با برگزاری مراسم گلدن گلوب و اعلام نام نامزدهای مراسم اسكار، هیجان مربوط به جوایز سینمایی به پایان خود رسید. اما اعلام نام نامزدهای اسكار با شگفتی‌هایی...
  
 یكی از شگفتی‌های نامزدهای دوره هشتاد ویكم اسكار بی‌توجهی آكادمی اسكار به «كلینت ایستوود» بود و اسكار هیچ توجهی به دو فیلم این فیلم‌ساز كهنه‌كار سینما نشان نداد.
  دو ماه گذشته، فصل پرترافیك اهدای جوایز سینمایی از سوی انجمن‌های مختلف سینمایی بود.
با برگزاری مراسم گلدن گلوب و اعلام نام نامزدهای مراسم اسكار، هیجان مربوط به جوایز سینمایی به پایان خود رسید. اما اعلام نام نامزدهای اسكار با شگفتی‌هایی همراه بود. این شگفتی‌ها به شرح زیر است:
- «شوالیه تاریكی» با آن كه در هشت رشته نامزد شد، نتوانست وارد رقابت‌های اسكار بهترین فیلم‌ سال شود.
این در حالی است كه این فیلم پرفروش، به شدت مورد توجه منتقدان سینمایی قرار گرفت و آن‌ها در نقدهای خود نوشتند این فیلم شایستگی نامزدی در دو رشته بهترین فیلم و كارگردانی را دارد. ولی آكادمی نام كریستوفر نولان را هم در فهرست 5 نامزد بهترین كارگردان قرار نداد.
با این حال، هیت لجر در رشته بهترین بازیگر مرد نقش مكمل معرفی شد. از زمانی اكران عمومی فیلم در فصل تابستان، همه پیش‌بینی می‌كردند او نامزد اسكار خواهد شد و از بازی‌اش به عنوان یك بازی اسكاری اسم بردند.
- كیت وینسلت 33 ساله برای ششمین‌بار نامزد اسكار شد اما در شرایطی كه اكثر انجمن‌های منتقدان او را برای «مسیر انقلابی» نامزد دریافت جایزه كرده بودند، آكادمی اسكار او را برای «خواننده» نامزد كرده ‌است. او در «خواننده» نقش نگهبان سابق اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی را دارد، كه به نوعی نقش مكمل ارزیابی می‌شود و نه نقش اصلی.
- «مسیر انقلابی» از آن دسته فیلم‌هایی است كه از آن به عنوان فیلم‌های مورد علاقه‌ اعضای آكادمی اسكار اسم می‌برند.
سام‌مندس كارگردان آن قبل از این با «زیبایی آمریكایی» (1999) عقل و هوش از سر اعضای آكادمی برده بود. قصه فیلم «خواننده» برگرفته از نوول پرخواننده ریچارد یاتس است و لیوناردو دی‌كاپریو و كیت وینسلت یازده سال پس از «تایتانیك»، دوباره نقش مقابل یكدیگر را بازی كرده‌اند ولی آكادمی اسكار، توجه چندانی به این فیلم نشان نداد.
- سالی هاوكینز برای كمدی اجتماعی Happy Go Lucky جایزه گلدن گلوب را در رشته بهترین بازیگر زن كمدی گرفت اما آكادمی اسكار، او را نامزد نكرد. این در حالی است كه تعدادی از انجمن‌های منتقدان سینمایی در فصل گذشته، وی را به عنوان بهترین بازیگر زن سال معرفی كردند.
- آكادمی اسكار امسال هیچ توجهی به «كلینت ایستوود» این فیلم‌ساز كهنه‌كار سینما نشان نداد. او كه قبل از این دوبار اسكار بهترین كارگردانی را گرفته، امسال نه برای «بچه عوضی» نامزد شد و نه برای «گران تورینو».
- مایكل شین هم سرش بی‌كلاه ماند. او سال قبل در كنار هلن میرن - كه اسكار بهترین بازیگر زن را گرفت - در «ملكه» ظاهر شد و امسال در كنار فرانك لانگلا (كه نامزد اسكار بهترین بازیگر مرد است) در فیلم «فراست/نیكسن».
- بروس اسپرینگتن برای «كشتی‌گیر» گلدن گلوب بهترین آهنگ اریژینال را گرفت، ولی نام او در فهرست نامزدهای اسكار نیست.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com