محسن تنابنده: سعی می‌کنم شبیه به ابی باشم! + تصاویر
نشست سریال شاهگوش داوود میرباقری شامگاه گذشته با حضور عوامل و بازیگران آن برگزار شد. محسن تنابنده، مرجان گلچین‌، سیروس گرجستانی‌، طناز طباطبایی‌، فرهاد اصلانی‌، شهرام حقیقت‌دوست‌ و... در این نشست حضور داشتند.
نشست سریال شاهگوش به کارگردانی داوود میرباقری شامگاه گذشته (اول تیر ماه) با حضور عوامل و بازیگران آن در نگارخانه باروک برگزار شد.

داوود میرباقری (نویسنده و کارگردان)، مهران برومند و سید محمد امامی(تهیه‌کنندگان)، عبدالله اسکندری (طراح گریم)، عظیم جوانروح (مدیر تصویربرداری) و رسول نجفیان (مشاور کارگردان و بازیگر) از جمله عواملی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

همچنین از جمله بازیگران این سریال که در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، محسن تنابنده، مرجان گلچین‌، سیروس گرجستانی‌، طناز طباطبایی‌، فرهاد اصلانی‌، شهرام حقیقت‌دوست‌، حمیدرضا آذرنگ‌ و احمد مهران‌فر بودند که در این نشست حضور داشتند.


میرباقری: وقتی کم می‌آورم دوست دارم به گذشته رجوع کنم
در ابتدای این نشست که مجری و مصاحبه‌کننده آن سعید قطبی‌زاده بود، میرباقری گفت: بعد از یک سال تجربه 10 ساله روی مجموعه تاریخی مثل «مختارنامه»، جا داشت به گذشته خود ارجاع داشته باشم. من قبلا کارهای نمایشی «دندون طلا»،‌ «سگ کشی»،‌ «آدم برفی» و ... را داشتم و می‌خواستم به گذشته برگردم.

وی افزود: به شخصه هر جا احساس می‌کنم کم می‌آورم دوست دارم ارجاعی به حال و هوای نمایشی و تئاتری داشته باشم. «شاهگوش» هم یک ویژگی نمایشی دارد و اکنون سفت و سخت مشغول کار هستیم و فعلا نمی‌توانم راجع به آن داوری کنم. همه فکر و ذهنم صرف کامل کردن این مجموعه است.

میرباقری اظهار کرد: امیدوارم مثل آن روزها که تئاتر من را سرکیف می‌آورد، چنین حال و هوایی را برای خودم و هم برای بیننده ایجاد کنم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی دوست داشتم حال و هوای نمایش «دندون طلا» را داشته باشد بسازم و مداوم هم دوستان را ارجاع می‌دادم که می‌خواهم کاری شبیه آن ساخته شود.

این کارگردان و نویسنده در پاسخ به پرسش قطبی‌زاده درباره اینکه چرا در بیشتر کارهایش از یکسری افراد استفاده می‌کند؟ گفت: وقتی یک مجموعه به صورت موفق با هم کار می‌کنند، طبیعی است که در سری‌های بعد و کارهای بعد هم آن همکاری‌ها ادامه داشته باشد.

او ادامه داد: عقل سلیم می‌گوید وقتی کاری موفق است، آن را ادامه بدهیم؛ شاید بعضی‌ها تنوع طلب باشند اما اگر کارهای بزرگ سینمای جهان را هم ببینیم این ارتباط‌ها به واسطه موفقیت‌شان وجود دارد.

میرباقری خاطرنشان کرد: من با بازیگران دوست هستم و رابطه ما فراتر از رابطه یک کارگردان و بازیگر است،؛ طبعا وقتی کار می‌کنم، دوست دارم دوستانم در کنارم باشند.

او در بخش دیگر از صحبت‌هایش در این نشست اظهار کرد: همیشه وقتی کاری را انجام دادم و دیدم با مردم ارتباط برقرار کرده است، حس خوبی داشتم و این حس را خیلی تجربه کردم.

نویسنده «شاهگوش» همچنین درباره‌ی رقابت در زمان حال حاضر عنوان کرد: زمانی که سریال امام علی (ع) پخش می‌شد، سه شبکه بیشتر نداشتیم و تماشاگر باید این سه شبکه را می‌دید و راه دیگری نداشت و در واقع آش کشک خاله بود، اما در این زمان رقابت با آن زمان متفاوت است ما خیلی باید تلاش کنیم که در این روزگار سلیقه مخاطب را جذب کنیم. امیدوارم در «شاهگوش» این اتفاق بیفتد.


اسکندری: نگاه میرباقری به مقوله گریم را دوست دارم
عبدالله اسکندری، طراح گریم  سریال شاهگوش در ادامه صحبت‌های میرباقری بیان کرد: من از زمان ساخت سریال «امام علی (ع)» در خدمت استاد میرباقری بودم،‌ اخلاق ایشان در ساخت و اعتماد متخصص خیلی برایم مهم بود. ایشان خلاقیت را از افراد نمی‌گیرند و همچنین نگاه ایشان به مقوله گریم را دوست داشتم.

او ادامه داد: ایشان وقتی شروع به نوشتن می‌کنند، آدم‌هایی را که در ذهنش خلق می‌کند کاملا می‌شناسد و ما را به آن کاراکتر درست راهنمایی می‌کند.

میرباقری در پاسخ به صحبت‌های اسکندری گفت: اولین کسی که وقتی به سمتش می‌روم شوق دارم، آقای اسکندری است. به او اعتماد دارم، نوع برخورد ایشان برای من ثابت می‌کند که کار در فیلم درست درآمده یا نه.

وی خاطرنشان کرد: سابقه این همه فعالیت در یک فضای هنری آدم را بعد از سال‌ها به جایگاهی می‌رساند که وقتی به موضوعی نگاه کند بفهمد چقدر عیار دارد.

***

عظیم جوانروح، مدیر تصویربرداری «شاهگوش» که تصویربرداری مجموعه‌ای چون «قصه‌های مجید» را هم بر عهده داشته است، درباره ویژگی متن میرباقری گفت: سن من و جسم من اجازه نمی‌دهد که هر کاری انجام دهم اما وقتی این سناریو را خواندم دیدم باید در این پروژه حضور داشته باشم و خوشحال شدم که سناریو وارد یک دوره خاصی شده و مشتری مدار شده است.

میرباقری هم فکر کرد باید کاری در نمایش خانگی انجام دهد
برومند تهیه‌کننده «شاهگوش» عنوان کرد: عرصه ویدئو - رسانه عرصه نوپایی در کشور ماست که در سالیان اخیر به دلیل اینکه در این عرصه کارهایی دیده شد، آقای میرباقری فکر کردند که ایشان هم باید کاری انجام دهند.

وی افزود: وقتی ایشان دیدند شرایط مناسب است تا در این عرصه کار کنند وارد عمل شدند تا سطح مخاطب را ارتقا دهند. نیت اصلی ارتقاء پیدا کردن سطح کارهای ویدئو رسانه است.

امامی، دیگر تهیه‌کننده این سریال در ادامه صحبت‌های برومند گفت: ما سه سال است که در رسانه خانگی فعالیت داریم و سهم اصلی در توزیع را در اختیار داریم. تاکنون خودمان سازنده محتواها نبودیم فقط سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها را تولید می‌کردیم و حلقه توزیع در دست داشتیم و خوشحالیم امروز حلقه تولید هم به آن دو اضافه شده است. وجود این دو ظرفیت در کنار ما برای ما یک تجربه بود.

امامی خبر داد: قسمت اول «شاهگوش» 17 مهر توزیع می‌شود که تا 17 مهر تولید تا پایان سالمان را بسته‌ایم.


اکبر عبدی به شیرینی از عهده نقشش برآمده است
قطبی‌زاده در ادامه این نشست با اشاره به اینکه اکبر عبدی دیگر بازیگر این سریال به دلایلی نتوانسته است در این نشست حضور داشته باشد درباره او از رسول نجفیان، مشاور کارگردان و بازیگر «شاهگوش» پرسید و نجفیان بیان کرد: اکبر عبدی در این کار نقش بسیار استثنایی دارد نقش او برخلاف ظاهرش که تصور می‌شود باید صدای کلفتی داشته باشد صدای نازکی دارد و همین باعث می‌شود زیاد حرف نزند، عبدی به شیرینی از عهده نقشش برآمده است.

