احسان علیخانی: من پرحرف و مجرد بیشتر از سنم تجربه اجتماعی دارم!
حرف‌های جنجالی مشاور دکتر روحانی در جلسه نقد احسان علیخانی! حرف‌های حسام الدین آشنا البته از طرف احسان علیخانی بی پاسخ نماند و علیخانی در چند مورد نسبت به حرف‌های آشنا موضع گرفت، به ویژه بحث پرحرفی، مجرد بودن و تجربه اجتماعی.
 
دکتر حسام‌الدین آشنا یکی از چهره‌ها بسیار سرشناس دانشگاه و حوزه ارتباطات است که دیروز در جلسه نقد و بررسی برنامه ماه عسل احسان علیخانی حضور داشت و در واقع تنها منتقد این نشست بود که با نیامدن پرویز پرستویی می‌رفت جذابیت‌های خود را از دست بدهد اما دکتر آشنا با حرف‌های خود و جواب‌های احسان علیخانی این فضا را کمی تغییر دادند.

حسام‌الدین آشنا که در ابتدا با نقدها و حرف‌های علمی و تخصصی سعی در ورود به بحث اصلی جلسه یعنی برنامه ماه عسل احسان علیخانی را داشت صحبت‌های خود را با انتقاد از تلویزیون ادامه داد و گفت که تلویزیون مخاطبین خود را از دست داده و این به خاطر اعتمادزدایی است که از مردم صورت گرفته و مستقیم نتیجه سوء مدیریت‌ها در این سازمان بزرگ است.

او در ادامه افزود: تلویزیون اجازه نمی‌دهد کسانی مثل احسان علیخانی تبدیل به ستاره شوند چون می‌ترسد که عکسی از این ستاره‌های تلویزیون در یک پارتی و مجلس خصوصی منتشر شده و آبروی سازمان برود! نمونه این بحث خود احسان علیخانی و تلویزیون است که همیشه رابطه قهر و آشتی بوده و احسان یک سال هست و یک سال نیست و... . یعنی تلویزیون برنتافته که یک ستاره مجری و یک ستاره برنامه ساز بدرخشد چون همیشه می ترسیدم پر رو بشود و بعدا برای خود ما شاخ بشود یا برود در یک شو یا یک عروسی و  محفل خصوصی فیلمش دربیاید و آبرو حیثیت تلویزیون برود. ما بنا به تجربیاتی که وجود داشته نه گذاشتیم ستاره های بزرگی شکل بگیرند نه اگر ستاره ها نصفه نیمه خودشان خودشان را بالا کشیدند گذاشتیم ادامه بدهند. این در مورد مجری های دیگر هم اتفاق افتاده. بحث اینکه ما برنامه ای احتیاج داریم که در آن میزبان ستاره شود بسیار مهم است.

برای اینکه  واقعیت در رابطه مردم با تلویزیون متاسفانه یا خوشبختانه این است  که مردم چیزی به اسم تلویزوین نمی شناسند. مردم چیزی به اسم کانال هم نمی شناسند. مردم برنامه می شناسند و صاحب برنامه. مسئله مجری محوری، میزبان محوری و حضار محوری بحث مهمی است. یکی از جذابیت های  چنین برنامه هایی حضور حضار است. در واقع  حضاری که در برنامه مشارکت می کنند و واکنش های آنها  جزو جذابیت های بصری و گفتاری برنامه می شود.

حسام‌الدین آشنا همچنین با اشاره به یکی از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره بد حجابی گفت: رهبر انقلاب گفته است که بدحجاب یک عیب دارد و ما چند عیب؟ اما در همین تلویزیون اینقدر معیارهای خوبی را بالا می‌بریم و سختگیری می‌کنیم که آیت‌الله جوادی آملی هم می‌ماند که با این معیارها انسان خوبی است یا نه؟! گاهی وقت ها آن دختری که آزار جنسی دیده هم خودش را در تلویزیون شما میهمان بلکه میزبان می داند. این یعنی آغاز یک جنبش اجتماعی توسط رسانه ملی. این ملی بودن رسانه یعنی به رسمیت شناختن همه  تفاوت ها و تنوع ها و چیزی که در کلام رهبر انقلاب بود که این کلام متاسفانه توسط تلویزیون دفن شد.

