حراج تهران ارزش ریال را با دلار برابر کرد!!!
سومین حراج تهران در حالی به کار خود پایان داد که به گفته مدیران برگزاری آن، تعدادی از هنرمندان تجسمی ایران رکورد فروش آثار خود در سطح جهانی را شکستند و علیرغم ارزش کمتر ریال نسبت به دلار به دلیل بالا رفتن نسبی بهای آثار ایرانی، قیمت آثار داخلی تقریبا مساوی قیمت بین‌المللی آن‌ها شده است.

  سومین حراج تهران شامگاه جمعه 9 مردادماه با فروش 90 اثر و با فروش کلی 13 میلیارد و 257 میلیون تومان در هتل پارسیان آزادی به کار خود خاتمه داد. در حاشیه این مراسم سمیع آذر مدیر حراج تهران به همراه رضا کیانیان مجری این مراسم در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند و به ارائه توضیحاتی درباره این دوره از حراج پرداختند.

 
فروش غرورانگیز و استثنایی
 
علیرضا سمیع آذر بعد از پایان سومین حراج تهران در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد و درباره انتظاری که از فروش آثار این دوره داشته، گفت: من انتظار فروش خوب را داشتم اما منصفانه بگویم، انتظارم کمتر از این مقدار بود. من امیدوار بودم که رقم فروش از 10 میلیارد تومان افزایش پیدا کند اما برآورد اولیه ما میانگین فروش 5 تا 7 میلیون تومان بود و رسیدن به بیش از 2 برابر میانگین این برآورد بسیار غرورانگیز است.
 
وی با اشاره به فروش آثار در حراج های بین المللی اروپا و آمریکا گفت: برآورد حراج ها در اروپا و آمریکا نهایتاً بین کمینه و بیشینه است و موفق ترین حراج ها نیز شاید 10 تا 20 درصد بیش از برآوردشان رقم می خورد.
 
سمیع آذر رسیدن به فروش بیش از 2 برابر رقم برآورد را در سومین حراج تهران، استثنایی خواند و یادآور شد: این نشان می دهد که در کشور ما خلاقیت و آفرینش هنرمندان واجد ارزش روزافزون است.
 
مدیر حراج تهران درباره احتمال تکرار روند افزایش تصاعدی فروش آثار در دوره های آتی افزود: 2 برابر شدن این ارقام در دوره های آینده دشوار است چراکه هر بار این روند افزایش به صورت تصاعدی اتفاق نمی افتد.
 
وی تأکید کرد: ما در دوره های اولیه برگزاری این حراج و مارکت هنر هستیم و در دوره های اول می توان چنین افزایشی را انتظار داشت. اما در دوره های آینده ارقام با شتاب مختصری افزایش پیدا می‌کنند.
 
سمیع‌آذر شرایط کلی بازار مبادلات آثار هنری را نسبت به سالهای قبل بسیار بهتر دانست و گفت: فضا و شرایط بهتری نسبت به سالهای قبل به وجود آمده است که این فضای بهتر و امیدوارانه تر ناشی از حمایت های بیشتر دولتی است.
 
گرانترین تابلو سومین حراج تهران به فردی در کانادا فروخته شد
 
سرپرست سابق موزه هنرهای معاصر تهران در بخش دیگری از سخنانش از حضور خریداران خارجی در این دوره از حراج خبر داد و گفت: باید بر حضور قابل توجه ایرانی ها و غیر ایرانی ها از خارج از مرزها در این حراج تاکید کنم که بخشی از آثار سومین حراج تهران را خریداری کردند. به طور مثال تابلو سهراب سپهری توسط فردی از کانادا خریداری شد که این نشان می دهد هنر ایران به راحتی از مرکز ایران به فراسوی کشور راه پیدا می کند.
 
این مدرس و پژوهشگر هنری رقم کلی فروش آثار سومین دوره حراج تهران را از متوسط فروش آثار هنری ایران در حراج های بین المللی از جمله کریستیز بسیار بالاتر ذکر کرد و گفت: سومین حراج تهران بالغ بر 4 میلیارد دلار فروش داشت که این مبلغ بسیار بالاتر از ارقام فروش هنر ایران در کریستیز دبی است.
 
