بوگارت زمانی که با باکال آشنا شد، متأهل بود. ضمن این که اختلاف سنی باکال (که در آن زمان 19 ساله بود) و بوگارت حدود 25 سال بود.
بسیاری از علاقه‌مندان به سینما می‌دانند که همفری بوگارت و لورن باکال در سال 1944 سر صحنه فیلم «داشتن و نداشتن» با هم آشنا شدند، سال بعد با یکدیگر ازدواج کردند و تا 12 سال بعد، زمانی که بوگارت در سال 1957 از دنیا رفت، به زندگی با یکدیگر ادامه دادند. اما شاید کمتر کسی بداند که وقتی باکال فیلم «کازابلانکا» را روی پرده تماشا کرد، حس چندان خوبی نسبت به بوگارت به او دست نداد.

به گزارش کافه‌سینما، بوگارت زمانی که با باکال آشنا شد، متأهل بود. ضمن این که اختلاف سنی باکال (که در آن زمان 19 ساله بود) و بوگارت حدود 25 سال بود. اما هیچ کدام از این موارد باعث نشدند که بوگارت و باکال از یکدیگر دست بکشند. در سال 1945 بوگارت از همسرش طلاق گرفت و با لورن باکال ازدواج کرد.
اما همه این‌ها به این معنی نیست که قلب لورن باکال همیشه آمادگی پذیرش همفری بوگارت را داشته است. اتفاقاً آن‌طور که باکال در خاطراتش گفته، زمانی که چهره بوگارت را کمتر از دو سال پیش از ملاقات فیزیکی با او، روی پرده دیده، احساس خیلی خوبی نسبت به او نداشته است.
صبح یک روز یکشنبه در سال 1942، لورن باکال به همراه خاله‌اش رزالی و مادرش به دیدن فیلم «کازابلانکا» رفت. باکال در کتاب خاطراتش اشاره می‌کند که: «همه ما عاشق فیلم شده بودیم و رزالی دیوانه همفری بوگارت شده بود. من فکر می‌کردم او در این فیلم خوب است. اما این که دیوانه او شویم؟ به هیچ وجه. رزالی فکر می‌کرد او جذاب است. من فکر می‌کردم رزالی دیوانه شده است. به هیچ وجه نمی‌توانستم افکار رزالی را درک کنم.»
سال بعد باکال در جایگاهی قرار گرفت که روبه‌روی یکی از این دو بازیگر در «داشتن و نداشتن» بازی کند. باکال در مصاحبه‌ای با ونیتی‌فیر در سال 2011 به این نکته اعتراف کرد که: «پیش خودم فکر کردم، کری گرانت... محشر! همفری بوگارت... اَه!
نظر باکال در مورد بوگارت پس از ملاقات حضوری به سرعت تغییر کرد. کمی پس از شروع فیلمبرداری، باکال که بعدها به «سیرن پرده نقره‌ای» مشهور شد، فهمید که شیفته بازیگر مرد روبه‌رویش شده است. البته این عشق دوطرفه بود.

آن چه که بوگارت را به باکال علاقه‌مند کرد، فقط نگاه مسحورکننده او نبود، بلکه وقار و متانت باکال که باعث می‌شد او بتواند فشار ناشی از شهرت را به خوبی تحمل کند و از راه به در نشود، نکته دیگری بود که بوگارت را مجذوب باکال کرد. بوگارت زمانی با لحن تندی به برخی از ستارگان زن هالیوود حمله کرده بود: «این ماجرا بسیاری از مردم را نابود می‌کند – به خصوص بازیگران زن را. نود درصد از آنها خنگ‌ترین زنان منطقه هستند. این جور چیزها هیچ جذابیتی برای من ندارند و این شامل مریلین مونرو، جین راسل و جینالولو بریجیدا می‌شود. در واقع، تنها بازیگر زن اینجا با گیرایی حقیقی، لورن باکال است.»
باکال در گفتگو با آسوشیتدپرس در سال 1999 به نکته‌ای اعتراف کرد که به خوبی دوطرف بودن این عشق را نشان می‌دهد: «بوگی آن‌قدر چشم مرا گرفته بود که نمی‌توانستم به هیچ چیز دیگر فکر کنم. همه فکر و ذکر من این بود که با او باشم. او از من نخواست که از بازیگری دست بکشم، ولی گفت که پیش از این با سه بازیگر ازدواج کرده و همیشه حرفه آنها در اولویت قرار گرفته است. اگر تا این حد به یک حرفه نیاز داشتم، بسیار خوب، او تا جایی که می‌توانست به من کمک می‌کرد، اما حاضر به ازدواج با من نبود.» و در چنین شرایطی باکال تصمیمش را گرفت: «باید قول می‌دادم که زندگی مشترکمان را در اولویت قرار دهم. این کاری بود که انجام دادم.» این‌گونه بود که باکال تصمیم گرفت که یک‌جورهایی حرفه‌اش را در پس‌زمینه قرار دهد.
هر چند باکال در ادامه کار هم به بازی در فیلم‌های سینمایی ادامه داد، اما تمرکزش بر زندگی مشترک با بوگارت بود. آنها هم مثل هر زوج دیگری مشکلات و دردسرهای خود را داشتند (به طور ویژه، مبارزه همیشگی بوگارت برای غلبه بر مشکل استعمال مشروبات الکلی). اما آنها در کنار هم صاحب دو فرزند شدند (یک دختر به نام لزلی و پسری به نام استفن که به خاطر نام شخصیتی که پدرش در «داشتن و نداشتن» بازی کرده بود استفن نام گرت). ازدواج آنها تا زمان مرگ بوگارت بر اثر سرطان مری در سال 1957 ادامه یافت.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: caffecinema.com

مطالب پیشنهادی:
ممنوع‌التصویر شدن زوج مشهور هالیوود به دلیل انتقاد از اسرائیل!
فیلم‌نامه تقدیمی شاملو به کیمیایی
نامزد جرج كلونی عضويت در كميسيون تحقيق درباره جنايت غزه را نپذيرفت
مه ستارگان هالیوود که خودکشی کردند یا به مرگ‌های مشکوک درگذشتند!
شوخی کمدی جدید تلویزیون با سریال مطرح خارجی و داریوش مهرجویی