سال گذشته در یک حراجی انگشتری طلا با نگین فیروزه ایی مربوط به جین آستین توسط خواننده آمریکایی کلی کلارکسن خریداری شد. اما وزیر فرهنگ بریتانیا با خروج انگشتر جین آستین به عنوان میراث این نویسنده...
کمتر کسی است که جین آستین را نشناسد. نویسنده محبوب دنیای ادبیات که آثارش بارها و بارها دستمایه ی فیلم های بلند سینمایی و تلویزیونی ،مجموعه ها بوده است. چند سال پیش داستان زندگی خود او هم در «جین شدن» به فیلم تبدیل شد.

سال گذشته در یک حراجی انگشتری طلا با نگین فیروزه ایی که به جین آستین تعلق داشت توسط خواننده آمریکایی کلی کلارکسن خریداری شد. کلی کلارکسن از علاقه مندان این نویسنده بریتانیایی است که یکبار هم دست نوشته های جین آستین را در یک حراجی خریداری کرده بود. اما بریتانیایی ها پشیمان شدند و وزیر فرهنگ بریتانیا اعلام کرد که خروج این انگشتر تا روز سی ام ماه سپتامبر از کشور ممنوع است تا شاید فردی بریتانیایی به خرید انگشتر علاقه مند شود و این یادگار نویسنده بزرگ در بریتانیا بماند.

موزه جین آستین که در زادگاه نویسنده غرور و تعصب در شهر چاوتان همپشایر است یک فراخوان گذاشت تا بتواند 152450 پوند جمع آوری کند و انگشتررا خریداری کنند.(دقیقا مبلغ پولی که کلی کلارکسن پرداخته است.)


مدیر موزه فکر می کرد که به سختی بتوانند صد هزار پوند جمع آوری کنند.اما علاقه مندان این نویسنده با این فراخوان تا امروز صد هزار پوند پرداخته اند تا میراث نویسنده هموطن شان درزادگاهش باقی بماند.

مدیر موزه در ادامه به کلی کلارکسن پیام داد که این ممنوعیت خروج انگشتر ربطی به شخص کلارکسن ندارد. و علیه او نیست و این اتفاق می تواند برای هرکسی پیش بیاید. هرچند که احتمالا کلارکسن از این رویداد آزرده خاطر شده است.

این انگشتر تا پیش از آنکه فروخته شود یعنی تا زمان مرگ جین آستین در سال 1817 و در سن 41 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری ناشناخته نزد خانواده آستین بود.پس از مرگ جین به خواهر او کاساندرا رسید و کاساندرا انگشتر را به عروس خانواده النور آستین همسر هنری تامس آستین در روز نامزدی هدیه داد.

تا امروز مبلغ 103,200 پوند جمع آوری شده است و مدیر موزه امیدوار است به زودی مبلغ مورد نظر جمع آوری شود.

نکته آموزنده این ماجرا برای مسئولان کشور ما اینجاست که نه تنها توجهی به میراث فرهنگی داخل کشور نمی‌شود که هر سال تعداد زیادی از اثار گرانبهای ایرانی از کشور به قیمت های بسیار پائینی خارج می‌شود و به طور مثال نقاشی‌ها بسیار گرانبهای سهراب سپهری یا نقاشان همدوره این هنرمند بزرگ به راحتی از کشور خارج و در موزه‌های دوبی و... نگهداری می‌شوند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com



مطالب پیشنهادی:
خانواده زنده‌یاد عسل بدیعی در همایش پیوند اعضا + تصاویر
محمدرضا شیرخانلو در آغوش هانیه توسلی + تصاویر
بدلکار معروف سینما در مسابقات پارکور تهران قطع‌ نخاع شد!
گلشیفته فراهانی: دختر خوبی نبودم؛ از همسرم جدا شدم
خاطره‌ای تلخ برای فرح که خوشبختی 37 سال سلطنت را تلخ کرد!