نشریه اسکرین دیلی در گزارشی اخبار مهم دنیای سینما در سال 2008 را به تفکیک ماه فهرست کرده که در ادامه می‌خوانید...
 
مرگ هیث لجر و پل نیومن، رکوردشکنی فیلم‌های "شوالیه تاریکی" و "ماما میا!" و احتمال اعتصاب انجمن بازیگران آمریکا از اخبار مهم سینمای جهان در سال 2008 است.
نشریه اسکرین دیلی در گزارشی اخبار مهم دنیای سینما در سال 2008 را به تفکیک ماه فهرست کرده که در ادامه می‌خوانید.
* ژانویه:
- جسد هیث لجر بازیگر جوان فیلم‌های "کوهستان بروکبک" و "شوالیه تاریکی" در آپارتمان او در نیویورک پیدا شد.
- تولید فیلم‌های بریتانیایی 15 درصد و تولیدات سینمایی مشترک این کشور 43 درصد کاهش پیدا کرد.
- جوایز سالانه گلدن گلوب تحت تاثیر انجمن نویسندگان آمریکا در حد یک نشست خبری برگزار شد.
- "تاوان" جو رایت و "سوئینی تاد: آرایشگر شیطان صفت خیابان فلیت" تیم برتن جوایز گلدن گلوب بهترین فیلم در دو بخش درام و موزیکال یا کمدی را دریافت کردند.
- "رود یخزده" کورتنی هانت جایزه بزرگ هیئت داوران بخش مسابقه داستانی ویژه فیلم‌های آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کرد و جایزه بخش مسابقه مستند ساندنس به فیلم Trouble the Water تیا لسین و کارل دیل رسید.
 
* فوریه:
"پیرمردها کشوری ندارند" جوئل و ایتن کوئن با دریافت چهار جایزه شامل بهترین فیلم و کارگردان پیروز جوایز اسکار شد.
- فیلم برزیلی "یگان ویژه" به کارگردانی خوزه پادیلا جایزه خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره برلین را دریافت کرد و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به رضا ناجی برای فیلم "آواز گنجشک‌ها" به کارگردانی مجید مجیدی رسید.
- نویسندگان هالیوود به اعتصاب 100 روزه خود خاتمه دادند و کار خود را از سر گرفتند.
- فیلم سه‌بعدی "هانا مونتانا و میلی سایرس: بهترین کنسرت دو دنیا" در نخستین هفته اکران در بازار آمریکای شمالی با 29 میلیون دلار فروش در تنها 683 سینما رکوردی جدید ثبت کرد.
* مارس:
- فیلم سینمایی "آفتاب مخفی" ساخته لی چانگ ـ دونگ از کره جنوبی با دریافت جوایز بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر زن پیروز بزرگ دومین دوره جوایز فیلم آسیا لقب گرفت.
- کمدی فرانسوی "به میان دهاتی‌ها خوش آمدید" به کارگردانی دنی بون در هفته اول اکران در این کشور به فروش خیره‌کننده 5/32 میلیون دلار دست یافت.
* آوریل:
- فیلم فانتزی ماجرایی "امپراتوری ممنوعه" با بازی جت لی و جکی چان در اولین روز اکران در چین حدود 29/2 میلیون دلار فروخت و رکورد شکست.
- گی‌یرمو دل تورو، فیلمساز سرشناس مکزیکی برای کارگردانی پروژه "هابیت‌" و دنباله فیلم که داستان‌ آن پیش از سه‌گانه معروف "ارباب حلقه‌ها" روی می‌دهد، قرارداد امضا کرد.
- دو فیلم "چه" به کارگردانی استیون سودربرگ و "بچه عوضی" کلینت ایستوود در آخرین لحظه‌ها به فهرست جشنواره فیلم کن اضافه شدند.
* مه:
- سیدنی پولاک، فیلمساز، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی و خالق فیلم‌هایی تحسین‌شده چون "توتسی" و "از آفریقا"، بر اثر عوارض ناشی از سرطان در 73 سالگی در لس آنجلس درگذشت.
- فیلم فرانسوی "کلاس" ساخته لورن کانته جایزه نخل طلای بهترین فیلم جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.
- "ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین" استیون اسپیلبرگ رکورد بهترین فروش در هفته موسوم به تعطیلات "روز قربانیان جنگ" را شکست.
* ژوئن:
- درآمد استودیو پارامونت در بازار آمریکای شمالی از ابتدای سال از مرز یک میلیارد دلار گذشت و یک رکورد جدید ثبت شد.
* ژوئیه:
- "شوالیه تاریکی" کریستوفر نولان با گذر از مرز 300 میلیون دلار فروش یک رکورد جدید در بازار آمریکای شمالی ثبت کرد.
* اوت:
- "پس از خواندن بسوزان" برادران کوئن فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم ونیز شد.
- استودیو برادران وارنر تاریخ اکران "هری پاتر و شاهزاده دورگه"، ششمین فیلم مجموعه هری پاتر را از نوامبر به ژوئیه 2009 به تعویق انداخت.
* سپتامبر:
- پل نیومن، ستاره فیلم‌های "گربه روی شیروانی داغ" و "بیلیاردباز" بر اثر ابتلا به سرطان ریه در 83 سالگی در ایالت کانکتیکات درگذشت.
- استودیو دیسنی اعلام کرد جانی دپ در چهارمین فیلم مجموعه "دزدان دریایی کارائیب" بازی می‌کند.
- استودیو دریم ورکس که استیون اسپیلبرگ از مدیران آن است با شرکت ریالنس ای‌دی‌ای گروپ هند قرارداد امضا کرد و به این ترتیب اسپیلبرگ از پارامونت جدا شد.
- فیلم آمریکایی "کشتی‌گیر" به کارگردانی دارن آرونوفسکی با حضور میکی رورک در نقش یک قهرمان سابق کشتی جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز را از آن خود کرد.
- شرکت فاکس سرچ لایت در تورنتو با پرداخت چهار میلیون دلار حقوق پخش فیلم "کشتی‌گیر" در آمریکا را خرید.
* اکتبر:
- فروش فیلم‌ها در سه ماهه سوم سال کمی بیشتر از موعد مشابه در سال 2007 است.
- فروش فیلم موزیکال "ماما میا!" با بازی مریل استریپ و پیرس برازنان از مرز 400 میلیون دلار گذشت.
- فیلم روسی‌زبان "کولچاک" یا "دریاسالار" به کارگردانی آندری کرایچوک بهترین فروش افتتاحیه تاریخ سینمای روسیه را رقم زد.
* نوامبر:
- "ماما میا!" و نسخه DVD‌ آن رکورد فروش در بریتانیا را شکست.
* دسامبر:
-  نمایندگان انجمن بازیگران آمریکا در پی شکست مذاکرات با نمایندگان اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون از اعضای خود خواستند به صدور مجوز اعتصاب رای بدهند.
- فیلم ایتالیایی "گومورا" به کارگردانی ماتیو گارونه با دریافت پنج جایزه شامل بهترین فیلم و کارگردان جوایز سالانه آکادمی فیلم اروپا را تسخیر کرد.
- "میلیونر اسلامداگ" دنی بویل که داستان آن در بمبئی روی می‌دهد با دریافت جایزه بهترین فیلم سال به انتخاب هیئت ملی نقد و چهار نامزدی در جوایز گلدن گلوب، نام خود را به عنوان یکی از رقبای اصلی جوایز اسکار امسال مطرح کرد.
- فیلم‌های "مورد عجیب بنجامین باتن" دیوید فینچر، "فراست / نیکسن" ران هوارد و "تردید" جان پاتریک شنلی هر یک در پنج رشته نامزد دریافت جوایز گلدن گلوب 2009 شدند.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: Mehrnews.com