بازگشایی خانه سینما بدون التزام به ولایت فقیه و جمهوری اسلامی؟
مباحث مختلفی نظیر سیاسی کاری در خانه سینما، تغییر اساسنامه بدون تصویب در مجمع عمومی و همچنین حذف بند التزام به ولایت فقیه در اساسنامه خانه سینما از سوی مدیران سینمایی مطرح شد. اما هنوز...
آنچه که در ادامه می‌آید گزارش‌هایی از دو سایت اصول گرای فارس و نسیم، درباره بازگشایی خانه سینما است. خانه سینمایی که بعد از تعطیل رسمی به دست وزیر ارشاد فقط محل جنگ و دعوای اصولگرایان و مدیران پیشین خانه سینما و طیف گسترده‌ای از سینماگران کشور بوده است:
 
پیگیری‌های «نسیم» حاکی از بازگشایی خانه سینما در روزهای آتی بدون عنوان «جمهوری اسلامی» و عدم رفع مشکلات عامل تعطیلی آن است. گفته می‌شود دلیل اصلی تعجیل مدیران سینمایی در این بازگشایی، توصیه‌ وتاکید اسفندیار رحیم‌مشایی است.
 
از سوی دیگر فارس نوشت: تعجیل در بازگشایی خانه سینما نشان می‌دهد توصیه‌ای خارج از مجموعه وزارت ارشاد بدون حل مشکلاتی که به خاطر آن خانه سینما تعطیل شد دلیل نشستن طرفین پای میز مذاکره شده است.

مشایی «خانه سینما» را بازگشایی می‌کند
 پس از روی کار آمدن جواد شمقدری به عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد تقابل جدی بین طیف مدیران سینمایی(شمقدری و سجادپور) با مدیران خانه سینما (عسگرپور و توحیدی) بودیم. جنگ و جدال کلامی که شاهد هیچکدام آنها فکر نمی کردند دست آخر به اعلام انحلال و تعطیلی خانه سینما توسط وزیر ارشاد منجر شود.
 
در این مورد مباحث مختلفی نظیر سیاسی کاری در خانه سینما، تغییر اساسنامه بدون تصویب در مجمع عمومی و همچنین حذف بند التزام به ولایت فقیه در اساسنامه خانه سینما از سوی مدیران سینمایی مطرح شد.
 
یکی از این انتقادات نیز حضور و رفت و آمد صادق صبا مدیر شبکه بی بی سی فارسی به خانه سینما (دوهفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 88) و مذاکره با برخی مستندسازان برای خرید این مستندها توسط بی بی سی فارسی و مواردی از این قبیل بود.
 
با تعطیل شدن خانه سینما که حکم آن در تاریخ 13 دی 1390 به محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل وقت خانه سینما اعلام شد، مسولان سینمایی اعلام کردند صنوف برای ادامه فعالیت خود باید روند قانونی شدن را طی کنند، موضوعی که از همان ابتدا با واکنش شدید و تند صنوف 29 گانه خانه سینما مواجه شد، هر چند در ادامه کار 13 صنف به عنوان صنوف قانونی سینمایی توسط هیات ساماندهی صنوف به ثبت رسیدند.
 
در زمان تعطیلی رسمی خانه سینما در تاریخ 13 دی 1390 تا امروز که نزدیک به یکسال و اندی از آن می‌گذرد بیشترین نکته‌ای که به چشم می‌آید سینماگرانی که نه در میان مدیران خانه سینما بودند تا از مزایای آن استفاده کنند و نه در دلیل واقعی بسته شدن خانه سینما نقش داشتند و نه در بازگشایی دوباره آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند.
 
گروهی متعقدند که در حال حاضر تنها 13 صنف قانونی سینمایی می‌توانند در مجمع عمومی شرکت و اساسنامه جدید را تایید کنند و گروهی دیگر همچنان بر سر مواضع خود هستند و عنوان می‌کنند همه صنوف باید در این فرآیند نقش داشته باشند و آن 13 صنف دیگر نیز باید توسط هیات مدیره به رسمیت شناخته شوند.
 
اما در این معادله پیچیده خانه سینما به نظر می‌رسد، مسئول دفتر سابق رئیس جمهور و رئیس فعلی دبیرخانه جنبش عدم تعهد نقش اصلی را ایفا می کند و ظاهرا اوست که حرف نهایی را در مورد زمان بازگشایی خانه سینما می‌زند و براساس تاکید او بوده که در روزهای اخیر مدیران سینمایی برای بازگشایی درب خانه سینما تا این اندازه عجله دارن
 
در حالی برخی افراد از دخالت مستقیم «اسفندیار رحیم مشایی» در موضوع خانه سینما خبر می‌دهند که یکی از اصلی‌ترین موارد اختلافی بین مدیران سینمایی و مدیران خانه سینما همان بند التزام به ولایت فقیه و افزودن عنوان جمهوری اسلامی ایران بوده که در اساسنامه اصلاح شده توسط کمیته 7 نفره پیش بینی شده بود و ظاهرا بر اساس توصیه‌های او و تاکید وزیر ارشاد به هیات بازگشایی خانه سینما شرط اضافه شدن عنوان «جمهوری اسلامی ایران» به خانه سینما قرار است نادیده گرفته شود و در این صورت فقط نحوه برگزاری مجمع عمومی و نحوه شرکت صنوف سینمایی در آن تنها موردی است که نمایندگان سازمان سینمایی و خانه سینما باید به توافق برسند.
 
به عبارت دیگر خانه سینما بنا به دلایل مشخصی بسته شد که حالا بدون مرتفع شدن این دلایل و پس از یک سال و اندی دوباره بازگشایی می‌شود.
 
به هر ترتیب امروز در شرایطی عنوان شده که قرار است مقدمات بازگشایی خانه سینما تا در روز‌های آینده فراهم شود که همین دو هفته قبل هیات مدیره آن نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور منتشر و در آن صراحتا اعلام کرد اصلا هیات بازگشایی را به رسمیت نمی‌شناسد و حتی نماینده خانه سینما نیز نماینده هیات بازگشایی را به رسمیت نمی‌شناسد و در چنین شرایطی تعجیل مدیران بر بازگشایی خانه سینما نشان می دهد توصیه‌ای خارج از مجموعه وزارت ارشاد دلیل نشستن طرفین پای میز مذاکره شده است.
 
اما به هر روی،اکنون ورود جدی رحیم مشایی که اعضای خانه سینما در گذشته چند بار غیرمستقیم برای حل معضل خانه سینما دست به دامان او شده بودند باعث شده بسیاری از مواردی که تا همین چند روز قبل به عنوان موانع اصلی بر سر راه بازگشایی خانه سینما مطرح می‌شد امروز دیگر اصلا مانع به حساب نیاید و حالا باید دید آیا در شرایط فعلی خانه سینما که گویا هنوز هم مدیران سابقش هیات بازگشایی را به رسمیت نمی‌شناسند با حمایت مشایی باز می‌شود یا خیر؟



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com