جایزه بهترین فیلمنامه نیز به «ساموئل بنشتری» برای فیلم «همیشه می‌خواستم یک گانگستر باشم» رسید. مراسم چهاردهمین دوره جوایز لومی‌یر...
     
  چهاردهمین دوره جوایز لومی‌یر 
    فیلم برنده جایزه نخل طلای کن جایزه بهترین فیلم چهاردهمین دوره جوایز «لومی یر» را از آن خود کرد که از آن به عنوان گلدن گلوب سینمای فرانسه یاد می‌شود.
 «کلاس» با عنوان فرانسوی «میان دیوارها» به کارگردانی لورن کانته بر اساس زندگینامه شخصی «فرانسوا بگودو» معلم فرانسوی ساخته شده و داستانی نیمه‌ مستند درباره شرایط سخت زندگی و تحصیل در دبیرستانی در حومه پاریس را به تصویر می‌کشد.
این فیلم اولین بار ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و جایزه اصلی جشنواره را برد. «کلاس» در کنار «با کمی کمک از خودم» فرانسوا دوپیرون و «سرافین» مارتین پروو هر یک در چهار رشته از جمله بهترین فیلم نامزد جوایز لوی‌یر ۲۰۰۹ بودند.
«کلاس» که یکی از فیلم‌های راه یافته به فهرست اولیه بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان هشتاد و یکمین دوره اسکار است، ماه آینده نیز در جوایز سزار فرانسه بخت زیادی برای دریافت جایزه دارد.
دوپیرون برای «با کمی کمک از خودم» جایزه «لومی‌یر» بهترین کارگردان را برد. این فیلم تراژدی کمدی درباره فراز و نشیب‌های زندگی یک خانواده مهاجر در حومه پاریس است. «با کمی کمک از خودم» نوامبر پیش در فرانسه به نمایش درآمد و در جشنواره‌های تورنتو، توکیو و رم نیز پخش شده است.
«یولاند مورو» برای بازی در فیلم «سرافین» جایزه بهترین بازیگر زن را برد. این فیلم بیش از ۵۰۰ هزار بلیت فروش داشته و اخیرا در آمریکا و بریتانیا نیز نمایش داده شده است.
«ونسان کاسل» برای حضور در نقش ژاک مرن، گانگستر افسانه‌ای فرانسه در فیلم «مرن» با عنوان دیگر «دشمن مردم شماره یک» بهترین بازیگر مرد انتخاب شد.
جایزه بهترین فیلمنامه نیز به «ساموئل بنشتری» برای فیلم «همیشه می‌خواستم یک گانگستر باشم» رسید. مراسم چهاردهمین دوره جوایز لومی‌یر که از آن به عنوان گلدن گلوب سینمای فرانسه یاد می‌شود، دوشنبه در پاریس برگزار می‌شود.
این جوایز را «دانیل توسکان دو پلانتیه» تهیه‌کننده معروف فرانسوی و ادوارد بر روزنامه‌نگار آمریکایی برای تقدیر از سینمای فرانسوی زبان راه‌اندازی کردند.  
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir