اما در مورد سریال پریزن بریک، جالب است بدانید که شبکه تلویزیونی M6 فرانسه به جای تم آغازین اصلی سریال پریزن بریک، ترانه‌ای از یک خواننده رپ به نام...
 
جوادی؛ آهنگساز ایرانی سریال محبوب «پریزن بریک» / «فرار از زندان»
 
رامین جوادی آهنگساز سریال فرار از زندان (Prison Break) است. در آگوست سال ۲۰۰۷، این ساندترک منتشر شد. به علاوه جوادی با همکاری فری کورستن Ferry Corsten، نسخه میکس شده‌ای از موسیقی متن پریزن بریک را در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده‌اند. رامین جوادی (متولد ۱۹۷۴ در دویسبورگ، آلمان) آهنگساز ایرانی-آلمانی تبار موسیقی‌های فیلم و تلویزیون است. پدر او یک مهاجر ایرانی بود.
جوادی بابت ساخت موسیقی‌های مکمل، ارکستراسیون و دستیاری هانس زایمر در فیلم‌هایی مانند «بتمن می‌آغازد» و «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» شهرت دارد. او به عنوان آهنگساز فیلم‌های تیغ: «سه‌گانگی»، «از غبار بپرس»، Open Season و «آقای بروکز» فعالیت کرده ‌است. جوادی و پل وستربرگ به خاطر آهنگسازی برای Open Season به صورت مشترک برندهٔ بیست و دومین دورهٔ جایزه موسیقی فیلم و تلویزیون جامعهٔ آهنگسازان، نویسندگان و ناشران آمریکا شده‌اند.

او کار موسیقی خود را با نواختن گیتار در چند گروه آلمانی آغاز کرد و پس از اینکه تصمیم گرفت برای تحصیل در زمینه موسیقی فیلم و اجرای گیتار به کالج موسیقی برکلی (Berklee) در آمریکا بیاید، عضو گروه موسیقی My Favourite Relative شد. رامین در سال ۲۰۰۰ به کالیفرنیا نقل مکان کرد و به گروه Media Venture پیوست و کار آهنگسازی و تنظیم را اغاز کرد. او برای فیلمهای ماشین زمان، K-19، ند کلی (Ned Kelly) و موازنه (Equilibrium) و فیلم بسیار موفق دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) همکار آهنگساز – کلاوس بدلت (Klaus Badelt) - بود. مدتی بعد او اولین موسیقی متن سولوی خود را برای فیلم Blade Trinity ساخت و پس از همکاری با رندی ادلمن (Randy Edelman) در فیلم پسر ماسک (Son of the mask)، وارد تیم آهنگسازان «بتمن می‌آغازد» شد.
جوادی همچنین برای مجموعه‌های تلویزیون آهنگسازی کرده ‌است. از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های تلویزیونی آستانه Threshold، تیغ: مجموعه Blade: The Series و همین سریال فرار از زندان اشاره کرد. وی برای مورد، در سال ۲۰۰۶ نامزد جایزه امی «برجسته‌ترین موسیقی زمینه اصلی» شد. جوادی در سال ۲۰۰۸، با موفقیت آهنگسازی فیلم مرد آهنین را انجام داد.

اما در مورد سریال پریزن بریک، جالب است بدانید که شبکه تلویزیونی M6 فرانسه به جای تم آغازین اصلی سریال پریزن بریک، ترانه‌ای از یک خواننده رپ به نام Faf Larage را پخش می‌کند، نام این ترانه Pas le temps است. در آلمان و بلژیک هم ترانه‌ای شاخته شده به وسیله آزاد Azad و عادل تعویل Adel Tawil و همچنین ترانه‌ای با اجرای Leki به نام Over the Rainbow پخش می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: cinemaema.com