نجفیان همچنین بیان کرد: از بدو نوشته شدن این متن در خدمت آقای میرباقری بودم نگاه داوود نگاه طنزی است که همان هشدار را می‌دهد. به عنوان کارگردان دوم و بازیگر افتخار دادند که در این کار حضور داشته باشم.

او اظهار کرد: متاسفم که آثار تئاتری داوود میرباقری به نمایش خانگی راه پیدا نکرده است.

***

در بخش دیگری از این نشست بازیگران این سریال در جایگاه مورد نظر قرار گرفتند و به پرسش‌های قطبی‌زاده پاسخ دادند.

همچنین آنان درباره نقششان در این سریال گفتند.

سیروس گرجستانی: در وهله اول با داوود رفیقم
سیروس گرجستانی عنوان کرد: بعد از 10 ‌- 12 سال باز به خدمت آقای میرباقری رسیدم و برای بازی در این کار دعوت شدم. از این اتفاق خوشحالم،‌ در وهله‌ی اول من با داوود رفیق هستم و حتی وقتی فیلم «ساحره‌»اش را به اندازه دو سه فرم بازی کردم، به او گفتم که من با تو رفیق هستم.

او درباره نقشش در «شاهگوش» گفت: نقش مردی را دارم که کیفش را گم کرده، نامش زرگنده است و نمی‌دانم آخر سریال این شخص به کجا خواهد رسید.

گرجستانی همچنین یادآور شد: در سریال «امام علی(ع)» و «معرکه در معرکه» هم با داوود میرباقری کار کردم که «معرکه در معرکه» من را تا آمریکا برد که خاطره خوبی از آن دارد و از آن ممنونم.

اصلانی: کار با میرباقری جز لذت چیزی برایم نداشته
فرهاد اصلانی، دیگر بازیگر «شاهگوش» در ادامه صحبت‌های گرجستانی گفت: تاکنون با آقای میرباقری در چهار اثر کار کردم از سریال «امام علی (ع)» با ایشان وارد کار شدم سپس یک تئاتر را با هم کار کردیم و بعد از آن «مختارنامه» را و اکنون هم در «شاهگوش» در خدمتشان هستیم.

او که در این سریال در نقش رییس کلانتری بازی می‌کند، خاطرنشان کرد: ساعت‌ها می‌توانم درباره کار کردن با میرباقری صحبت کنم. من قلبم را می‌گذارم وبا همه ایمان کار می‌کنم و تجربه‌های قبلی که با او داشتم جز لذت بردن برایم چیزی نداشته و فکر می‌کنم این کار هم موفق خواهد بود.

طباطبایی: آقای میرباقری یکی از رویاهای من است
طناز طباطبایی که علاوه بر فعالیت سینمایی و تلویزیونی در تئاتر هم بازی می‌کند، عنوان کرد: من خیلی به این قائل نیستم که بازیگر در سریال بازی نکند و یا سینمایی کار کند. از وقتی کارم را شروع کردم ترجیحم این بود که با کارگردان‌هایی که برایم از کودکی رویا بودند و دوستشان داشتم، کار کنم.

او ادامه داد: میرباقری یکی از رویاهای من است و وقتی سریال «امام علی (ع)» را می‌دیدم کوچک بودم و در نظرم کار بزرگی می‌آمد.

طباطبایی درباره داوود میرباقری گفت: ایشان همیشه در ارتقای فرهنگ نقش موثری داشتند و کارهای باکیفیتی تولید می‌کنند. هنگامی که در یک پروسه یک هفته‌ای پشت سر هم جلوی دوربین بودیم، آقای میرباقری طوری برایم توضیح می‌دادند که من را سریع‌تر به کاراکتر رساند.

تنابنده: قطعا بازیگر بدی نیستم
محسن تنابنده که آخرین کار تلویزیونی او با عنوان «پایتخت 2» در نوروز 92 پخش شد،‌ نیز در این نشست بیان کرد: سریال «امام علی (ع)» به سن من قد نمی‌داد که جزو بازیگرانش باشم اما وقتی شنیدم قرار است «مختارنامه» ساخته شود می‌دیدم که اسامی بازیگران اعلام می‌شود اما خبری از من نیست و با خود می‌گفتم چرا کسی از من یاد نمی‌کند قطعا بازیگر بدی نیستم؛‌ تا اینکه در این پروژه در خدمت آقای میرباقری قرار گرفتم.

