یوسف، همسر پا به ماه و پسرش اسماعیل در کویر زندگی می‌کنند و زلزله بم آنها را از هم جدا می‌کند. محمدرضا فروتن، رضا آشتیانی...

 ارکیده زخمی، آقای هورتن، تله، شکارچی جنایتکاران، خاك سرد، فصل مرغابی و خانه عنکبوت از جمله فیلم‌های تلویزیون در تعطیلات آخر هفته هستند.
 
فیلم سینمایی "آقای هورتن" پنجشنبه سوم بهمن ساعت 22 در قالب برنامه سینما یک از شبکه یک پخش می‌شود. این کمدی تلخ با نام اصلی "اُ هورتن" را بنت همر سال 2007 کارگردانی کرد و فیلم او امسال به نمایندگی از نروژ در بخش اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان حضور داشت، هر چند از حضور در فهرست اولیه نامزدها جا ماند.
فیلم درباره یک مهندس قطار 67 ساله با بازی بارد اووه است که پس از سال‌ها بازنشسته می‌شود، اما برای کنار آمدن با زندگی جدید مشکل دارد. فیلم 90 دقیقه‌ای "آقای هورتن" تولید مشترک نروژ، آلمان و فرانسه است و اولین بار در سطح بین‌المللی ماه مه پیش در بخش نوعی نگاه کن به نمایش درآمد و پس از آن در جشنواره‌های کارلووی واری، تورنتو، ریودوژانیرو و... پخش شد.
همر 52 ساله در 1995 با فیلم "تخم‌مرغ‌ها" جایزه منتقدان بین‌المللی (فیپرشی) جشنواره تورنتو را دریافت کرد. "داستان‌های آشپزخانه" 2003 و "مستخدم" 2005 از دیگر فیلم‌های اوست.

فیلم تلویزیونی "یک پله پائین‌تر" به نویسندگی و کارگردانی علی موذنی جمعه چهار بهمن ساعت 15:40 از شبکه یک روی آنتن می‌رود. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمد ناجی و با بازی فرهاد اصلانی، بهناز جعفری، مهناز انصاریان، نیلوفر هوشمند و سینا کرمی تهیه شده است..
داستان این اثر درباره مردی به نام پرویز است که همسر و فرزندانش را در تصادف از دست داده و با زنی دیگر به نام مهین ازدواج کرده است. مهین از همسر سابق خود دو فرزند دارد که به شدت با ازدواج او مخالفند... فیلم تلویزیونی "یک پله پائین‌تر" 26 خردادماه در دبیرستانی در بزرگراه کردستان جلو دوربین سیروس عبدلی رفت و اوایل تیرماه به پایان رسید.

فیلم سینمایی "ارکیده زخمی" پنجشنبه سوم بهمن ساعت 23:50 از شبکه دو روی آنتن می‌رود. این تریلر جنایی با عنوان اصلی "کارآگاه والاندر" تولید سال 2006 سوئد به کارگردانی استفان اپلگرن است. کریستر هنریکسون در این فیلم به نقش کورت والاندر کارآگاه معروف مجموعه کتاب‌های هنینگ مانکل ظاهر شده است.
داستان "ارکیده زخمی" درباره چهار دوست است که یک خودرو پر از پول را به سرقت می‌برند. یکی از آنها دستگیر می‌شود و پس از مدتی از زندان فرار می‌کند. دوستان او پول‌ها را تقسیم کرده‌اند و با آن مزرعه‌ای خریداری کرده‌اند، غافل از اینکه ...
یوهانا سالستروم، الا راپاس و فیر توروالد استرومبرگ دیگر بازیگران این فیلم 89 دقیقه‌ای هستند. مجموعه کتاب‌های والاندر درباره یک کارآگاه بیزار زندگی است که پاهایش مشکل دارد و مبتلا به دیابت است. بیش از 25 میلیون نسخه از این کتاب‌ها در دنیا به فروش رسیده است. تا کنون چند فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی بر مبنای کتاب‌های والاندر ساخته شده است.

فیلم سینمایی "خاک سرد" جمعه چهارم بهمن ساعت 17:30 از شبکه دو پخش می‌شود. فیلم سومین ساخته رضا سبحانی پس از "زیستن" و "آفتاب پشت برف" است که به زلزله بم می‌پردازد. یوسف، همسر پا به ماه و پسرش اسماعیل در کویر زندگی می‌کنند و زلزله بم آنها را از هم جدا می‌کند. محمدرضا فروتن، رضا آشتیانی، هیلا اکرانی و ارسلان قاسمی در فیلم بازی کرده‌اند.
"خاک سرد" در بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و از دیگر عوامل آن می‌توان به یزدان عشیری و سبحانی نویسنده، رضا آشتیانی مدیر تولید، شهریار اسدی مدیر فیلمبرداری، حمید مهین‌دوست طراح گریم، سبحانی تدوینگر، بهمن اردلان صدابردار، عماد اسری مجری طرح و مهرشاد کارخانی عکاس اشاره کرد.

