این فهرست هزارتایی نویسندگان مختلفی را از سراسر جهان در برگرفته است و از سروانتس اسپانیایی تا پل آستر آمریكایی و مارسل...
  
   
منتقدان ادبی «گاردین» فهرستی از هزار رمان ادبیات جهان را به علاقه‌مندان پیشنهاد داده‌اند.

 این فهرست هزارتایی نویسندگان مختلفی را از سراسر جهان در برگرفته است و از سروانتس اسپانیایی تا پل آستر آمریكایی و مارسل پروست فرانسوی و دیگر نویسندگان بنام دنیا تشكیل شده است.
رمان «مرگ از غم زیاد» نوشته «سال بلو»، «جین ایر» نوشته «شارلوت برونته»، «بلندی‌های بادگیر» نوشته «امیلی برونته»، «صبحانه در منزل تیفونی‌» نوشته «ترومن كاپوتی»، «اسكار و لوسیندا» نوشته «پیتر كری»، «ربكا» نوشته «دو موریه»، «عاشق» نوشته «مارگریت دوراس» فرانسوی، چندین كتاب از «تی‌اس الیوت»، «گتسبی بزرگ» نوشته «فیتزجرالد» در این فهرست هزارتایی دیده می‌شود.
«شب لطیف است» نوشته «فیتزجرالد»، «مادام بواری» نوشته «فلوبر»، چند كتاب از «آندره ژید»، كتا‌ب‌هایی از «گوته»، «پایان رابطه» نوشته «گراهام گرین»، چندین و چند رمان از «توماس هاردی»، «وداع با اسلحه» نوشته «ارنست همینگوی»، «بازمانده روز» نوشته «كازئو ایشی‌گورو»، «چهره‌ای از یك بانو» نوشته «هنری جیمز»، «زوربای یونانی» نوشته «نیكوس كازانزاكیس»، «سبكی تحمل‌ناپذیر بار هستی» نوشته «میلان كوندرا»، چند كتاب از «دی‌اچ لارنس» و «مرگ در ونیز» و «بودنبروك‌ها» نوشته «توماس مان» نیز در این فهرست دیده می‌شوند.
چندین كتاب از «هاروكی موراكامی» نویسنده ژاپنی»، تمامی آثار «جی‌.دی. سلینجر» نویسنده آمریكایی، كتاب‌هایی از «هنری جیمز»، «ایوان مك‌اوان» و تعدادی از آثار «لئو تولستوی»، اغلب آثار «داستایوسكی»، آثار «توگنیوف» و چندین و چند كار از «آن تایلر» و بسیاری از آثار «ویلیام فاكنر» در این لیست هزارتایی دیده می‌شود.
«مارسل پروست» نویسنده شاهكار «در جستجوی زمان از دست رفته»، آثاری از «سیمون دو بووار»، «استاندال»، «ویكتور هوگو»، «رومن گاری»، «ماریو بارگاس بوسا» و ده‌ها نویسنده دیگر نیز در این فهرست دیده می‌شود.
تعدادی از كتاب‌های این فهرست هزارتایی به فارسی ترجمه شده‌اند.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com