وی که در این سریال نقش یک خواننده لس‌آنجلسی را بازی می‌کند، درباره‌ی نقشش گفت: نقش من در سریال، سعی می‌کند به آن خواننده نزدیک شود تا جذاب‌تر باشد و از آنجا که استعداد ته چهره‌ای به آن خواننده دارد، خودش هم تلاش می‌کند که به او نزدیک شود.

تنابنده در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: از آنجا که باید در این سریال چند نقش را بازی می‌کردم، این کار برایم دشوار بود.


گلچین: کنار میرباقری بودن برای هر بازیگری سعادت است
مرجانه گلچین، بازیگر طنز سریال‌های تلویزیونی که از دیگر بازیگران سریال «شاهگوش» است، در ادامه‌ی صحبت‌های تنابنده در این نشست بیان کرد: کنار میرباقری بودن برای هر بازیگری سعادت است. شخصیت من در این سریال یک مادر خانواده پنج نفره با نام گلاب است که عهده‌دار و سکان‌دار خانواده می‌شود.

وی افزود: با اینکه گلاب خود مادر است، تقریبا 10 روز از زمان متولد شدن او می‌گذرد چون 10 روز است که من جلوی دروبین رفتم و دارم تجربه کسب می‌کنم.

حمیدرضا آذرنگ که در سریال «شاهگوش» به عنوان دستیار فرهاد اصلانی که رییس کلانتری است بازی می‌کند، عنوان کرد: من از نظر سنی نه ولی از نظر تجربه از همه مرتبه پایین‌تری دارم و خوشحالم که می‌توانم در کنار میرباقری حضور داشته باشم.

احمدمهران‌فر که نقش سرباز در کلانتری قصه را بازی می‌کند، پس از آذرنگ درباره‌ی نقشش بیان کرد: در «شاهگوش» نقش سربازی را بازی می‌کنم که با شخصیت‌هایی که وارد کلانتری می‌شوند ارتباط برقرار می‌کند.

شهرام حقیقت‌دوست، دیگر سرباز کلانتری این سریال در پایان گفت: خیلی خوشحالم که برای بار دوم در خدمت آقای میرباقری هستم هرجا آقای میرباقری هستند من خیالم درباره کار راحت است و مشتاقم که زودتر تصویربرداری نقشم شروع شود و‌ آن استرسی که سر هر کاری به آدم دست می‌دهد را ندارم.

حاشیه
- این نشست در حضور خبرنگاران و سایر حاضران برگزار شد.
- این نشست در دکور «طباخی عدالت» سریال برگزار شد.
- اکبر عبدی، بازیگر نقش اول سریال «شاهگوش» در این نشست حضور نداشت.
- طناز طباطبایی به دلیل اینکه ساعت 9 اجرای تئاتر داشت، پس از صحبت‌هایش بلافاصله مراسم را ترک کرد.
- هرمز شجاعی مهر، مجری سیمای خانواده و صاحب امتیاز مجله خانواده سبز، نیز در این نشست حضور داشت.
- دیگر عوامل و بازیگران این سریال مانند فردین خلعتبری، حامد میر باقری، ابراهیم آبادی و ... در این نشست حضور داشتند که به دلیل نزدیک شدن به اذان مغرب، قرار گرفتن در جایگاه مورد نظر و صحبت‌هایشان منتفی شد.
- مرجانه گلچین در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به دکور طباخی به شوخی گفت: اینجا طباخی آقای ماست؛ به طباخی عدالت خوش آمدید.
- در پایان این نشست و در مراسم افطار، به دلیل اینکه در سریال شاهگوش اکبر عبدی طباخی دارد به حاظران کله پاچه داده شد! همچین رسول نجفیان برای حاضران در محوطه بیرونی نگارخانه صحبت کرد.


تهیه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir



مطالب پیشنهادی:
شقایق فراهانی عزیز، تولدت مبارک + تصاویر
عکس‌هایی از پنج روز ماه عسل با احسان علیخانی
زن شاکی از فرزاد جمشیدی: او مجرم است و نمی‌تواند به تلویزیون برگردد!
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان: خدایا بگشا سینه‌ام
اتفاقات جالب ازدواج کوروش تهامی و سپیده خداوری! + تصاویر