شکستن رکورد بین المللی هنرمندان ایرانی در حراج تهران
 
سمیع‌آذر با اشاره به منافع برگزاری حراج تهران گفت: با این حراج، بازار مبادلات آثار هنری در داخل قدرت پیدا می کند و این پشتوانه خوبی برای هنر ایران است.
 
مدیر حراج تهران به مشکلات اقتصادی ایران در سالهای گذشته اشاره و بیان کرد: در سالهای گذشته با سقوط ارزش ریال در برابر دلار، هنر ایران خریداران خود را در سطح بین المللی از دست داد و آنها احساس کردند که می توانند این آثار را در داخل ایران به نصف و کمتر از نصف قیمت خریداری کنند. اما اکنون با افزایش نسبی بهای آثار هنری ایران، قیمت آثار تقریباً مساوی قیمت بین المللی آنها شده است و امشب شاهد بودید که هنرمندان ایرانی توانستند حتی رکورد خود را در سطح بین المللی نیز بشکنند.
 
وی رکورد سهراب سپهری را بالاترین رکورد سومین حراج تهران عنوان کرد و گفت: این رکورد در واقع نوعی برد- رکورد برای سهراب سپهری محسوب می‌شود که اگر دقیقا نباشد نزدیک به آن خواهد بود.
 
سمیع‌آذر درباره ثبت رکورد فروش آثار این حراج هم توضیح داد: نتایج فروش آثار حراج تهران در مهمترین سایت های هنری دنیا به ثبت خواهد رسید. علاوه بر سهراب سپهری که رکورد بالاترین فروش آثار این دوره را از آن خود کرد، رضا درخشانی نیز به رکوردی بالاتر از رکوردش در سطح بین المللی دست پیدا کرد و این بسیار غرورانگیز است.
 
مدیر حراج تهران دلیل فروش بالای آثار را در این دوره از حراج، شور وصف ناپذیر افراد متمول و فرهیخته برای گردآوری مجموعه ای از آثار هنری عنوان کرد و گفت: فرصت هایی همچون حراج تهران می تواند این شور و شوق را سمت و سو بخشد و از نتایج آن به نفع هنر ایران و اقتصاد هنر ایران بهره بگیرد.
 
رکورد فروش هنرمندان مدرنیست ایرانی غیرقابل دستیابی است
 
سمیع آذر درباره میزان فروش آثار هنرمندان در این حراج هم گفت: هنرمندان جوان ایرانی آینده خوبی را پیش رو دارند ولی رکورد فروش همچنان در اختیار هنرمندان مدرنیست ایرانی است و جایگاه آنها برای هنرمندان جوان و معاصر در حال حاضر غیر قابل دستیابی است.
 
این مدیر و کارشناس عرصه هنرهای تجسمی درباره قیمت گذاری آثار این حراج یادآور شد: سعی کردیم که قیمت های جذابی را پیشنهاد کنیم و با پافشاری توانستیم صاحبان آثار را متقاعد کنیم که آثارشان را به قیمت های جذاب و مناسب ارائه کنند تا نتایج خوبی را به همراه داشته باشد که البته حاصل شد.

وی تاکتیک مناسب برای قیمت گذاری آثار را از جمله دلایل موفقیت سومین حراج تهران دانست و گفت: این قیمت ها در قیاس با سایر حراج ها بسیار مناسب است و به همین دلیل خریداران با خیال راحت در این مزایده شرکت کردند و نتیجه فروش آثار هم بیش از پیش بینی ما بود.

سمیع‌آذر درباره تفاوت حراجی با گالری توضیح داد: در گالری‌ها قیمت‌ها از بالا شروع می شود و با تخفیف دادن پایین می آید اما در حراجی از پایین ترین قیمت شروع می شود و در یک رقابت سالم به بالاترین قیمت ها می رسد.
 
وی افزود: ما مطمئن بودیم که متقاضیان بسیاری برای این آثار وجود دارد و اگر قیمت ها مناسب باشد نتیجه خوبی در رقابت خریداران به وجود خواهد آمد.
 
کیانیان: حضور دولتی ها باعث دلگرمی هنرمندان و خریداران بود
 
در ادامه این نشست خبری، رضا کیانیان مجری حراج تهران درباره ارزیابی اش از این دوره حراج گفت: حراج تهران یک سیر صعودی دارد که بسیار غرورانگیز است. در اولین حراج ما فکر می کردیم که آیا می شود حراج برگزار کرد. در دومین حراج دریافتیم که این اتفاق شدنی است و در سومین حراج هم به ثبات رسیدیم.
 
مجری 3 دوره حراج تهران با تأکید بر نقش حمایت های دولتی در این موفقیت‌ها، گفت: حمایت های دولتی بسیار مهم است چراکه با یک چرخش قلم می تواند همه چیز دچار مشکل شود. اما امشب با استقبال مدیران دولتی، هم برای ما و هم برای خریداران آثار هنری نوعی پشت گرمی به دنبال داشت. همان طور که خریداران سالهای قبل تعدادشان کمتر بود و امسال تعداد آنها افزایش پیدا کرده و خریداران بیشتری وارد مارکت هنر شده اند. این تعداد خریداران، خرید و فروش آثار هنری را از حالت انحصاری خارج کرده و عمومی تر کرده اند.

این بازیگر سینما ادامه داد: پولدارها علاقه مند به خرید آثار هنری شده اند و فرهنگ قدیمی که همیشه افراد متمول سوار بر تورم می شدند تغییر کرده است. حالا با خرید آثار هنری، هم هنرمند دلگرم تر خواهد شد و بیشتر کار خواهد کرد و هم فضای فرهنگی کشور لطیف تر و آرامتر خواهد شد.
 
کیانیان با بیان اینکه از دیدن شور و شوق خریداران آثار هنری محظوظ می شود، یادآور شد: بسیاری از هنرمندان به فکر فروش رفتن آثارشان هستند و تصور می کنند که این فروش رفتن یا نرفتن به من بستگی دارد که البته خوشبختانه همه آثار با رقم های خوبی فروخته شد. اما امشب انرژی از سوی خریداران آثار هنری به هنرمندان تزریق شد که آنها را به ادامه کارشان دلگرم می کند.
 
حضور مستقل برخی هنرمندان در حراج تهران
 
در ادامه این نشست سمیع‌آذر مدیر حراج تهران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شرکت هنرمندان به طور مستقل در این حراج توضیح داد: روش معمول همه حراج های دنیا این است که آثار هنری از سوی گالری‌دارها و مجموعه‌دارها آثار هنری ارائه شود، اما در حراج تهران تعداد معدودی از استادان پیشکسوت به صورت مستقل آثارشان را در حراج شرکت دادند. اما عمده هنرمندان از طریق گالری‌دارها و مجموعه‌دارها شرکت کرده بودند.  همه هنرمندان جوان نیز از طریق گالری ها به این حراج معرفی شدند.
 
وی یکی از شرایط خوب حراج تهران را که باعث فروش 100 درصدی همه آثار در هر 3 دوره برگزاری آن شده، پشتیبانی گالری دارهای تهران عنوان کرد و گفت: حراج تهران به تنهایی برای معرفی هنرمند تلاش نمی کند بلکه با پشتیبانی گالری‌دارها و در یک تلاش جمعی به معرفی هنرمندان کمک می کند و در سایه این تشریک مساعی است که آثار هنرمندان به فروش می رسد، به خصوص آثار هنرمندان جوان که فروش آنها ریسک بالاتری دارد.
 
سمیع‌آذر با اشاره به فروش 100 درصدی همه آثار این دوره از حراج تهران گفت: ما دوست داشتیم که برخی از این اثار فروخته نشود تا زندگی ساده تر شود و به  رقم معقول تری برسیم اما به هر حال همه آثار حداقل 3 یا 4 خریدار داشتند و در نهایت فروخته شدند.
 
بین المللی شدن حراج تهران ساده تر از برگزاری حراج کریستیز در کیش است
 
سمیع‌آذر درباره احتمال بین‌المللی شدن حراج تهران توضیح داد: آرزوی ما این است که این حراج به شکل بین المللی برگزار شود و بتواند هنرمندان غیر ایرانی را نیز معرفی کند و خریداران غیر ایرانی را نیز جذب کند. اما این امر متضمن حل مشکلات فنی از قبیل سیستم بانکی و گمرکی است. ما باید سیستم بانکی متصل به سیستم بانکی جهانی را داشته باشیم و با ارز ثابت و مشخصی که با ارزهای دنیا برابری کند، بتوانیم فعالیت کنیم و همچنین بتوانیم به سهولت ورود و خروج آثار هنری و خریداران غیر ایرانی را با صدور ویزا تضمین کنیم. از سوی دیگر مشکل تحریم ها نیز مزید بر علت است و بنابراین شرایط فنی این کار در حال حاضر مهیا نیست.
 
وی با اشاره به تقاضای کشورهای منطقه برای حضور در سومین حراج تهران گفت: بسیاری از کشورهای منطقه نظیر کشورهای آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، عراق و تاجیکستان از ما خواستند که هنرمندان‌شان را در حراج تهران معرفی کنیم، ما نیز آرزو داریم که این اتفاق بیفتد. اما قبل از آن باید شرایط حضور خریداران خارجی را با تسهیلات بانکی و گمرکی فراهم کنیم تا این شرایط برای بین المللی شدن مهیا شود.
 
مدیر حراج تهران درباره تفاوت برگزاری حراج آثار هنری در تهران و کیش یادآور شد: برای برگزاری حراج، تهران و کیش هیچ فرقی با هم ندارند چون شرایط بین المللی شدن را در حال حاضر ندارند. کیش فقط تسهیلاتی را برای صدور روادید دارد، اما از سوی دیگر بیشتر خریداران در تهران هستند و قطع ارتباطات بین‌المللی، کیش را در شرایط بهتری از تهران قرار نمی دهد. ضمن این که حراج تهران تجربه ای است که آغاز شده و تبدیل شدن آن به بین المللی ساده‌تر از برگزاری حراج کریستیز در کیش است.

سمیع‌آذر افزود: حراج کریستیز بنگاه‌های خرید و فروش آثار هنری هستند که با فرهنگ و هنر کار اقتصادی می کنند و از فرصت در هر کشوری استفاده می کنند. با این شرط که ما باید خودمان ابتدا این شرایط لازم را برایشان مهیا کنیم.
 
مشاور هنری حراج کریستیز در ادامه یادآور شد: متولیان برگزاری حراج کریستیز پیش از آن که در دوبی شعبه خود را دایر کنند به تهران آمدند اما چون شرایط در تهران برای آنها مهیا نبود، دوبی را برای این منظور مهیاتر دیدند. به هر حال آرزوی آنها برگزاری حراج کریستیز در تهران است.
 
سهراب سپهری یک شخصیت ملی و به یادماندنی است
 
سمیع‌آذر درباره ارزیابی خود از رکوردشکنی آثار سهراب سپهری در 3 دوره حراج تهران تأکید کرد: سهراب برای ما یک شخصیت ملی و برای ایرانیان یک نام بزرگ و چهره به یاد ماندنی است. به همین دلیل با فاصله بسیار زیاد از سایر هنرمندان آثارش فروخته می شود، اما در خارج از ایران او را تنها به عنوان یک نقاش می شناسند. دیگر هنرمندان ایرانی می توانند فروش بهتری در سطح بین المللی داشته باشند.
 
وی با تقدیر از حضور مسجدجامعی و مسئولان وزارت ارشاد در سومین حراج تهران، بخشی از موفقیت این دوره از حراج را حمایت های بی دریغ وزارت ارشاد عنوان کرد.
 
تشویق کیانیان برای گرایش عکاسان به سمت عکاسی هنری
 
در پایان این نشست رضا کیانیان درباره فروش تابلوعکس خود در این حراج به قیمت 60 میلیون تومان گفت: تصور نمی کردم رکوردم شکسته شود و فکر می کردم در همان حدود سال گذشته فروش داشته باشد.
 
وی افزود: امیدوارم که عکاسان ما به عکس های هنری بیشتر روی بیاورند، چون این شاخه از عکاسی کمتر در ایران کار شده است.
 
کیانیان یادآور شد: آثار عکاسان جوان در این حراج خوب فهمیده شد و به خوبی به عنوان یک اثر هنری فروش رفت. این انقلابی در اقتصاد عکس ایران به حساب می آید که از عکاسان دیگر هم می خواهم وارد این شاخه هنری از عکاسی شوند.


گرد آوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: mehrnews.com
 
  مطالب پیشنهادی:
خاطرات مسعود کیمیایی و محرم شدنش با فروغ فرخزاد!!!
اولین كتاب زندگی نامه جنیفر لوپز+ تصاویر
دفاع کیومرث پوراحمد از لیلا حاتمی
اعترافات آنانعمتی و زندگی خصوصی اش
تکذیب برای ادعای کیمیایی در مورد غسل دادن فروغ!