در ادامه این مراسم نیز بخش های از نمایش «مادران انجیر و زیتون» نوشته چیستا یثربی و بازی پانته‌آ بهرام اجرا شد. یكی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه تئاتر فجر...
  
  در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، جایزه بخش مسابقه بین‌الملل به نمایشی خارج از بخش مسابقه اهدا شد و بر این اساس نمایش «شكار روباه» جایزه این بخش را دریافت كرد.
 
مراسم اختتامیه مسابقه بخش بین‌الملل بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد.
بنا بر این گزارش، در این مراسم كه كارگردانی آن را محمد حیدری بر عهده داشت: ابتدا نمایشی كوتاه از دوران انقلاب اسلامی اجرا شد كه این نمایش به سرپرستی سعید داخ و بر اساس حركت و فرم صورت گرفت.
سپس حسین مسافرآستانه، دبیر این دوره از جشنواره به صورت تصویری به حاضران در مراسم خوش آمد گفت‌وگزارشی از چگونگی برپایی این دوره از جشنواره خواند.
وی سپس با حضور در جمع میهمانان جشنواره گفت: در این دوره آنچه كه خوبی و خلاقیت بوده از شما هنرمندان است و آنچه كه كمبود و نقصان بود بر من و امیدوارم مرا ببخشید.
در ادامه این مراسم از 30 هنرمند عرصه تئاتر نیز تقدیر شد و جوایز این 30 هنرمند توسط حسین پارسایی، حسین مسافر آستانه، علی نصیریان و سعید كشن فلاح به آنها اهداء شد.
در این بخش از جشنواره از هنرمندانی چون مصطفی عبداللهی، ژاله محمدعلی، نادر برهانی‌مرند، محمد كاسبی، رضا ایرانمش، هما جدیكار، كوروش زارعی، اعظم بروجردی، رحمت امینی، مهدی متوسلی، عبدالحی شماسی، یدالله آقاعباسی، میلاد اكبرنژاد، كریم اكبری، فرشید بزرگ‌نیا، علیرضا حنیفی، اصغر خلیلی، مهرداد رایانی، حسین عابد، علی شیدفر، یعقوب سید جمال، مرتضی هواسی، رضا خدادبیگی تقدیر شد. 
در ادامه این مراسم نیز بخش های از نمایش «مادران انجیر و زیتون» نوشته چیستا یثربی و بازی پانته‌آ بهرام اجرا شد. یكی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه تئاتر فجر تقدیر از 4 هنرمند پیشكسوت در عرصه تئاتر بود، كه با حضور صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایمانی‌خوشخو معاون هنری وزیر و عزت‌الله انتظامی جوایز به این هنرمندان اهداء شد.
هما روستا، منصور براهیمی، رضا صابری و پرویز پورحسینی 4 هنرمندی بودند كه در این مراسم با بخش نماهنگ‌های از این هنرمندان لوح و تندیس جشنواره به آنها اهداء شد.
صفارهرندی از دیگر سخنرانان این مراسم بود كه با خوشامدگویی به حاضران گفت: خداوند را شاكرم كه بر حسب آنچه كه همه به آن اذعان می كنند هنر تئاتر در حال پیشرفت است و روز به روز استقبال مردمی از آن بیشتر می‌شود و جای خرسندی است كه ما با آمار 6 میلیون تماشاگر در سال 87 روبه رو هستیم.
وی ادامه داد: ما شاهد خلق صحنه‌های شكوهمندی در تئاتریم و باید خداوند را شاكر باشیم. این وزیر به دوران انقلاب اسلامی اشاره كرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی ما در سی امین سالگرد خود بر قله ایستاده و این انقلاب موجب تحول و دگرگونی بنیادی در هنر ما شده است و باید توشه و توان خود را در بازسازی كلمه انقلاب بیشتر صرف كنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از پایان صحبت هایش به دلیل حضور در مراسم افتتاحیه فیلم فجر از حاضران در مراسم خداحافظی كرد.
بعد از پایان سخنرانی صفار هرندی، نماهنگی از هنرمندان فقید در سال 87 برای مردم پخش شد و در این نماهنگ كه با صدای خسرو شكیبایی بود، یاد درگذشتگانی چون احمد آقالو، رامین سلیمان‌پور، خسرو شكیبابی، رضا ارحام صدر، جواد خدادادی و ابراهیمی كریمی گرامی داشته شد.
بخش پایانی این مراسم اهدای جوایز به نمایش‌های شركت كننده در بخش بین الملل بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر بود.
در بخش موسیقی آنكیدو دارش جایز خود را برای نمایش «متابولیك» از مجید انتظامی دریافت كرد.
جایزه بخش طراحی صحنه و لباس نیز استفان وبر برای نمایش «قصر» از كشور آلمان رسید كه وی جایزه اش را از دستان مجید میرفخرایی دریافت كرد.
اهداء كننده جایزه بخش بازیگری زن توسط ثریا قاسمی بود كه این جایزه را به آنیل شتا برای نمایش «مریض خیالی» از كشور فرانسه اهدا كرد و در بخش بازیگر مرد نیز قربان صابر برای نمایش «رستم و سهراب» از تاجیكستان جایزه اش را از محمد عزیزی گرفت. 
مجید مجیدی اهداء كننده جایزه كننده بخش كارگردانی بود كه در این بخش توماس شوایگن برای نمایش «قصر» از آلمان جایزه بهترین كارگردانی را گرفت.
در بخش ویژه و نمایش برگزیده دانیل بروكس یكی از اعضای هیئت داوران بیانیه را قرائت كرد و گفت: نمایش های كه دیده شد 17 اثر از 10 كشور بود اما ما با حضور در این جشنواره سوالاتی برایمان ایجاد شد كه چرا برخی از نمایش‌ها با كیفیت بالا خارج از مسابقه شركت كرده بودند و چرا برخی از نمایش های خارجی در جشنواره حضور داشتند. بنابراین هیئت داوران تصمیم گرفته تا جایزه ویژه بخش مسابقه را با هماهنگی میان دست اندركاران جشنواره به یك نمایش شركت كننده در خارج از بخش مسابقه اهداء كند بر این اساس جایزه ویژه جشنواره به نمایش «شكار روباه» به كار گردانی علی رفیعی اهدا شد.
علی رفیعی نیز به دلیل حضور در جشنواره فیلم بلگراد با نامه‌ای از نبود خود در مراسم عذر خواهی كرد و همچنین از برگزیدگان شدنش نمایشش تشكر كرد.
جایزه بزرگ اختتامیه نیز توسط حمید سمندریان اعلام شد. سمندریان در این مراسم ضمن خوشحالی از برگزیده شدن نمایش شكار روباه گفت: این نمایش یكی از بهترین كارهای تئاتری در این دوران است.
در ادامه این مراسم جایزه بزرگ جشنواره به نمایش «رستم و سهراب» به كارگردانی سلطان عثمانف از تاجیكستان رسید.
در پایانت مراسم نیز نماهنگی پخش شد و در آن از سوی معاون‌ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی به عنوان دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر انتخاب شد.
 
**حاشیه
- این برنامه توسط حسن سلطانی اجرا شد.
- حضور عزت‌الله انتظامی، حمید سمندریان روی صحنه باعث شد تا جمعیت حاضر آنها را به مدت طولانی تشویق كنند.
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسیدن به افتتاحیه جشنواره فیلم فجر، بعد از ایراد سخنرانی، مراسم را ترك كرد.
- در این مراسم چهره‌های هنری چون رضا كیانیان نیز حضور داشتند.
- سمندریان هنگام دادن جایزه بزرگ جشنواره به كارگردانی تاجیكی گفت: این رقم‌ها و جوایز بسیار برای هنرمندان قوی‌دست كم و ناچیز است.
- در بخش بزرگداشت چهارهنرمند كه بیمه اقتصاد نوین نیز آنها را بیمه عمر كرده است، نماهنگ‌هایی جالب از این هنرمندان پخش شد كه نماهنگ «هما روستا» جالب‌تر از بقیه بود.
- مراسم اختتامیه با برنامه‌ریزی خوب به مدت 100 دقیقه و بدون تأخیری برگزار شد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com