فیلم سینمایی "پرونده پرواز" پنجشنبه سوم بهمن ساعت 20 از شبکه سه روی آنتن می‌رود. این تریلر حادثه‌ای تولید سال 2000 هنگ‌کنگ و سنگاپور و مدت زمان آن 109 دقیقه است. این فیلم را گوردون چان کارگردانی کرده و آرون کوک، فیلیس کوئک، جیمز لای و فرانسیس نگ در آن بازی می‌کنند.
در خلاصه داستان فیلم "پرونده پرواز" آمده است: هنگام تمرینات جنگی هواپیماهای شکاری در هنک کنگ انفجاری اتفاق می‌افتد که مشکوک به نظر می‌رسد. چیزی نمی‌گذرد که مشخص می‌شود یک نفر برنامه‌های کامپیوتری را به سرقت برده است. در این بین یک جوان درگیر شبکه‌ای از توطئه‌‌های جاسوسی می‌شود و ...

"شکارچی جنایتکاران" جمعه چهارم بهمن ساعت 10 از شبکه سه پخش می‌شود. فیلم را مایکل مان سال 1986 بر مبنای رمان "اژدهای سرخ" توماس هریس ساخت و برایان کاکس به نقش هانیبال لکتر ظاهر شد. ویلیام پترسن، جون آلن، دنیس فارینا و تام نونان دیگر بازیگران این فیلم 119 دقیقه‌ای هستند که با بودجه 15 میلیون دلاری ساخته شد و در آمریکا 9 میلیون دلار فروخت.
داستان درباره یک مامور پلیس فدرال است که می‌کوشد یک قاتل زنجیره‌ای را که ظاهراً قربانیان خود را تصادفی انتخاب می‌کند گیر بیندازد. "شکارچی جنایتکاران" اولین فیلم از پنج فیلمی است که تاکنون بر مبنای شخصیت هانیبال لکتر ساخته شده است. معروفترین اقتباس "سکوت بره‌ها" ساخته جاناتان دمی است که آنتونی هاپکینز برای بازی در آن برنده اسکار شد.
مایکل مان 66 ساله سال 2006 فیلم "فساد میامی" را روی پرده داشت. او سازنده فیلم‌های سینمایی "آخرین بازمانده موهیکان‌ها"، "مخمصه"، "خودی"، "علی" و "وثیقه" است. مان برای "خودی" نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردان شد.

فیلم سینمایی "خانه عنکبوت" جمعه چهارم بهمن ساعت 23:30 از شبکه سه روی آنتن می‌رود. این فیلم را علیرضا داودنژاد سال 1362 با نقش‌آفرینی جشمید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی و محمدرضا داودنژاد ساخت. فیلم داستان چهار مرد طاغوتی است که پس از انقلاب در ویلایی گرد آمده و منتظرند کودتای طبس پیروز شود.

فیلم سینمایی "فصل مرغابی" جمعه چهارم بهمن ساعت 20:30 در قالب برنامه سینما چهار از شبکه چهار پخش می‌شود. فیلم اولین ساخته بلند فرناندو ایمبک فیلمساز مکزیکی سال 2004 ساخته شد. این فیلم به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شد و بخش زیاد آن در یک لوکیشن که آپارتمانی قدیمی است اتفاق می‌افتد.
داستان یک روز از زندگی نوجوان‌هایی را به تصویر می‌کشد که هیچکاری ندارند و نمی‌‌دانند اوقات فراغت را چگونه بگذرانند. دانیل میراندا، دیگو کاتانو، دنی پری و انریک آرئولا در این فیلم 85 دقیقه‌ای بازی می‌کنند. "فصل مرغابی" در جشنواره‌های کن، تورنتو و تسالونیکی به نمایش درآمد و در تسالونیکی برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

فیلم تلویزیونی "تله" جمعه چهارم بهمن ساعت 13:30 روی آنتن شبکه تهران می‌رود. فیلم به کارگردانی روبرت ـ آدریان پیو تولید 2008 آلمان است و رنه اشتینکه، سوفی شوت، ویکتوریا شرر و گویکو میتیچ در آن بازی می‌کنند. در خلاصه داستان "تله" آمده است: لیون یک قناد است که می‌خواهد پس از سال‌ها دخترش رومی را ببیند، اما گروهی ناشناس او را گروگان می‌گیرند...
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir