گزارش آخرین تجمع مقابل خانه سینما؛ اصغر فرهادی هم آمد + تصاویر
مدیرعامل خانه سینما در پایان تأکید کرد: اگر پلمپ قانون است که هیچ، اما اگر نیست ما باید بتوانیم وارد شویم. باید بازپرس کشیک اصالت پلمپ را بررسی کند.
 با اتمام 48 ساعت فرصتی که نیروی انتظامی قول محافظت از ساختمان خانه‌ سینما را در پی پلمپ آن داده بود، صبح روز پنج‌شنبه 27 تیر ماه جمع گسترده‌ای از سینماگران برای «حفاظت از خانه‌شان» مقابل این ساختمان گردهم آمدند. این گردهمایی 5 ساعته با حضور چهره‌های هنری در کنار نیروی انتظامی با آرامش سپری شد و سرانجام فرمانده‌ی انتظامی تهران بزرگ در جمع سینماگران حاضر شد و قول داد تا از ساختمان خانه‌ی سینما در کوچه سمنان واقع در خیابان بهار تا مجمع عمومی 6 مرداد ماه محافظت کند.

 در گردهمایی 27 تیر ماه که از ساعت 8 صبح آغاز شد تا دقایقی بعد از ساعت 13 ادامه پیدا کرد و سرانجام با قول فرمانده نیروی انتظامی به پایان رسید، جمع گسترده‌ای از سینماگران از صنف‌هامختلف حضور داشتند.

26 صنف موافق اساسنامه‌ی پیشنهادی
شامگاه 26 تیر ماه در حالیکه شایعات برکناری جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی تکذیب شد و در عین حال محمود احمدی‌نژاد پیش از سفر به عراق در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیات دولت در پاسخ به سوال ایسنا،پلمپ خانه‌ی سینما را کار درستی ندانست، رؤسای اصناف 26 صنف سینمایی خانه سینمای ایران با کلیات اساسنامه پیشنهادی هیأت هفت نفره برای برگزاری مجمع عمومی پیش رو موافقت کردند.

جلسه‌ی رؤسای اصناف – 26 صنف – برای بررسی مقدماتی پیش نویس اصلاحی اساسنامه‌های مطروحه از سوی هیأت هفت نفره و سازمان سینمایی تشکیل شد و اکثریت قریب به اتفاق اعضای حاضر با کلیات اصلاحات اساسنامة پیشنهادی هیأت هفت نفره موافقت کردند و مقرر شد این نظر در مجمع عمومی فوق العاده 6 مرداد ماه مطرح شود.

اصناف حاضر در جلسه عصر 26 تیرماه بدین شرح معرفی شدند:1- انجمن بازیگران،2 - انجمن جلوه‌های ویژه،3 - انجمن سینمایی فیلم نیمیشن،

4 - انجمن صدای سینمای ایران،5 - انجمن طراحان فیلم، 6- انجمن طراحان فنی، 7- انجمن عکاسان،8- انجمن فیلمبرداران،9- انجمن گویندگان،

10- انجمن مدیران سالنهای سینما،11- انجمن مستندسازان،12- انجمن منشیان صحنه،13- انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی،14- شورای عالی تهیه‌کنندگان،15- کانون تدوینگران،16-کانون دستیاران فیلمبردار،17-کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان،18- کانون فیلمنامه‌نویسان،19- کانون کارگردانان،20-کانون مدرسان ایرانی سینما،21-کانون آهنگسازان،22-انجمن تهیه کنندگان مستند،23-انجمن فیلم کوتاه،24-انجمن چهره‌پردازان،25-انجمن کارکنان لابراتوار و 26-انجمن مدیران تولید.

با موافقت روسای اصناف با کلیات پیشنهادی اساسنامه‌ی خانه سینما، برگزاری مجمع عمومی 6 مرداد ماه قطعی‌تر شد اما در حالی برگزاری این مجمع عمومی قطعی شد که ساختمان خانه‌ی سینما واقع در خیابان بهار که قرار است مکان برگزاری مجمع عمومی باشد، به دستور حراست وزارت ارشاد پلمپ شده است. این اتفاق شامگاه 24 تیر ماه افتاد و سینماگران صبح 25 تیر ماه برای محافظت از خانه‌شان گردهم آمدند که با اطمینان 48 ساعته نیروی انتظامی رفتند و دوباره با اتمام فرصت 48 ساعته 27 تیر ماه در مقابل درب پلمپ شده‌ی خانه‌ی سینما گردهم آمدند.

سخنرانی عسگرپور در جمع سینماگران
سینماگران از دقایقی قبل از ساعت 8 صبح مقابل خانه‌ی سینما آمدند، در ابتدای این گردهمایی محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما از سینماگران حاضر تشکر کرد و توضیح داد: در اساسنامه‌ی خانه سینما یک بندی وجود دارد که در صورت انحلال،اموال خانه‌ی سینما به وزارت ارشاد تعلق می‌گیرد. انحلال خانه‌ی سینما در دو سال قبل بابت بندی که مربوط به آموزشگاه‌های سینمایی بود انجام شد بنابراین ما شکایت کردیم و سرانجام دیوان عدالت اداری همان‌طور که به یاد داریم،حکم انحلال را لغو کرد.

وی سپس یادآور شد: پس از آن دوستان وزارت ارشاد دستور تعطیلی دائم خانه‌ی سینما را دادند که آن هم به استناد بندی بود که به آموزشگاه‌های سینمایی مربوط می‌شد،اتفاق افتاد.

عسگرپور با تاکید بر اینکه ماهیت انحلال و تعطیلی متفاوت است در عین حال یادآور شد: ساختمان خانه‌ی سینما در خیابان بهار محض اطلاع دوستان می‌گویم که فقط سرقفلی‌اش برای خانه سینماست و گرنه این مکان اجاره‌ای است و ما هر ماه اجاره می‌دهیم. فقط آنچه متعلق به ما است میز و صندلی است که اگر دوستان شهوت گرفتن میز و صندلی را دارند که ما میز و صندلی را به آنها می‌دهیم.

وی در عین حال گفت:این پلمپ هم که به درب خانه‌ی سینما زدند مربوط به ساختمان‌های وزارت ارشاد است که می‌توانند مثلا ساختمانی را که سی‌دی مستهجن تولید می‌کند،پلمپ بکنند. بنابراین این حرکات که نصف شب بیایند و یک چیزهایی را خارج و احتمالا یک چیزهایی را وارد بکنند،بحث حقوقی دارد و ما پیگیر آن هستیم.

مدیرعامل خانه سینما خطاب به گروهی که به عنوان خانه‌ی سینما مجمع عمومی‌شان را هفته‌ی گذشته برگزار کردند،گفت: از خاطر نبردیم که از دو سال قبل بارها آنها گفتند که می‌خواهند خانه کارآفرین‌ها تاسیس بکنند مگر ما با تاسیس خانه کارآفرین‌ها یا بارآفرین‌ها مشکلی داریم؟! همان کسانی که چند ماه قبل با خنده‌هایشان اعلام می‌کردند که خانه سینما تعطیل شده است چرا امروز علاقه‌مند هستند بیایند و این خانه را باز بکنند.

عسگرپور با اشاره به مجمع عمومی اخیر برگزار شده گفت: آنها می‌گویند اصناف‌تان را ثبت قانونی بکنید،به نظرم این ثبت قانونی یک بازی است چون از اداره ثبت فقط به عنوان انجمن فرهنگی مجوز می‌گیرند به دلیل اینکه وزارت ارشاد نمی‌تواند مجوز صنف را بدهد. بنابراین متاسف هستیم که برخی دوستان صنف خودشان را به انجمن فرهنگی تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: آنها با کلمه‌ی قانون بازی می‌کنند و با وجود تاکید بر قانون،رفتار قانونی ندارند همان‌طور که در مجمع عمومی اخیرشان شاهد بودیم.

مدیرعامل خانه‌ی سینما در بخش دیگری از سخنانش گفت: بحث اساسنامه بهانه است و کل دعوا تبدیل اصناف به انجمن‌های فرهنگی است.

عسگرپور گفت: پلمپی که به خانه‌ی سینما زدند،پلمپ قضائی نیست بنابراین ما این حق را داریم که وارد خانه‌ی سینما بشویم اما به احترام نیروی انتظامی که در این مدت به ما کمک کردند و مسوولیت دارند،ما این کار را نمی‌کنیم. ما فعلا اینجا حضور داریم تا به یک جمع‌بندی برسیم و قرار مشخصی که آنها نتوانند زیرش بزنند.

مذاکره‌ی پرستویی و توحیدی با شمقدری
مدیرعامل خانه‌ی سینما با اشاره به پرویز پرستویی و فرهاد توحیدی که از ابتدای گردهمایی به نظر می‌رسید که درحال مذاکره و رایزنی تلفنی هستند از آنها خواست،آخرین نتیجه‌ی مذاکراتشان را اعلام بکنند.

