یادداشت خودکشی نویسنده­ زن معروف ایرانی
این یادداشت بسیار با عجله و با خط خوردگی­های فراوان نگاشته شده. بعد از نوشتن این یادداشت بود که علیزاده، که سال­های آخر عمر خود را در جنگل­های جواهرده می­گذراند، به دل جنگل زد و خود را با طناب از درخت حلق­ آویز کرد.
باز جای بسی شکر و خوش بینی­ست که اگرچه  ادبیات معاصر ما هیچ­گاه آن­چنان که باید جهانی شد، نویسندگان ادبیات معاصر ما نیز آن­چنان که در میان نویسندگان اروپایی و آمریکایی مرسوم است پایان زندگی خود را به شیوه­ ای منحصر به فرد «خودکشی» به دست خود رقم نزدند.

شکر که در میان نویسندگان معروف ایرانی جز دو سه مورد اثری از خودکشی وجود ندارد. در این میان به غیر از خودکشی معروف صادق هدایت خودکشی دیگری که از همه معروف­تر است خودکشی غزاله علیزاده مهمترین داستان­ نویس زن ایرانی در چند دهه اخیر و است. نامه­ پایانی و در واقع یادداشت خودکشی نویسندگان را باید از ‍ژانرهای پرطرفدار میان دوست داران ادبیات دانست. در ادامه نگاهی خواهیم کرد به یادداشت خودکشی این نویسنده­ خلاق که کتاب­هایی نظیر خانه ادریسی­ها، دومنظره، شب­های تهران  را در کارنامه دارد. لازم به ذکر است که این یادداشت بسیار با عجله و با خط خوردگی­های فراوان نگاشته شده. بعد از نوشتن این یادداشت بود که علیزاده، که سال­های آخر عمر خود را در جنگل­های جواهرده از سر می­گذراند، به دل جنگل زد و به شیوه­ای کلاسیک خود را با طناب از درخت حلق­ آویز کرد.

«آقای دکتر براهنی و آقای گلشیری و کوشان عزیز: رسیدگی به نوشته­ های ناتمام خودم را به شما عزیزان واگذار می­کنم. ساعت یک و نیم است. خسته­ ام. باید بروم. لطف کنید و نگذارید گم و گور شوند و در صورت امکان چاپشان کنید. نمی­گویم بسوزانید. از هیچ­کس متنفر نیستم. برای دوست داشتن نوشته­ ام. نمی­خواهم، تنها و خسته­ ام برای همین می­ روم. دیگر حوصله ندارم. چقدر کلید در قفل بچرخانم و قدم بگذارم به خانه­ ای تاریک. من غلام خانه­ های روشنم. از خانم دانشور عزیز خداحافظی می­ کنم. چقدر به همه و به من محبت کرده است. چقدر به او احترام می­ گذارم. بانوی رمان بانوی عطوفت و یک بهنرمند راست و درست. با شفقت بسیار. خداحافظ دوستان عزیزم.»



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ghanoononline.ir



مطالب پیشنهادی :
عکس: الناز شاکردوست و هنگامه قاضیانی در سینما فرهنگ
حاشیه: دختران جوان طرفدار احسان علیخانی اینبار در بزرگداشت ماندلا!!
شقایق فراهانی، پوریا پورسرخ و روشا ضیغمی در سریال جدید شبکه 1 + تصاویر
عکس: نمایی زیبا از لیلی جیمز در نقش سیندرلا سوار بر اسب
حرف‌ها و خاطرات جالب پدر، مادر و خواهر رضا عطاران درباره او!