فرد مورد نظر از بازیگران ما نبوده و تنها رهگذری بود که برای ساخت این پلان از وی استفاده کردیم و شوربختانه امکان بی­حرمتی به نگاره­ی فروهر نقش بسته بر جامه­ی وی...
 
سعید سهیلی، سازنده­ی فیلم «چهارچنگولی»، در گفت­وگویی تلفنی با اسفندیار اختیاری، نماینده­ی زرتشتیان در مجلس، مراتب پوزش خود را از زرتشتیان و ایرانیان، برای وجود پلانی در فیلم «چهارچنگولی» بیان کرد و از وی خواست تا این پوزش را به گوش همه­ی زرتشتیان برساند و از احتمال 99درصدی حذف پلان مورد نظر از این فیلم خبرداد.
سهیلی در پی اعتراض نماینده­ی زرتشتیان به معاونت امورسینمایی و فرنشین سازمان صدا و سیما، برای ساخت پلان مورد نظر در این فیلم و بی حرمتی به نگاره­ی فروهر، برای بیان پوزش خود با نماینده­ی زرتشتیان گفت­وگو کرد.
وی که به گفته­ی خودش، پس از آگاهی از این موضوع همه­ی طراحان صحنه و منشی صحنه را برای این رخداد بازخواست کرده بود، از سوی آنان نیز پوزش خواست و گفت:«این اشتباه، رخدادی تصادفی بود و من، همه­ی مسوولان و منشی صحنه از این اشتباه ناآگاه بودیم».
وی در توضیح چگونگی ساخت این پلان که در گوشه­ای از آن فردی اوباش با پوششی با نقش فروهر نمایان بود، گفت: «فرد مورد نظر از بازیگران ما نبوده و تنها رهگذری بود که برای ساخت این پلان از وی استفاده کردیم و شوربختانه امکان بی­حرمتی به نگاره­ی فروهر نقش بسته بر جامه­ی وی، از چشم منشی صحنه دور ماند».
وی همچنین در پاسخ به درخواست اسفندیاراختیاری، برای حذف پلان مورد نظر از این فیلم، گفت:« همه­ی سعی خود را خواهم کرد و به احتمال 99 درصد این کار صورت خواهد گرفت.»
سهیلی همچنین در همه­ی گفت و­گوی خود از علاقه و ارادت خود نسبت به ایران، زرتشت و انسانیت سخن گفت.
فیلم «چارچنگولی» ساخته­ی سعید سهیلی با بازی رضا شفیعی جم و جواد رضویان، با درونمایه­ی طنز هم­اکنون در سیناماهای تهران و شهرستان­ها در حال پخش است. در بخشی از این فیلم پسری با جامه­ای که بر روی آن نماد سپندینه­ی(:مقدس) فروهر نقش بسته­است چهره­ی یک اوباش را نمایش می­دهد.
پیشتر در پی اکران این فیلم، اسفندیار اختیاری، نماینده­ی زرتشتیان در مجلس در گفت­وگویی با محمدرضا جعفری­جلوه، معاونت امور سینمایی و عزت­الله ضرغامی، فرنشین سازمان صدا و سیما، اعتراض خود را به این بی­حرمتی از سوی همه­ی زرتشیان و ایرانیان بیان داشت. همچنین اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان تهران با بیان دیدگاه خود و رستم خسرویانی، فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، با نوشتن نامه­ای به وزارت ارشاد و اسلامی­ کشور، میزان ناخرسندی خود را از سوی زرتشیان بیان داشتند.
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:zoroastriannews.com