او كه این روزها سرگرم آماده‌كردن دهمین ساخته‌ی بلند سینمایی خود با نام «وقتی همه خوابیم» است، اظهار امیدواری می‌كند كه سال آینده حتما...
   
   بهرام بیضایی در هفتادسالگی هم‌چنان در آرزوی ساخت فیلم «یك داستان واقعی» است.
بهرام بیضایی با این‌كه علاقه‌مند نیست درباره‌ی كارهایی كه انجام نداده سخن بگوید، اما در آستانه‌ی سالروز تولد ۷۰ سالگی خود از آرزویش برای ساخت «یك داستان واقعی» می‌گوید كه از ۴ سال پیش با او همراه است.
او كه این روزها سرگرم آماده‌كردن دهمین ساخته‌ی بلند سینمایی خود با نام «وقتی همه خوابیم» است، اظهار امیدواری می‌كند كه سال آینده حتما تئاتری را به صحنه ببرد یا فیلمی را بسازد.
بهرام بیضایی كه در ۵ دی ماه سال ۱۳۱۷ در تهران به‌دنیا آمده است، نخستین نمایشنامه‌های خود «آرش» و «آژدهاك» را در سال‌های آخر دبیرستان به نگارش درآورد.
او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته‌ی ادبیات ناتمام رها كرد و با نگارش طرح فیلم كوتاه «خوابگرد» و فیلمبرداری یك فیلم هشت میلی‌متری سیاه و سفید درسال ۴۱ نخستین ورود خود را به سینما رقم زد.
او طی سال‌های بلند فعالیت حرفه‌ای‌اش نه تنها در زمینه‌ی نگارش نمایشنامه، فیلمنامه و كارگردانی تئاتر و سینما فعالیت كرده است كه به عنوان یكی از پژوهشگران معتبر نیز توانایی خود را به اثبات رسانده است.
كتاب پژوهشی «نمایش در ایران» كه سال ۴۱ توسط او نوشته شده هنوز تنها منبع موجود پژوهشی در زمینه‌ی تئاتر در ایران است.
بیضایی البته بیشتر از آنكه فرصت اجرا یا ساخت تئاتر یا فیلم را داشته باشد در حوزه‌ی نگارش امكان فعالیت پیدا كرده كه نتیجه‌ی آن نگارش نمایشنامه‌هایی هم‌چون «چهار صندوق»، «سلطان مار»، «راه طوفانی فرمان پسر فرمان از میان تاریكی»، «جنگ‌نامه‌ی غلامان»، «مرگ‌ یزدگرد»، «خاطرات هنرپیشه‌ نقش دوم»، «فتح‌نامه كلات»، «افرا»، «شب هزار‌و‌یكم» و ... و فیلمنامه‌هایی هم‌چون «روز واقعه»، «عیارنامه»، «طومار شیخ شرزین»، «گیلگمش»، «چه كسی رییس را كشت»، «آواز‌های ننه آرسو» و ... است.
بیضایی كارش را در سینما در سال ۱۳۴۹ با كارگردانی فیلم كوتاه « عموسیبیلو» آغاز كرد.
وی فیلم‌های بلند «چریكه تارا» « مرگ یزگرد» « شاید وقتی دیگر» « باشو غریبه كوچك» «مسافران»،«سگ كشی» را كارگردانی كرد و همچنین فیلم كوتاه « گفتگو با باد» را جلوی دوربین برد.
او كه سال ۷۹ « سگ كشی» را ساخت پس از آن دو نمایش «شب هزار و یكم» و « مجلس شبیه در ذكر مصائب استاد نوید و...» را به‌روی صحنه برد.
بهرام بیضائی پیش از آن كه به عنوان یك كارگردان سینما مطرح شود در تئاتر نمایشنامه‌های مختلفی را نوشت و برخی از آنها را به روی صحنه برد همچون: «مرگ یزگرد»، «ندبه»، «آرش» ، «اژدهاك»، «كارنامه»، «پندار بیدخش» و «مجلس‌نامه».
او به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس نیز برخی از فیلمهای موفق در تاریخ سینما همچون «روز واقعه» و«فصل پنجم» حضور داشته و تدوینگر فیلم «دونده» امیر نادری هم بوده است.  
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: isna.ir