داستان فيلم درباره فرانك راس، خبرنگار روزنامه پرتيراژ شهر است كه در مورد جس هانلی(سياستمداری فاسد) تحقيق می كند. هانلی كه قصد دارد...
 

برنامه «سینما اقتباس» یكشنبه این هفته فیلم سینمایی «هر سپیده دم می‌میرم» به كارگردانی ویلیام كی‌لی را برای پخش در نظر گرفته است.

 این فیلم محصول سال 1939 آمریكا است كه در مدت زمان معمول یك ساعت و 32 دقیقه به شیوه سیاه و سفید ساخته شده‌است.

فیلمنامه «هر سپیده دم می‌میرم» را نورمن ریلی راین و وارن داف بر اساس رمانی از جروم اودلوم به نگارش درآورده‌اند. رمان اودلوم با همین نام به رشته تحریر درآمده‌ و دومین كار این نویسنده است كه بر اساس آن فیلمی ساخته شده‌است؛ پس از اقتباس كی لی از كتاب «هر سپیده دم می‌میرم»، بر اساس 15 داستان و كتاب دیگر اودلوم هم فیلم ساخته شد.

فیلم «هر سپیده دم می‌میرم» در ژانر جنایی و دلهره قرار می‌گیرد؛ داستان فیلم درباره فرانك راس، خبرنگار روزنامه پرتیراژ شهر است كه در مورد جس هانلی(سیاستمداری فاسد) تحقیق می‌كند. هانلی كه قصد دارد برای سمت فرمانداری ایالت خود را نامزد كند با صحنه‌سازی باعث می‌شود راس ناخواسته در تصادف اتومبیل باعث مرگ سه نفر شود. راس به بیست‌سال زندان محكوم می‌شود. او در زندان با تبهكاری به نام استیسی آشنا می‌شود كه به 199 سال زندان محكوم شده‌است، راس جان استیسی را در یك سوء‌ قصد نجات می‌دهد و این باعث دوستی عمیق آن دو می‌شود. استیسی به راس پیشنهاد می‌دهد عامل اصلی حادثه تصادف را بیابد به شرطی كه راس به او در فرار از زندان كمك كند. راس شهادت می‌دهد كه استیسی قاتل یك زندانی منفور به نام لیمپی است.

در سینمایی «هر سپیده‌دم می‌میرم» جیمز كاگنی ایفای نقش كرده‌است؛ او كه نقش فرانك راس را بازی می‌كند، یكی از شاخصترین چهره‌های سینمایی است كه نامش با ژانر گنگستری گره خورده است؛ كاگنی برنده جایزه اسكار بوده و دو بار هم نامزد دریافت این جایزه شده‌است.

این فیلم تا به حال در سینماهای كشورهایی چون آمریكا، ژاپن، فرانسه و فنلاند به نمایش درآمده‌ و از تلویزیون آلمان هم پخش شده‌است. «هر سپیده‌دم می‌میرم» هشت سال پس از ساخت برای دومین بار در سینماهای آمریكا به روی پرده رفت.

 سینمایی «هر سپیده‌دم می‌میرم» ساعت 20 و 30 دقیقه یكشنبه از شبكه چهار پخش می‌شود و تكرار آن روز بعد ساعت 15 و 30 دقیقه خواهد بود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:isna.ir