حاشیه‌های بازگشایی خانه سینما در دولت دکتر حسن روحانی
امتناع حبیب‌الله کاسه‌ساز (رییس هیات‌مدیره خانه سینمای ایرانیان) از نصب سنجاق سینه خانه سینما و همچنین ترک سالن در هنگام سخنان حجت الله ایوبی رییس جدید سازمان سینمایی، وکیل شیطان خواندن گروهی از وکلای اروپای...
 امتناع حبیب‌الله کاسه‌ساز (رییس هیات‌مدیره خانه سینمای ایرانیان) از نصب سنجاق سینه «خانه سینما» و همچنین ترک سالن در هنگام سخنان رییس جدید سازمان سینمایی، «وکیل شیطان» خواندن گروهی از وکلای اروپایی بدون نام‌بردن از وکیل فرانسوی ایران در پرونده شکایت از «آرگو» و... از حواشی پررنگ اولین نشست حجت‌الله ایوبی بود که در خانه سینما برگزار می‌شد.
 
نخستین نشست خبری حجت‌الله ایوبی که در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار می‌شد، با حواشی جالب توجهی روبرو بود:
 
×نکته قابل توجه برای اهالی رسانه و سینماگران این بود که ایوبی نخستین نشست رسانه‌ای خود را در «خانه سینما» که در دولت قبل درهای آن پلمپ شده بود، برگزار می‌کرد. برگزاری نشست توسط معاون سینمایی وزیر ارشاد در خانه سینما اقدامی بسیار کم‌سابقه در طول ادوار مختلف دولت بوده است.
 
× از ساعت 9:30 صبح پنج‌شنبه 21 شهریورماه (مصادف با روز ملی سینما) درهای ساختمان خانه سینما در خیابان سمنان باز بود. ساعت 10:30 صبح حجت‌الله ایوبی به همراه عزت‌الله انتظامی وارد خانه سینما شده و با تشویق سینماگران روبرو شدند و پس از آن هم بلافاصله برای حضور در جلسه سینماگران به سالن سیف‌الله داد رفتند.
 
×هنگامی که سینماگران در حیاط ساختمان شماره 1 خانه سینما حضور داشتند، یکی از اعضاء، سنجاق‌ سینه‌ای منقش به آرم «خانه سینما» را بین آن‌ها پخش می‌کرد تا همگی با نصب این سنجاق روی سینه خود بازگشایی این نهاد صنفی را جشن بگیرند. او این سنجاق‌ها را به جمال شورجه و حبیب‌الله کاسه‌ساز نیز اعطا کرد که جمال شورجه بلافاصله آن را دریافت و در جیب خود گذاشت و تشکر کرد اما کاسه‌ساز حاضر نشد سنجاق را روی سینه خود نصب کند و تأکید کرد که ان‌شاءالله بعدا این کار را می‌کند. همین امر باعث شد که او دقایقی را با پخش‌کننده این سنجاق‌ها به گفت‌وگو بایستد.
 
×حبیب‌الله کاسه‌ساز رئیس هیأت‌مدیره خانه سینمای ایرانیان که چند ماه قبل بین اصحاب رسانه به عنوان خانه سینمای 2 شناخته می‌شود، در میان صحبت‌های ایوبی درباره وضعیت خانه سینما و آینده آن سالن را ترک کرد.
 
×عزت‌الله انتظامی نیز که همراه با ایوبی به سالن سیف‌الله داد آمده بود پیش از آغاز سخنان وی به دلیل بیماری سالن را درمیان تشویق حاضران ترک کرد.
 
×مخاطب بخش اول سخنان ایوبی در سالن سیف‌الله داد سینماگران بودند. در این بخش بسیاری از چهره‌های شناخته شده سینما در سالن حضور داشته و در پایان سخنان ایوبی او را ایستاده تشویق کردند.
 
سپس مسئولان مربوطه از سینماگران درخواست کردند که برای آغاز نشست خبری رأس ساعت 11:30 سالن سیف‌الله داد را ترک کنند و اجازه دهند که خبرنگاران روی صندلی‌ها قرار بگیرند. در پی این درخواست، بسیاری از حاضران به خارج از سالن راهنمایی شدند اما پس از مدتی سالن دوباره سینماگران به سالن آمدند.
 
اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما، احمدرضا درویش، منوچهر محمدی، مازیار میری و... در نشست رسانه‌ای حجت‌الله ایوبی نیز حضور داشتند.
 
× در بخشی از نشست، ایوبی که درباره دلیل اختصاص ندادن زمانی به جلسه با الیزابت کوتان‌پیر (وکیل فرانسوی پرونده شکایت ایران از «آرگو») مورد پرسش قرار گرفته بود در این زمینه در سخنانی جالب توجه توضیح داد: ایشان یک وکیل فرانسوی هستند که متاسفانه من خیلی خوب می‌شناسم‌شان. با توجه به شناختم حتی اگر قرارداد کتبی هم با خانم کوتان‌پیر داشتیم شاید به سمت فسخ آن پیش می‌رفتیم چه برسد به اینکه ما قرارداد شفاهی با ایشان داریم و هر دفعه می‌آیند و گزارشی می‌دهند و پول می‌گیرند.
 
وی در سخنان جالب‌تری درباره این گروه از وکلا در اروپا خاطر نشان کرد: تعدادی وکیلی در اروپا هستند که به وکلای شیطان معروف‌اند. این‌ها وکیل کسانی می‌شوند که به دلایلی هیچ‌کس حاضر نیست وکالت‌شان را قبول کند. واقعا فکر می‌کنم چنین وکیلی نه در حد و نه در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران است.
 
رئیس سازمان سینمایی سپس با تأکید بر اینکه شکایت از فیلم بی‌ارزشی مانند «آرگو» فایده‌ای ندارد، گفت: اصلا فرض کنید یک دادگاه فرانسوی ساخت یک فیلم بسیار بی‌ارزش را محکوم کرد، حال دستاورد ما در این زمینه چیست؟ هیچ! ما فقط توصیه‌مان این است همه کسانی که این فیلم بی‌ارزش را مشاهده نکردند آن را حتما ببینند.
 
حجت‌الله ایوبی با اعلام قطع همکاری با الیزابت کوتان‌پیر، گفت: دستگاه‌های نظارتی کشور اساسا با طرح این پرونده و شکایت مخالف و این موضوع را به اطلاع مسئولان رسانده بودند. ما هم اولا که پولی برای پرداخت به خانم کوتان‌پیر نداریم و ثانیا اگر هم داشتیم نمی‌دادیم.
 
× در بخشی از این نشست و در هنگامی که ایوبی درباره دلایل بستن خانه سینما در دولت قبل و دلایل بازگشایی آن در دولت جدید سخن می‌گفت، به نحوه پوشش خبری یکی از خبرگزاری‌ها که همزمان نشست رسانه‌ای، جملات نشست را پیامک خبری می‌کرد، انتقاد کرد.
 
در میان سخنان ایوبی، رسول صادقی - مدیر جدید روابط‌عمومی سازمان سینمایی - از روی این پیامک با محتوای «ایوبی: وظیفه خانه سینما کار صنفی بوده نه سیاسی» خواند و ایوبی خطاب به حاضران گفت: شما می‌توانید تایید کنید که من چنین جمله‌ای را نگفتم.
 
وی البته در این نشست، بارها تاکید کرد که مشکل خانه سینما، مشکل صنفی بوده که با بی‌تدبیری به مساله‌ای سیاسی تبدیل شد. او همچنین بارها مساله خانه سینما را «بهانه» دانست و روی این کلمه تاکید کرد.
 
× اگرچه قرار بود نخستین نشست خبری حجت‌الله ایوبی به موضوع بازگشایی خانه سینما اختصاص یابد، اما خبرنگاران در سخنانی از وی درباره ساختار آتی سازمان سینمایی، مدیران بخش‌های مختلف و... پرسش‌هایی را مطرح کردند و وی به آنها پاسخ گفت.
 
× برخی از چهره‌هایی که این‌ روز‌ها درباره حضور آن‌ها در مدیریت موسسات و معاونت‌های مربوط به سازمان سینمایی مطالبی شنیده می‌شود، در نشست خبری حجت‌الله ایوبی حضور داشتند که این نکته از دید عکاسان پنهان نماند. 


 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
 
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir