من يكی از عوامل پروژه يوسف پيامبر (ع) هستم كه نمی‌خواهم نامم فاش شود؛ چراكه...
 
یکی از دست‌اندرکاران زن سریال یوسف پیامبر در تماس با آینده، از سرنوشت رابطه یوسف و زلیخا و خواستگاری همسر یوسف از زلیخا خبر داد.

وی نسبت به طرح مساله چند زنی در سریالهای تلویزیونی و خصوصا این سریال تاریخی - مذهبی انتقاد كرد.

وی كه نمی‌خواست نامش فاش شود با ارسال مطلبی، خود را این گونه معرفی كرده است: من یكی از عوامل پروژه یوسف پیامبر (ع) هستم كه نمی‌خواهم نامم فاش شود؛ چراكه كارگردان این كار اعتقاد دارد هیچ كس نباید به این سریال انتقاد كند. البته من ترسی از این‌كه جوابی بشنوم ندارم و همین‌كه صدایم توسط مسوولان شنیده شود برایم كافی است.

وی سپس با اشاره به روند به تصویر كشیدن موضوع چند زنی در سریال‌های تلویزیونی، در این زمینه یادآور شده‌است: تقریبا 17- 18 سال است كه در تلویزیون و سینمای ما روندی به اسم «روند عادی‌سازی تجدید فراش آقایان» آغاز شده‌است؛ 17-18 سال است كه تلویزیون ما اجازه می‌دهد این مسایل در فیلم‌ها و سریال‌های ما مطرح شود.

وی در ادامه مطلب خود آورده‌است: تقریبا از پنج شبكه تلویزیونی كه سریال پخش می‌كنند، هر شب یكی از شبكه‌ها مساله چند زنی را به تصویر می‌كشند و آیا كسی هست كه منكر ‌شود این مطب به راحتی در سریال‌ها جا انداخته شده‌است؟! كما این‌كه مساله چند زنی ابتدا با تقبیح ماجرا شروع شد و تمامی این سریال‌ها به این سمت رفتند كه با زشت نشان دادن این اتفاق و مقصر جلوه دادن مرد، این مساله را به بیننده القاء كنند كه چه‌قدر این قضیه بد است هرگونه فحش و بر و بیراهی را نثار مرد كنند.

نمایش مساله چند زنی در سریال‌ها، كم‌كم به اینجا رسید كه دیگر فحش و بدوبیراهی به مرد در كار نبود و همه می‌گفتند بیچاره زن اول و این كار غیرانسانی است. اما حال كار به جایی رسیده است، كه می‌گویند زن اول حتما ایرادی دارد كه مرد سراغ زن دیگری رفته است و این مرد بیچاره و بدبخت، اگر زنی جلوی راهش قرار نگیرد، گمراه نمی‌شود!

وی در ادامه به پخش چندباره فیلم «هوو» از تلویزیون اشاره كرده و آورده‌است: در كنار سریالهایی كه از آنها نام بردم، كارهایی مثل «هوو» و «اس‌ام‌اس از دیار باقی» هم ساخته می‌شوند كه فاجعه هستند و جز این‌كه مسوولان قصد دارند با ساخت چنین كارهایی موضوع چند زنی را رواج دهند، فكر دیگری را به ذهن متبادر نمی‌كنند.

او در ادامه با اشاره به سریال یوسف پیامبر(ع) و طرح موضوع چند زنی در ساخته فرج‌الله سلحشور، تصریح كرده‌است: اما در بین سریال‌های نام برده شده و كارهایی مشابه آنها، سریال یوسف (ع) دارد پا را فراتر گذاشته است؛ این در حالی است كه این سریال یك سریال مبله روز نیست و تمام این توجیهات را با یك پیامبر نشان می‌دهد.

او سپس بار دیگر درباره سریال یوسف پیامبر(ع) به نویسندگی و كارگردانی فرج‌الله سلحشور آورده‌است: این سریال از همان ابتدا یعقوب پیامبر را نشان می‌دهد كه چهارزنش با هم زندگی می‌كنند و او با سوگلی خود(جوان‌ترین زنش) به گردش می‌رود و به بچه‌های این زن هم توجه ویژه دارد.
علاوه بر این‌که خواهر بودن دو همسر ایشان به تعبیر آیت‌ا... جعفر سبحانی از مراجع تقلید برگرفته از اسرائیلیات است، ‌رفتار یعقوب با همسرانش خلاف عدالت است. و حال آن كه در قسمتی از سریال كه قرار است به زودی پخش شود، زن یوسف پیامبر(ع) را می‌بینیم كه برای او به خواستگاری زلیخا كه جوان‌تر و زیباتر از قبل هم شده‌است، می‌رود!

وی سپس به طرح این پرسش پرداخته كه آیا مسوولان صداوسیما تصمیم دارند این سكانس‌ها را به نظاره بنشینند؟! او ادامه داده‌است: مگر نه این است كه علمای ما همواره تأكید دارند كه قصص قرآنی را تا آن‌جا كه قرآن مطرح كرد، بیان كنید؟ این در حالی است كه كارگردان یوسف پیامبر(ع) روی مطالبی كه سندیت چندان هم ندارد، دست می‌گذارد و نشان می‌دهد كه زن اول برای دیگری به خواستگاری می‌رو‌د! در چنین شرایطی مسوولان ما این پرسش را مطرح می‌كنند كه چرا آمار طلاق در جامعه زیاد است.

وی خطاب به فرج الله سلحشور گفته است: آیا ایشان فكر كرده این سكانس‌هایی كه نشان می‌دهد معنایش عدالت است؟! آقایانی كه در شورای طرح و برنامه این طرح را تصویب كرده‌اند، مگر غیر از این معتقدند كه سوره یوسف(ع) قصد دارد، عفت وپاكدامنی را رواج دهد؟!

او در ادامه به طرح این پرسش پرداخت كه چرا به این روند 17-18 ساله در صداوسیما اعتراضی نشده‌است و چرا كار به جایی رسید كه سریال یوسف پیامبر(ع) به سریال زلیخا مبدل شده‌است؟!

وی هم‌چنین به طرح پرسش از سید عزت‌الله ضرغامی پرداخت كه آیا صداوسیمای ما جایی برای بروز آرزوها و همراه‌ كردن مردم با آرزوهای فیلم‌سازان و جاانداختن و عادی‌كردن این مسایل در جامعه ما است؟!

او در پایان این مطلب آورده‌است: دلم می‌خواهد بدانم آیا هیچ مسوول متعهدی در این كشور نیست كه به زنان عزت و احترام واقعی بگذارد؟! آیا شعارهایی كه درباره تحكیم خانواده داده می‌شود، واقعی است؟ آیا در چنین شرایطی زن می‌تواند در خانواده محور باشد، درحالی كه مدام احساس می‌كند كه ممكن است به او خیانت شود؟! متأسفم برای آقای سلحشور و متأسفم اگر از سوی هیچ مقام مسوولی جوابی به حرف‌های من داده نشود.
 
گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سيمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:tabnak.ir