هنگام آغاز صحبت‌های پرویز پرستویی یکی از همسایگان خانه سینما که نسبت به سروصداهای ایجاد شده،اعتراض داشت،باعث شد صحبت‌های پرستویی برای دقایقی قطع شود و این هنرمند ضمن عذرخواهی از آن فرد خطاب به سینماگران حاضر گفت: من از دیشب بطور شخصی رایزنی‌هایم را با آقای شمقدری آغاز کردم. آخرین صحبت‌ها این است که ایشان قرار است تا دقایقی دیگر با یکی از خبرگزاری‌ها مصاحبه کنند و اعلام بکنند که خانه سینما تا قبل از مجمع عمومی به روی کسی باز نخواهد شد و ضمنا امروز با دوستان هیات مدیره جلسه‌ای خواهند داشت.

پس از این سخنان و قرائت یکی از مصاحبه‌های جواد شمقدری،سینماگران حاضر با اعلام اینکه چه تضمینی وجود دارد و آنها بارها زیر قول‌هایشان زدند به تجمع‌شان ادامه دادند.

علاوه بر جواد شمقدری ، کاسه‌ساز رییس هیأت مدیره‌ خانه‌ اصناف سینمای ایران هم همزمان با تجمع سینماگران برای مذاکره با نمایندگان تجمع‌کنندگان در برابر ساختمان خانه‌ سینما در محل ساختمان شماره 2 (خیابان وصال) اعلام آمادگی کرد.

نکته‌ی قابل تامل عدم حضور گروه مخالف در این گردهمایی بود و اینکه نظراتشان را همزمان در سایت‌ها اعلام می‌کردند و در این گردهمایی صحبت‌هایشان خوانده می‌شد.

قول اولیه‌ی نیروی انتظامی برای محافظت دو روزه از خانه سینما و عدم رضایت سینماگران

معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت: صیانت از خانه‌ سینما تا روز یکشنبه 30 تیر ماه و برگزاری جلسات مشترک بین دو طرف در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.

این قول سردار دکتر منتظرالمهدی هم سینماگران را راضی نکرد و به تجمع‌شان ادامه دادند.

او در پی تجمع جمعی از سینماگران مقابل خانه سینما گفت: بنا به درخواست جمعی از سینماگران از نیروی انتظامی و با عنایت به اتفاق شب گذشته مبنی بر امضای اساسنامه و همچنین با تشکر از همکاری و همراهی ریاست سازمان سینمایی، صیانت از خانه‌ سینما تا برگزاری جلسات هماهنگی بین عزیزان تا روز یکشنبه 30 تیر ماه در اختیار نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: بر این باورم که سینماگران ما اندیشمندانی متعهد و اقدام‌کنندگانی پایبند به اصول و ارزش‌ها هستند که دغدغه‌ فرهنگی دارند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خطاب به سینماگران نیز بیان کرد: توصیه می‌کنم عزیزان کما فی سابق بر مدار قانون حرکت کنند و به دنبال نقاط مشترک باشند و با هم‌نوایی و هم‌آوایی بیشتر در راستای شکل‌دهی رفتاری اندیشمندانه، مهرورزانه و نزدیک‌تر شدن هرچه بیشتر ادبیات و کردار مترادف و فرایندی که انجام و فرجامش منجر به ایجاد فضای تعاملی می‌شود، گام بردارند.

شمقدری پلمپ خانه‌ی سینما باز می‌شود اما ...
جواد شمقدری طی مصاحبه‌‌ای گفت: قرار شد پلمپ خانه‌ سینما باز شود، اما تا زمان تفاهم بین دو گروه، ساختمان این تشکل بسته خواهد ماند.

اما سینماگران حاضر روبروی ساختمان شماره یک خانه‌ سینما اوسط تجمع از قوه‌ قضاییه خواستند تا اصالت پلمپ در خانه‌ سینما را بررسی کنند.

مدیرعامل خانه‌ سینما گفت: به نظر می‌رسد آقایان در سازمان سینمایی می‌خواهند، پلمپ را باز کنند تا اثر جرمشان از بین برود.

محمدمهدی عسکرپور در واکنش به مصاحبه‌ جوادشمقدری با ایسنا مبنی بر باز شدن پلمپ خانه‌ سینما اظهار کرد: ما از ماموران نیروی انتظامی که در محل حضور دارند مجددا درخواست می‌کنیم که زمینه‌ حضور بازپرس قوه قضاییه را ایجاد کنند تا اصالت پلمپ بررسی شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آقایان می‌خواهند اثر جرمشان را از بین ببرند و ما هم وارد خانه نشویم. در حالی که ما معتقدیم این پلمپ غیرقانونی است.

