علیه خانه سینمایی‌ها فحش بدهید، کارت هدیه ماه رمضانی بگیرید!!
شاهکار خانه سینمایی‌های تقلبی!! این تشكل حتی از كارت هدیه‌های ماه مبارك رمضان نیز بهره برداری سیاسی می‌كند و می‌كوشد تا از نیاز افراد نیازمند و كم بضاعت سینما، استفاده ابزاری كند.
اتحادیه 2 شاهكار تازه‌ای را رو كرد كه البته مشابه كارهای قدیمی این تشكل بود.

اعضای این تشكل تهیه‌كنندگی برای دادن كارت‌های هدیه و بن‌های مربوط به ماه رمضان به سینماگران كاغذی را مقابل اهالی سینما می‌گذاشتند و از آنها می‌خواستند زیر برگه‌ای كه ندامت نامه و اعلام نارضایتی از شورای مركزی هر صنف بود را امضا كنند. البته رئیس اتحادیه 2 در گفت‌و‌گویی كه با ایسنا انجام داده این ماجرا را تكذیب كرده ولی شواهد از چیز دیگری حكایت دارد. اتحادیه 2 كه با تشكیل خانه سینمای 2 دنبال سهم خواهی از دولت آینده است، همچنان خط نفاق و تفرقه افكنی میان اهالی سینما را پیگیری می‌كند.

این تشكل حتی از كارت هدیه‌های ماه مبارك رمضان نیز بهره برداری سیاسی می‌كند و می‌كوشد تا از نیاز افراد نیازمند و كم بضاعت سینما، استفاده ابزاری كند. هر چند در این رابطه به نظر می‌رسد. حق با فرهاد توحیدی باشد كه در واكنش به اقدام اتحادیه 2 گفت: «دوره این روش‌های كثیف دیگر گذشته است.»

ظاهراً پس از اعتراض‌هایی كه صورت گرفته امضا كردن نامه‌های اتحادیه 2 اختیاری اعلام شده ولی تا قبل از اعتراض گسترده تعدادی از سینماگران و تهدید به افشاگری، كارت هدیه در ازای امضای نامه علیه شورای مركزی اصناف در اختیار اهالی سینما قرار می‌گرفته است. بر اساس آنچه اهالی سینما می‌گویند متن ندامتنامه توسط ارشاد تنظیم شده و اتحادیه 2 تنها مجری فرامین دفتر شمقدری بوده است.

سینماگران را به زور وادار به ‌ امضاء می‌كنند
رییس كانون تدوینگران با بیان اینكه تا به حال از صنف تدوینگران كسی راجع به دریافت كارت هدیه ماه رمضان و امضاء با من صحبتی نكرده می‌گوید: اگر هم كسی كارت هدیه ویژه ماه رمضان دریافت كند یا امضایی هم كرده باشد از خجالتش كه نمی‌آید به ما گزارش دهد.

حسن حسن‌دوست با اعتراض به نحوه پرداخت كارت‌های هدیه به سینماگران توضیح می‌دهد: بیست سال تمام ما در خانه سینما در زمان‌های مختلف به افراد نیازمند سینما كمك كردیم اما كسی متوجه نشد و آب از آب تكان نخورد. خیلی‌ از اهالی سینما كه نیازی به چنین كمك‌هایی نداشتند به نفع افراد نیازمند كنار می‌كشیدند تا این كمك‌ها به افراد مستحق برسد.  ما در خانه سینما چنین كارهایی می‌كردیم و كسی نمی‌فهمید، حالا این آقایان حق و حقوق بچه‌های سینما را به این شكل به آنها پرداخت می‌كنند؟ اگر این افراد نیازمند هستند كه دلیل نمی‌شود با بی احترامی از آنها امضاء بگیریم.

او ادامه می‌دهد: اگر كسانی به واقع این كار را انجام داده باشند جز فساد كارشان هیچ پیامدی در سینما ندارد. به نظر من آنها نماز و روزه‌شان در ماه رمضان قبول نیست. كسانی كه این هدیه‌ها را به این نحو اهدا می‌كنند اصلاً مسلمان نیستند و بی‌دین هستند.

حسندوست در ادامه به صحبت‌هایش اضافه می‌كند: ممكن است خیلی از افراد نیازمند باشند و برای دریافت كارت هدیه به اتحادیه بروند و از سر اجبار چنین امضاهایی را هم بكنند، اما بعد دوباره به خانه سینما و نزد ما می‌آیند و برای بقاء خانه سینما امضا می‌كنند...

