«گلشیفته فراهانی» نیز که باید او را باعث اصلی تمام اتفاقات پیش آمده در فیلم دانست، نوک تیز مشکلات پیش آمده برای فیلم را متوجه مطبوعات دانست. او وقتی در برابر پرسش یک...
 
شنبه، روز «درباره الی» بود. این فیلم سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های بسیار دیشب در نهمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینما فلسطین به نمایش در آمد و البته ساعاتی قبل از آن هم علاوه بر نمایش در جشنواره برلین همراه واکنش مثبت منتقدان آن جشنواره، نشست رسانه‌ای پرجنجالی را با حضور عوامل و نیز چهره خبرساز این روزهای سینمای ایران گلشیفته فراهانی برگزار کرد تا تمامی اخبار فرهنگی روز را به خود اختصاص دهد. اگر چه به علت حضور عوامل سازنده فیلم در برلین، نمایش آن در ایران بدون جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد، اما «اصغر فرهادی» در برلین با تعدادی از بازیگرانش مقابل خبرنگاران قرار گرفت و بر خلاف شایعاتی که این روزها در ایران رواج داشت که شرط نمایش آن در ایران، عدم حضور «گلشیفته فراهانی» در برلین است، او نیز در این جلسه حضور داشت و با حجاب کامل مقابل دوربین عکاسان قرار گرفت. این در حالی است که او چندی پیش در مراسم افتتاحیه نمایش فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ‌ها» به کارگردانی «ریدلی اسکات» بدون حجاب اسلامی حاضر شده و در صحبت‌هایش به طور تلویحی به انتقاد از شرایط حاکم بر سینمای ایران پرداخته بود.

جالب آنکه هر دو نمایش فیلم دیروز در تهران و برلین با استقبال بسیاری همراه بود. دیشب سینما فلسطین با آنکه در دیرترین زمان ممکن میزبان این فیلم بود، اما با ازدحام بسیاری همراه بود و اهالی رسانه از ساعت‌ها قبل از آغاز فیلم، در سینما حضور پیدا کرده بودند. در جشنواره برلین نیز اتفاقی مشابه افتاد و فیلم با استقبال چشمگیر مردم و همچنین مطبوعات همراه بود و بیشترین اخبار روز دوم این جشنواره مهم، به صحبت‌ها، عکس‌ها و حاشیه‌های این فیلم اختصاص داشت. خبرگزاری «آسوشیتد پرس» در واکنش به نمایش این فیلم دیروز با انتشار گزارش بر خروجی جهانی‌اش با عنوان:«درام ایرانی، قلب‌ها را در فستیوال برلین شکست»، به تمجید از فیلم پرداخت. این خبرگزاری در خبرش این احتمال را مطرح کرد که این فیلم، خرس طلایی برلین را شکار کند. رسانه‌های دیگری نیز چون رویترز،‌هالیوود ریپورتر، دیلی استار، میدل ایست آن لاین، تایمز، تایمز هندوستان و ... نیز اخبار و تحلیل‌هایی را در خصوص این فیلم منتشر کردند. در جلسه پرسش و پاسخ فیلم در برلین، البته جز «گلشیفته فراهانی»، مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ور و پیمان معادی نیز «فرهادی» را همراهی کرده و به سوالات حضار پاسخ دادند. در این نشست «فرهادی» داستان این فیلم را برگرفته از زندگی یکی از دوستانش دانست که در شمال آلمان زندگی می‌کند و از ازدواج خود ناراضی است. «فرهادی» همچنین درباره مضمون فیلم نیز به این نکته اشاره کرده است که تلاشش برای نشان دادن مشکلاتی است که نه در ایران بلکه در همه جای دنیا ممکن است وجود داشته باشد. او در بخش دیگری از این نشست با اشاره به نگاهی که نسبت به شخصیت اصلی فیلم وجود دارد، «اخلاق» را سوال اصلی فیلم دانست و گفت: «ما نمی‌توانیم با قاطعیت درباره اخلاق قضاوت کنیم. حقیقت مترادف با حرف راست نیست». ریتم فیلم نیز پرسش دیگری بود که «فرهادی» با آن روبه‌رو شد و او ریتم موجود در فیلم را به علت ایجاد فرصت برای تماشاگران دانست تا بتوانند درباره وقایع فیلم تفکر کنند. مریلا زارعی نیز «درباره الی» را مقطعی از زندگی چند زوج توصیف کرد: «گاهی اوقات قضاوت‌های غلط می‌تواند مسیر زندگی آدم‌ها را تغییر بدهد». او هر یک از بازیگران فیلم را به قطعه‌ای از یک پازل تشبیه کرد که در کنار هم یک داستان را شکل داده‌اند. نکته مهم در این جلسه که خبرگزاری‌های ایران نیز به شکل گسترده به بازتاب آن پرداختند این بود که «فرهادی» در این جلسه عنوان کرده بود نمایش فیلمش در ایران با هیچ مشکلی روبه رو نیست. این در حالی است که بسیاری بر این اعتقاد هستند که نمایش دیر هنگام فیلم، یعنی در نهمین روز جشنواره و آن هم ساعت 11 شب، در حالی که فیلم از قبل به مسئولان جشنواره ارائه شده است، تنها به خاطر فرار از حاشیه‌هایی است که این روزها مسئولان سینمایی کشور و همچنین معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن مواجهند. ضمن آنکه نمایش فیلم در جشنواره را به هیچ عنوان نمی‌توان تضمینی برای اکران عمومی آن تلقی کرد؛ چرا که دو سال پیش «سنتوری» داریوش مهرجویی نیز با سرنوشتی مشابه مواجه شد و با وجودی که در جشنواره به شکل محدودی به نمایش درآمد، اما هیچگاه فرصت اکران عمومی را نیافت. جالب آنکه هنوز حاشیه‌های این دو فیلم ادامه داشته و گاه و بی‌گاه خبرهایی مبنی بر اکران عمومی آنان سر زبان‌ها می‌افتد. «فرهادی» اما در این نشست درباره مشکل اکران «درباره الی» در ایران به این موضوع اشاره کرد که : «در ایران هیچوقت به طور رسمی به ما نگفتند «درباره الی» اجازه نمایش ندارد. تعدادی از مطبوعات سعی کردند برای این فیلم شایعه درست کنند. یعنی اصلا داستان را بعضی از مطبوعات آغاز کردند. «درباره الی» امشب در تهران اکران می‌شود و داوران جشنواره آن را دیده‌اند. مطلق نمی‌گویم، اما بعید می‌دانم فیلم مشکل پیدا کند».«گلشیفته فراهانی» نیز که باید او را باعث اصلی تمام اتفاقات پیش آمده در فیلم دانست، نوک تیز مشکلات پیش آمده برای فیلم را متوجه مطبوعات دانست. او وقتی در برابر پرسش یک خبرنگار ایرانی قرار گرفت که از او پرسید بخشی از مشکلات «درباره الی» ناشی از حضور شما در یک فیلم‌هالیوودی است، گفت: «مطبوعات به این مسئله دامن زدند؛ در حالی که مسئولان مشکلی نداشتند. من برای بازگشت به ایران مشکلی نداشته و ندارم. مسئله بیشتر به خاطر تبلیغات بود و امیدوارم همه مشکلات حل شود». او که چندی قبل ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد، از اتفاقات پیش آمده برای خودش پس از حضور در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» به عنوان جرقه‌ای یاد کرد که می‌توانست خیلی زود خاموش شود، اما مطبوعات آن را به آتشی بزرگ تبدیل کردند. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که : «در این میان نباید از نقش منفی مطبوعات» گذشت که با تذکر «فرهادی» مواجه شد که به او گوشزد کرد: «برخی مطبوعات» و بدین ترتیب او جمله خود را این گونه اصلاح کرد که: «بله، بعضی مطبوعات». «فرهادی» در این نشست درباره احتمال اکران «درباره الی» در نوروز که بسیاری آن را برترین فصل اکران فیلم در ایران می‌دانند، این توضیح را داد که : «این فیلم برای اکران نوروز و پیش از آن خیلی تلخ است و باید برای بعد از آن برنامه‌ریزی کرد. به هر حال فیلم مشکلی برای اکران در ایران ندارد».«درباره الی» یکی از 18 فیلم بخش مسابقه جشنواره برلین 2009 است و در خلاصه داستان آن آمده است: احمد پس از سال‌ها زندگی در آلمان برای تعطیلات به ایران برمی‌گردد. او که به تازگی از همسر آلمانی‌اش جدا شده تمایل دارد با زنی ایرانی ازدواج کند. دوستان دوران دانشجویی او سفری سه روزه به شمال ترتیب می‌دهند و سپیده از دختری به نام الی دعوت می‌کند....
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:cinemaema.com