اگر تلویزیون همین کلام رهبری را بگیرد و در بحث آسیب های اجتماعی تغییر راهبرد بدهد  آن وقت این تلویزیون تلویزیونی خواهد بود که هیچ شبکه ماهواره ای  به گرد پایش نمی رسد. تلویزیون مردم باشید آن وقت مردم هم با شما خواهند بود.

دکتر حسام‌الدین آشنا در ادامه درباره برنامه ماه عسل احسان علیخانی هم گفت: آیا این برنامه ها مجری محور است، مهمان محور است، حضار محور است، یا ترکیبی است از سه گانه میزبان، میهمان و حضار؟  این ترکیب برنامه را جذاب می کند. متاسفانه  به علت سو تدبیرهایی که در این سالهای دراز در تلویزیونمان اتفاق افتاده همواره ستاره کشی تلویزیونی را شاهد بودیم.  آخرین نکته بحث است که آیا چنین برنامه هایی باید تهیه کننده محور باشد، کارگردان محور باشد، گروه محور باشد یا پژوهش محور؟ اینکه تهیه کننده مجری باشد تجربه خوبی است و در موارد استثنایی مثل نود و ماه عسل نشان داده مجری های خاصی  می توانند تهیه کننده باشند. اما جای بخش پژوهش در برنامه های اینجوری چقدر است؟

آشنا ادامه داد: ضعف این برنامه همان حسن برنامه است. یعنی مجری جزو محاسن و معایب برنامه است. اگر  مجری ما تجربه اجتماعی عمیق تری داشت، اگر مجری ما مجرد نبود، اگر مجری ما عمق بیشتری داشت، اگر مجری ما زیاد حرف نمی زد، اگر مجری ما دخالت های زیادی در گفتگو نمی کرد، شاید برنامه روان تر جلو می رفت.

این بخش از حرف‌های حسام الدین آشنا البته از طرف احسان علیخانی بی پاسخ نماند و علیخانی در چند مورد نسبت به حرف‌های آشنا موضع گرفت، به ویژه بحث پرحرفی، مجرد بودن و تجربه اجتماعی. علیخانی با بیان اینکه من مجرد و پرحرف بیشتر از سنم تجربه اجتماعی دارم نسبت به تولیدی بودن آیتم های برنامه ماه عسل هم گفت: حرف آقای آشنا را قبول دارم اما ماه عسل نمی‌توانست از پیش ظبط شود چراکه دیگر آن حس و حال دم افطار و زنده بودن را نداشت. از طرف دیگر بعضی از اتفاقات اصلا زمانی را برای ما باقی نمی‌گذاشت. مثلا می‌فهمیدیم که پیرمردی 108 ساله در شمال کشور بچه‌اش به دنیا آمده! فقط می‌توانستیم او را سریع دعوت کنیم و آن برنامه را به همان شکل زنده داشته باشیم. اما قبول دارم که کاری که از پیش تولید می‌شود، زمان خوبی برای دقت بیشتر در اختیار تهیه کننده و مجری قرار می‌دهد.

حسام‌الدین آشنا هم در پایان جلسه نقد و بررسی گفت: در نهایت به نظرم احسان علیخانی  عمیق ترین، پر شور ترین، پرتماشاگرترین و پر تاثیرترین  برنامه تلویزیونی سالهای اخیر را ساخته  و اگر کلاه داشتم به احترامش بر می داشتم. من خیلی به آقای روحانی اصرار کردم که روز آخر برنامه ماه عسل در این برنامه ولو تلفنی حضور داشته باشند. آقای روحانی پرسید این چه برنامه ای است و.. و برایشان درباره برنامه توضیحاتی دادم و ایشان گفت: حال مردم را خراب نکنید بگذارید خوش باشند.

 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی:
مردم پوستر عسل بدیعی را به دست گرفته‌اند + تصاویر
آشنا: حیف که احسان علیخانی پرحرف است و مجرد! + تصاویر
زن‌های معتاد سینمای ایران! + تصاویر
پسر بچه گم‌شده‌ ماه عسل احسان علیخانی پیدا شد! + عکس
برگزیده آکادمی گوگوش در نود؛ استعدادی که شبکه من و تو دید اما تلویزیون؟