این كه دلیل نمی‌شود، همانطور كه 1500 نفر در مقابل درب خانه سینما تجمع كردند. این بار 3000 هزار نفر برای حفاظت از خانه سینما می‌آیند.

حسندوست می‌گوید: شما می‌خواهید به افراد نیازمند كمك كنید چرا به این طریق و این نوع بی‌احترامی؟ این چه جور كار فرهنگی كردن است؟ اصلاً گیرم شما می‌خواهید خانه سینما را باز كنید. این نوع كمك كردن به اهالی سینما چه افتخاری برای شما دارد؟ واقعاً فقط می‌توانم بگویم جای تأسف است.

این تدوینگر در ادامه صحبت‌هایش اضافه می‌كند: این آقایان كه خودشان محتاج نیستند چرا پشت افراد نیازمند و محتاج سینما خود را مخفی می‌كنند؟ آنها اگر دلشان برای اهالی سینما می‌سوزد در نحوه توزیع كارت‌های هدیه ماه رمضان دقت كنند چرا حقوق بچه‌های سینما را مصادره كردند و می‌خواهند آنها را به زور به آنجا بكشانند و از آنها امضاء بگیرند؟
 
رییس اتحادیه 2 این پول‌ها را مگر از جیب پدرش می‌بخشد؟
عبدالحسن برزیده نیز نحوه اهدا كارت‌های هدیه ماه رمضان را به سینماگران از طریق وزارت ارشاد بسیار زشت توصیف می‌كند و می‌گوید: آنهایی كه ادعای فرهنگ و هنر دارند و خود را جزوی از جامعه فرهنگی می‌دانند در صورتیكه می‌دانند مردم ما در شرایط بد اقتصادی  قرار دارند به آنها می‌گویند كه ما به شما پول می‌دهیم اما شما بیایید برخلاف میلتان به خانه سینما بدو بیراه بگویید.

برزیده به خبرنگار «بانی فیلم» توضیح می‌دهد: این حركت آقایان در واقع توهین به اهالی سینما و همان كسانی است كه آقای فرح‌بخش به آنها می‌گوید آدم‌های شریف. به عقیده من نباید با آدم‌های شریف و زحمتكش سینما اینگونه برخورد كرد. این افراد شریف این مبلغ ناچیز را در صورت نیاز نیز با اكراه می‌پذیرند و زیر آن برگه را امضا می‌كنند و یا با تمام نیاز این مبلغ را قبول نمی‌كنند و پای آن برگه را هم امضاء نمی‌كنند.

این كارگردان با بیان اینكه هر اتفاقی را از این به بعد شاهد باشیم برایمان عجیب نیست. می‌گوید: رییس اتحادثه 2 مگر این پول را از جیب پدرش می‌دهد كه چنین شرط‌هایی را برای سینماگران تعیین می‌كند؟ اگر دولت و حكومت این پول را اهداء می‌كند كه باید این پول بدون كم و كاست را به سینماگران بدهند.

این كارگردان در ادامه صحبت‌هایش درخصوص اینكه رییس اتحادیه 2 امضاء از سینماگران را به شرط دریافت كارت هدیه تكذیب كرده می‌گوید: این آقایان دروغ می‌گویند. یكی از همكاران محترم ما كه منشی صحنه است امروز برای دریافت این كارت هدیه به آن مكان رفته بود و از آنجا به من زنگ زد كه اگر ما این برگه‌ها را امضاء نكنیم كارت هدیه به ما نمی‌دهند. چند فرد مستضعف به دلیل نیازمندیشان این برگه‌ها را امضاء كردند، اما تعداد زیادی از سینماگران این برگه‌ها را امضاء نكردند و نسبت به این مسئله اعتراض كردند. كه این اعتراض آنها باعث عقب‌نشینی این آقایان شد و بعد در رسانه‌ها اعلام كردند كه كارت هدیه به همه سینماگران تعلق گرفته! تمام مدارك این كار زشت آنها موجود است اگر بخواهید ارائه می‌دهیم كه چند امضاء سینماگران در برگه را به دلیل اعتراض سینماگران خط زدند.

برزیده در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: اگر نیت این آقایان درست است چرا همزمان با اهداء كارت هدیه باید این برگه‌ها را بین سینماگران پخش كنند و آنها را در رودربایستی قرار دهند؟ چرا آدم‌ها را در رودربایستی قرار دادند؟ آیا نمی‌شد روز دیگر از اهداء كارت هدیه این برگه‌ها را پخش كنند.

متن ندامتنامه توسط ارشاد تنظیم شده است
كارت هدیه ای كه برای اصناف سینمایی از سوی نهاد ریاست جمهوری درنظر گرفته شده، با امضای نامه علیه خانه سینما به اعضای صنوف پرداخت می شود.

عضو شورای مركزی انجمن عكاسان سینما در گفت وگو با ایرنا افزود: امروز پس از اطلاع رسانی عمومی برای دریافت كارت هدیه رییس جمهوری به اتحادیه تهیه كنندگان واقع در خیابان سهروردی مراجعه كردم.

بهروز صباغ یادآور شد: پس از ورود به اتحادیه، درخواست كردند برای دریافت كارت هدیه رییس جمهوری نامه ای كه در آن متن زشت و زننده ای علیه خانه سینما نوشته شده بود را امضا كنم كه به این موضوع به شدت اعتراض كردم.

وی تاكید كرد: پس از پیگیری ها اعلام شد كه این نامه از سوی ارشاد تنظیم شده و در ادامه یكی دیگر از كارمندان اتحادیه اعلام كرد این نامه را شخص جواد شمقدری رییس سازمان امور سینمایی ارائه كرده و در ادامه یكی دیگر از كارمندان اعلام كرد كه این نامه تاكید حبیب الله كاسه ساز بوده است.

صباغ توضیح داد: پس از پیگیری های حاضران، خواستار توضیحات سیدضیاء هاشمی رییس صنف واحد تهیه كنندگان سینما شدیم كه با حضور وی، امضای این نامه ملغی شد.

وی گفت: این اقدام توهین به خود آقایان و سینماگران است؛ هدیه 200 هزار تومانی از سوی رییس جمهور به اصناف سینمایی اختصاص یافته و اینكه این هدیه با این ترفند به اهالی سینما پرداخت شود، جای تاسف دارد.

این عكاس سینمایی ادامه داد: این نامه را امضا نكردم و در نهایت موضوع با حضور ریس اتحادیه 2 رفع شد اما نكته اساسی این است كه چرا از وضعیت اهالی سینما سوءاستفاده می شود؟ كارت های 200 هزار تومانی به هر حال به خاطر وضعیت معیشتی برخی اقشار كم درآمد سینما می تواند كمك خرجی در این وضعیت نامطلوب سینما باشد اما این برخورد چه تعریفی دارد؟

صباغ با یادآوری اینكه هدیه رییس جمهوری حق سینماگران است افزود: اعتراض ما برای كلیت سینما است و متاسفم كه برای ارائه آنچه كه حق اهالی سینما است از چنین ترفندهای زشتی استفاده می شود.

دوره این روش‌های كثیف گذشته است
فرهاد توحیدی با اعتراض نسبت به روش اهدای کارت‌های هدیه ماه مبارک رمضان به سینماگران گفت: این روش‌های کثیف دوره‌اش گذشته است، این روش‌ها کهنه شده است. رئیس هیات مدیره خانه سینما در توضیح دلیل اعتراض‌اش به ایسنا گفت: برخی از دوستان سینماگر که برای دریافت کارت‌های هدیه ماه رمضان به اتحادیه تهیه‌کنندگان مراجعه کردند، کاغذی در اختیارشان قرار گرفته که در آن نوشته شده است که ما از شورای مرکزی صنف‌مان ناراضی هستیم و درخواست مجمع عمومی داریم و تا این کاغذ را امضاء نکنند،کارت هدیه به آنها تعلق نمی‌گیرد. توحیدی افزود: یک جور دارند از بچه‌ها ندامت‌نامه می‌گیرند. متاسفم این روش‌ها کهنه شده است. دوستان از هر دری وارد شدند، نتیجه نگرفتند و حالا تصمیم گرفتند، این‌گونه رفتار کنند.

گله‌ از روش اهدای بن ماه رمضان به سینماگران
رئیس صنف طراحان فیلم نیز نسبت به دریافت «ندامت‌نامه» از متقاضیان دریافت بن‌ ارزاق ماه رمضان گله کرد.

پروین صفری در گفت‌و‌گو با ایسنا با اشاره به دریافت این «ندامت‌نامه» از متقاضیان دریافت بن ارزاق ماه رمضان توضیح داد: این روش، روش جوانمردانه‌ای نیست. از کسی که به هر دلیلی می‌خواهد در این ماه مبارک بن یا هدیه‌ای دریافت کند، از او برای از دور خارج کردن رقیب، «ندامت‌نامه» دریافت می‌کنند.

وی نسبت به روش توزیع‌کنندگان بن‌های ارزاق در میان اعضای صنوف سینمایی با توجه به ماه مبارک رمضان اعتراض کرد.




گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir