كونگ‌فوی پاندایی» با فروش 417 میلیون دلاری موفق‌ترین انیمیشن كامپیوتری در كل دنیا (در سال گذشته میلادی) است. مقام بعدی را قسمت...
  
«شوالیه تاریكی» كه با فروشی 530 میلیون دلاری لقب پرفروش‌ترین فیلم سال 2008 سینمای آمریكا را گرفت در سطح بین المللی رقابت را به حریف ماجراجوی خود ایندیاناجونز باخت.
 
چهارمین قسمت مجموعه فیلم اكشن و ماجراجویانه «ایندیانا جونز» با فروشی 470 میلیون دلاری در سطح بین‌المللی لقب پرفروش‌ترین محصول سینما را در سطح جهانی از آن خود كرد. این موفقیت بین‌المللی در شرایطی نصیب جدیدترین فیلم سینمایی استیون اسپیلبرگ شد كه این فیلم در آمریكا 317 میلیون دلار فروش كرد.
«شوالیه تاریكی» با یك فروش 465 میلیون دلاری دومین محصول موفق سینمای آمریكا در سطح بین‌المللی است.
از سوی دیگر در شرایطی كه این دو فیلم كه هر دو حال و هوایی اكشن و ماجراجویانه دارند و سرشار از جلوه‌های ویژه تازه و دیدنی هستند لقب موفق‌ترین فیلم‌های سینمایی را در سطح بین‌المللی گرفتند، تحلیلگران سینمایی می‌گویند برنده اصلی جدول گیشه بین المللی كمدی موزیكال «مامایا!» با بازی مریل استریپ است.
این فیلم كه نه اكشن و ماجراجویی و نه جلوه‌های خیره كننده ویژه صوتی وتصویری دارد یك فیلم درباره گروه معروف موسیقی سوئدی (آبا) است كه اوج موفقیت آن در دهه هفتاد بود.
این فیلم در كمال حیرت تحلیلگران اقتصادی سینما در سطح بین‌المللی 428 میلیون دلار فروش كرد.
جالب اینكه فروش كلی این فیلم در آمریكا حدود 140 میلیون بوده است.
«مامامیا!» تنها فیلم بسیار موفق سینمایی در سطح بین‌المللی است كه كاراكتر اصلی قصه‌اش زن است و نه مرد.
«كونگ‌فوی پاندایی» با فروش 417 میلیون دلاری موفق‌ترین انیمیشن كامپیوتری در كل دنیا (در سال گذشته میلادی) است. مقام بعدی را قسمت دوم «ماداگاسكار» با فروش 305 میلیون دلاری دارد. كمپانی والت دیزنی كه همیشه بهترین و محبوب‌ترین انیمیشن‌های تاریخ سینما را تهیه و تولید كرده است این بار از رقبای خود شكست خورد اما به همراه فیلم «وال-ای»‌، به شدت محبوب منتقدان سینمایی است و به احتمال زیاد اسكار بهترین انیمیشن سال را از آن خود خواهد كرد.
استقبال تماشاگران بین‌المللی از بیست و دومین قسمت مجموعه فیلم جیمزباند هم خیلی خوب بود.
فروش بین‌المللی «كوانتوم تسكین» ‌حدود 270 میلیون دلار شده است. این فیلم با فروش 168 میلیون دلاری در آمریكا لقب پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه فیلم را در این كشور گرفت.
«آیرن من» (مرد آهنی) ‌دیگر فیلم سینمایی آمریكاست كه در سطح بین‌المللی بیش از 200 میلیون دلار فروش كرد. فروش كلی این فیلم به مرز 263 میلیون دلار رسید.
«جنسیت و شهر» هم كه بر اساس قصه یك مجموعه موفق تلویزیونی ساخته شده 252 میلیون دلار فروش كرد.
استقبال تماشاگران بین‌المللی از فیلم‌های آمریكایی یك رقم فروش كلی 9/9 میلیارد دلاری را برای محصولات هالیوودی رقم زد.
این رقم فروش یك رشد چهار درصدی فروش را در مقایسه با سال 2007 نشان می‌دهد.
كمپانی پارامونت با فروش كلی 2 میلیارد دلاری محصولاتش موفق‌ترین كمپانی آمریكایی در سطح بین‌المللی معرفی شد. ردیف‌های بعدی را دو كمپانی برادران وارنر و فوكس قرن بیستم دارند.
اندرو كریپس مدیر واحد بین المللی كمپانی پارامونت می‌گوید: «سینما رفتن هنوز یك تفریح و سرگرمی خانوادگی ارزان قیمت است. تماشای فیلم در سالن‌های نمایش بهترین گزینه برای خانواده‌ها و جوانان است تا اوقات فراغت خود را ارزان و سالم بگذرانند».
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com