«خسرو دهقان» جایزه "فعالیت پربار در حوزه ادبیات سینمایی/ نقد فیلم" را دریافت می‌کند.
این جایزه در چهاردهمین جشن سینمایی/ تلویزیونی «حافظ» به پاس فعالیت‌های تاثیرگذار «خسرو دهقان» در حوزه نوشتاری و تدریس در سینما به وی اهدا می‌شود.

خسرو دهقان در مهرماه 1326 در شهر شیراز به دنیا آمد. تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری صنعتی گردید. فعالیت‌های نوشتاری او در حوزه سینما از سال 1348 و در مجله فردوسی آغاز کزد. اما به واسطه ادامه تحصیل در انگلیس فعالیت‌ مکتوب‌اش متوقف شد. اما در اوایل دهه 1360 با انتشار گاهنامه «دفترهای سینما» و ماهنامه فیلم فعالیت‌های نوشتاری‌اش نیز از سر گرفته شد.

آن‌طور که روابط عمومی جشن سینمایی/ تلویزیونی «حافظ» آورده است، وی به عنوان منتقد سینمایی در نشریات تخصصی سینما طی 35 سال اخیر حضوری تاثیرگذار داشته و هم اکنون نیز صفحه «بی‌نظم منظم» و «صحبت سنگ و سبو»ی او در ماهنامه «دنیای تصویر» مخاطبان زیادی دارد.

تنها فیلمنامه مستقل او مربوط به فیلم «رنو تهران 29» است و به عنوان مشاور کارگردان نیز در فیلم‌های «خاکستر سبز»، «قصه‌های مجید» و «درپناه تو» نیز فعالیت کرده است.

خسرو دهقان در حوزه تدریس، چه در رشته تخصصی‌اش یعنی حسابداری صنعتی و چه در حوزه سینما در دانشگاه‌ها و مراکز مختلفی چون حوزه هنری و باغ فردوس شاگردان بسیاری را تربیت داده که هر کدام از آنان به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند.

وی همچنین یکی از پایه‌گذاران و موسسان «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران» است.

جایزه «یک عمر فعالیت پربار نوشتاری» از دوره چهارم جشن با اهدای جایزه به زنده‌یاد «علیرضا وزل شمیرانی» آغاز شد و تا کنون به نویسندگانی چون محمد تهامی‌نژاد، جواد طوسی، بیژن اشتری، محمد آقازاده، سعید خاموش، جمال امید، عباس بهارلو تعلق گرفته است.

چهاردهمین جشن سینمایی/ تلویزیونی «حافظ» 22 خرداد ماه جاری در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.



گرد آوری :  گروه  فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir


  مطالب پیشنهادی:
انتقاد از آرایش غلیظ و بوتاکس و لنزهای رنگی بهنوش بختیاری
شهرام ناظری: این انگ‌ها به من نمی‌چسبد!
الناز شاکر دوست در یک انیمیشن+ تصاویر
نگار جواهریان و رامبد جوان در «پریدن از ارتفاع»+ تصاویر
رضا شفیعی جم و محمدرضا هدایتی در پشت صحنه شام ایرانی+ تصاویر