در مراسم امروز رضا ناجی كه برای فيلم «آواز گنجشك‌ها» نامزد بهترين بازيگر مرد شده بود توانست...


 

دومین دوره‌ی مراسم اعطای جوایز سینمایی «آسیاپاسیفیك» دقایقی قبل در استرالیا برگزار شد.

در مراسم امروز رضا ناجی كه برای فیلم «آواز گنجشك‌ها» نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود توانست جایزه‌ی این بخش را برای خود به‌دست آورد.

وی پیش از این جایزه‌ی خرس نقره‌ای جشنواره‌ی فیلم «برلین» را برای بهترین بازیگر مرد كسب كرده بود تا به این ترتیب پرافتخارترین بازیگر سینمای ایران در عرصه‌ی بین‌المللی نام بگیرد.

امروز هم‌چنین فیلم مستند «تینار» ساخته‌ مهدی منیری به‌جهت تلاش چشم‌گیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزه‌ی یونسكو را به‌دست آورد.

طبق اعلام اسكرین دیلی، هیات داوران اعلام كردند كه این فیلم بازتاب قدرتمندانه‌ای از زندگی روستایی در مناطق كوهستانی ایران است.

فیلم «لاله» از قزاقستان ساخته‌ی «سرگئی دوورتسوی» توانست افتخارات بین‌المللی خود را ادامه دهد و عنوان بهترین فیلم را از جوایز آسیاپاسیفیك به‌دست آورد. این فیلم پیش از این جایزه‌ی نوعی نگاه جشنواره‌ی كن و هم‌چنین جوایز متعددی از جشنواره‌ی توكیو، لندن، زوریخ را به‌دست آورد.

فیلم انیمیشن «والتز بابشیر» از اسرائیل ساخته‌ی «آری فولمن» كه جنایت ارتش رژیم صهیونیستی را به تصویر كشیده است جایزه‌ی بهترین فیلم انیمیشن را به‌دست آورده است.

دربخش بهترین فیلم مستند بلند «63 سال بعد» از كره جنوبی ساخته‌ی «كیم دونگ وان» توانست جایزه‌ی اول را به خود اختصاص دهد. در بخش بهترین فیلم كودك «بالن قرمز» از استرالیا اثر برتر نام گرفت.

«نوری بیلگ سیحان» كارگردان سرشناس تركیه برای فیلم «سه‌میمون» جایزه‌ بهترین كارگردانی را كسب كرد.

جایزه‌ی بهترین فیلمنامه به «سوها عارف» و «اران ریكلس» برای فیلم «درخت لیمو» تعلق گرفت. این فیلم هم‌چنین جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را برای «هیام عباس» به همراه آورد.

دربخش فیلمبرداری جایزه‌ی آسیاپاسیفیك به «لی موگائه» از كره جنوبی برای فیلم «خوب، بد، عجیب» اختصاص یافت.

جایزه‌ ویژه‌ی هیات داوران نیز به فیلم «آون قرمز» از چین ساخته‌ی «كای شانگ جون» و فیلم «زندانی» از هند ساخته‌ی پریاس گوپتا تعلق گرفت.

دراین مراسم بیش از 700 سینماگر از اروپا، آمریكا و آسیا شركت كردند.
 
 
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:ايسنا