مدیرعامل خانه سینما در پایان تأکید کرد: اگر پلمپ قانون است که هیچ، اما اگر نیست ما باید بتوانیم وارد شویم. باید بازپرس کشیک اصالت پلمپ را بررسی کند.

اظهارنظر وکیل خانه‌ی سینما
وکیل خانه‌ سینما گفت: ما منتظر دستور آقای جعفری دولت‌آبادی(دادستان کل تهران) هستیم و دستور ایشان برای همه‌مان لازم الاجراست.

جمال خندان در حاشیه‌ تجمع سینماگران مقابل خانه سینما درباره‌ آخرین وضعیت تجمع سینماگران بیان کرد: ما منتظریم تا دستگاه قضایی نسبت به هنرمندان نامی‌ که اینجا حاضر شده‌اند، تصمیمی اتخاذ کنند.

وی درباره‌ی مطلع بودن جعفری دولت‌آبادی دادستان کل تهران بیان کرد: یکی از ماموران محترم نیروی انتظامی اعلام کردند که موضوع به آقای جعفری دولت‌آبادی اطلاع داده شده است. ما منتظر دستور ایشان هستیم و هر چه که دادستان محترم کل تهران دستور دهند، برای همه لازم ‌الاجراست.

وکیل خانه سینما در پایان با اشاره به اینکه نیروی انتظامی تاکید کرده است که ساختمان این تشکل صنفی تحت صیانت آنها قرار دارد،گفت: ما کاملا به دستور نیروی انتظامی و مراجع قضائی پایند هستیم تنها می‌گویم باید قانونی بودن یا نبودن اقدام وزارت ارشاد بر پلمپ در ساختمان خانه سینما هم بررسی شود.

اصغر فرهادی هم آمد
اما اصغر فرهادی کارگردان برگزیده‌ی اسکار هم در ساعات پایانی این گردهمایی به جمع سینماگران حاضر روبروی درب خانه‌ی سینما پیوست.

این فیلمساز ایرانی در مقابل درب خانه‌ی سینما، کنار دیگر همکارانش ایستاد و در سخنانی گفت: در این چند سالی که خانه سینما تشکیل شده، سینماگران وابستگی عاطفی به اینجا پیدا کرده‌اند اما متاسفانه این بخش و این وابستگی عاطفی، هیچ وقت در نظر گرفته نمی‌شود.

این کارگردان برگزیده‌ اسکار ادامه داد: این را هم بگویم که قرار نیست با باز شدن خانه سینما اتفاقات عجیب و غریبی بیفتد اما بسته شدن اینجا هم گمان نمی‌کنم، سود زیادی را نصیب کسانی بکند که آن را بسته‌اند.

کارگردان «گذشته» حضور سینماگران روبروی خانه سینما را یک حرکت سمبلیک دانست و اظهار کرد: برای ما این رفتار و این خانه یک اقدام سمبلیک است، اقدام نسبت به خانه‌ای که بسته شده است. متاسفم از اینکه تاکنون هیچ دلیل شفافی برای چنین اقدامی بیان نشده و بیشتر مسائل مطرح شده حاشیه بوده است.

اصغر فرهادی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: تا عصر امروز خانه سینما باز شده و سینماگران داخل خانه سینما و در سایه قرار بگیرند.

سخنان اصغر فرهادی با استقبال گسترده‌ی حاضران همراه شد.

سرانجام فرمانده‌ی نیروی انتظامی قول داد تا 6 مرداد ماه از خانه سینما محافظت کند
سرانجام ظهر 27 تیر ماه، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با حضور در جمع سینماگران گفت: ساختمان خانه سینما طبق مذاکرات انجام شده تا 6 مرداد ماه تا زمان برگزاری مجمع عمومی و انجام مذاکرات مربوطه برای برگزاری آن، تحت صیانت نیروی انتظامی باشد.

 سردار ساجدی‌نیا با حضور در جمع سینماگران مستقر روبروی ساختمان پلمپ شده خانه سینما خطاب به هنرمندان گفت: من به آقایان و دوستان در خانه سینما هم عرض کردم با توجه به قولی که وزارت ارشاد و ریاست جمهوری داده ان‌شاءالله قرار است مشکل حل شود، البته به ما اینطور عنوان کرده‌اند و دوستان باید خودشان پیگیر موضوع باشند.

