف‌های «محسن رضایی» را سانسور کرد؟
11نقش متفاوت و ماندگار «ناتالی پورتمن» + تصاویر
نخستین عکس‌های الناز شاکردوست در آتیش‌بازی و صرف جوجه‌کباب!
«ونوس در خز» معادلات جشنواره کن 2013 را برهم می‌زند؟