او ادامه داد: دوستان معتقد بودند ممکن است در این فاصله ساختمان سینما تحویل گروه دیگری شود. اما من به شما قول می‌دهم نیروی پلیس روبروی ساختمان مستقر شود و این اطمینان را به شما خواهم داد که تا شش مرداد که زمان برگزاری مجمع عمومی است، حفاظت خانه سینما در اختیار نیروی انتظامی باشد و هیچکس به آن ورود نکند.

وی در پاسخ به این سوالی درباره اینکه آیا پلمپ درب خانه ساختمان سینما قانونی است؟ اظهار کرد: باید این موضوع را بررسی کنم و سپس اظهارنظر کنم.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان از همه سینماگران خواهش کرد که بیش از این در گرما نیایستند و حفاظت از ساختمان را به نیروی انتظامی بسپارند.

پس از این سخنان، محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما نیز پشت میکروفن خطاب به حاضران گفت: شش مرداد مجمع عمومی خانه سینما با حضور اعضای صنوف عضو برگزار خواهد شد. ان‌شاءالله ما ساعت 10 صبح شش مرداد ماه برای بازدید از ساختمان به اینجا می‌آییم تا بتوانیم مقدمات برگزاری مجمع عمومی را در عصر همان روز فراهم کنیم.

مدیرعامل خانه سینما در پایان ضمن قدردانی از اهالی سینما که صبورانه در گرما تحمل وضعیت را کردند از آنها تشکر کرد و از آنها درخواست کرد که حفاظت از ساختمان را تا شش مرداد به نیروی انتظامی بسپارند.

 قرار است جمعی از سینماگران ساعت 10 صبح شش مرداد ساختمان خانه سینما را برای آماده کردن برگزاری مجمع عمومی تحویل بگیرند.

گفتنی است: با حضور سردار ساجدی‌نیا،ماموران نیروی انتظامی از سینماگران درخواست کردند که محل را ترک کنند و کارهای دیگر به نیروی انتظامی سپرده شود.

سینماگران نیز به مرور مقابل خانه‌ی سینما را ترک کردند.
البته ساعاتی پس از پایان تجمع نیز، سردار دکتر منتظر المهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد: صیانت از خانه سینما تا زمان برطرف شدن اختلافات فی مابین هیات مدیره قدیم و جدید خانه سینما، به نیروی انتظامی واگذار گردید.

چه کسانی آمده بودند؟
سینماگران حاضر که جمع گسترده‌ای در این تجمع بودند عبارتند از: بهمن فرمان‌آرا،پرویز پرستویی،رخشان بنی‌اعتماد، مسعود رایگان،رویا تیموریان، عبدالحسن برزیده،رسول صدرعاملی، رضا کیانیان، سیف‌الله صمدیان، مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، همایون اسعدیان، کیومرث پوراحمد،مازیار میری،داریوش فرهنگ،غلامرضا موسوی،ابوالحسن داودی، محمد مهدی عسگرپور، علیرضا داودنژاد،رضا داودنژاد، منوچهر محمدی، سامان مقدم، ابراهیم مختاری، مهدی فخیم‌زاده، ابراهیم آبادی، کامران ملکی،احمد امینی، تورج ربانی، مرتضی رزاق کریمی، مجید برزگر،محسن خان‌جهانی،ناصر صفاریان،پگاه آهنگرانی،لاله اسکندری،کیوان کثیریان،حسین محجوب، مجتبی راعی، امیر اثباتی، حسن پورشیرازی، منوچهر شاهسواری، امیر حسین شریفی، لاله اسکندری، رضا ناجی،پارسا پیروزفر، امیرحسین علم‌الهدی، جعفر صانعی مقدم، بهرام دهقانی و....

در ساعاتی از این تجمع، برخی از سینماگران قصد داشتند با مسوولیت خودشان پلمپ را بشکنند که همکارانشان خواستند، آنها این کار نکنند.

اظهار نظر وزیر ارشاد و درخواستش برای صحبت نکردن
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حل وضعیت خانه‌ی سینما گفت: دوستان در حال توافق هستند. الان اساسنامه‌ی جدید را پذیرفته‌اند و در حال گفت‌وگو هستند.

سیدمحمد حسینی که در حاشیه‌ی ضیافت افطار معاونت فرهنگی وزارت ارشاد سخن می‌گفت، افزود: قرار شده است دوستان در این زمینه تفاهم کنند و این موضوع تمام شود و برود.

او درباره‌ سنگینی وزنه‌ هنرمندانی که در مقابل در پلمپ‌شده‌ی خانه‌ی سینما تجمع کردند و آن‌هایی که مقابل این هنرمندان ایستاده‌اند، چیست؟ گفت: حالا بگذارید ما در این رابطه صحبت نکنیم.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir