حبیب‌الله كاسه‌ساز تهیه كننده «اخراجی‌ها٢» نیز در واكنش به این اظهارات گفت: من به هیچ وجه از نرفتن فیلم به بخش مسابقه تعجب نكردم و دلیل آن هم...
  
 «مسعود ده‌نمكی» گفت: متاسفانه حضور مسئولان در پشت صحنه «اخراجی‌ها2» هیچ كمكی به ما نكرد و هیچ‌كس از فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران دفاع نكرد و من گله‌مند هستم كه چرا دوستان من را در میدان مین تنها گذاشتند.
 
نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «اخراجی‌ها2» مسعود ده نمكی (نویسنده و كارگردان)،حبیب الله كاسه ساز(تهیه كننده)، محمدرضا شریفی‌نیا (بازیگر و مجری طرح)، تورج منصوری(مدیر فیلمبرداری)، سیدجواد هاشمی و حسام نواب صفوی (بازیگران)، تینا پاكروان(مدیر تولید)، سیدعلیرضا علویان(صداگذار)، امیرتوسلی(موسیقی متن) و علی معلم(مجری و منتقد) در سینمای فلسطین برگزار شد.
 
* وارد سینما شدم كه حرف‌های ناگفته را بگویم
بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست، مسعود ده‌نمكی در پاسخ به اینكه چرا به ساخت فیلم روی آورده است، گفت:آمدن من به سینما در ادامه این مسیر بود كه چرا دوستان حرف‌هایی را كه باید بزنند نمی‌گویند، و اگر این حرف‌ها زده می‌شد من كارهای زیادی برای انجام دادن داشتم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص موارد حذف شده فیلم خود، گفت: به هیچ عنوان شایعاتی كه در مورد حذف برخی سكانس‌ها می‌گویند صحت ندارد و صحنه‌هایی كه حذف شدند بیشتر صحنه‌های اندوهناك فیلم بود و نه آنها كه بخواهد به كسی بربخورد.
وی همچنین در پاسخ به انتقادی مبنی بر تروكاژ‌های نامناسب فیلم با وجود تبلیغات زیاد انجام شده بر روی آنها اظهار داشت: تروكاژهای كامپیوتری كه در این فیلم استفاده شده بود در بخش هواپیما بی‌نظیر بود و حتی تبدیل كردن دو تانك به چیزی در حدود ١٠٠ تانك و یا به پرواز درآوردن هواپیمایی ساكن در سینمای ما سابقه نداشته است.
كارگردان «اخراجی‌ها٢» خاطر نشان كرد: حضور ٤٠ ستاره سینما و بیش از ٤٠٠ هنرور در طول ٢ ماه برای یك فیلم فكر می‌كنم نشان دهنده این است كه «اخراجی‌ها٢» حرف‌هایی برای گفتن دارد.
 
* «اخراجی‌ها» بستری است برای بیان مناسبات اجتماعی بعد از جنگ
ده‌نمكی در ادامه با تشریح هدف اصلی خود از ساخت «اخراجی‌ها» گفت: «اخراجی‌ها١» و «اخراجی‌ها٢» بستری است برای بیان مناسباتی كه بعد از جنگ ممكن است در جامعه ایجاد شود.
وی افزود: در «اخراجی‌ها٢» همان كاراكترها را می‌بینیم كه به یك تعدد و تكثر می‌رسند اما در «اخراجی‌ها١» این افراد به یك درك مشترك می‌رسند.
 
* یاد گرفته‌ام كه با زبان اشاره مفاهیم را منتقل كنم
كارگردان «اخراجی‌ها٢» تاكید كرد: من فكر می‌كنم فارغ از ایدئولوژی كه هركدام از ما داریم می‌توانیم به این نتیجه برسیم كه ایران برای همه است و من یاد گرفته‌ام كه با زبان اشاره این مفاهیم را منتقل كنم و هواپیما در این فیلم می‌تواند نمادی از جامعه ایران باشد.
وی ادامه داد: من اردوگاه اسارت را در پاسخ به این نگاه اعتراضی در فیلم گنجاندم كه چرا به اسرا به عنوان قهرمانان جنگی نگاه نمی‌شود و من ترجیح دادم در این فیلم از این مقاومت‌ها تقدیر شود.
سید جواد هاشمی نیز در این خصوص گفت: هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس نمی‌تواند بیش از یك قطره از اقیانوس بیكرانی كه در دفاع مقدس اتفاق افتاده است را به تصویر بكشد.
 
* دوستان قواعد بازی را هنوز یاد نگرفته‌اند
در ادامه این نشست مسعود ده‌نمكی با بیان این كه قصد نداشتم برخی از حرف‌ها را بازگو كنم در خصوص عدم حضور فیلم خود در بخش مسابقه سینمای ایران اظهار داشت: ما یاد گرفته‌ایم كه طبق قوانین بازی، بازی كنیم هر چند دوستان قواعد بازی را هنوز یاد نگرفته‌اند.
 
* برای مقابله با ده نمكی سال آینده بخش فیلم‌های سوم هم اضافه خواهد شد
كارگردان فیلم «اخراجی‌ها٢» خاطر نشان كرد: من فكر می‌كنم دوستانی كه امسال چنین تصمیمی را گرفتند سال بعد بخش فیلم‌های اول، دوم و سوم را راه خواهند انداخت چرا كه می‌خواهند من را حذف كنند.
وی تصریح كرد: چگونه است كه تورج منصوری برای هر فیلمی كه فیلمبرداری آنرا انجام می‌دهد شایسته تقدیر است و جایزه می‌گیرد اما برای فیلم «اخراجی‌ها» اینگونه نیست و همین موضوع در بحث بازیگری، طراحی صحنه و لباس و موسیقی متن نیز صادق است.
 
* برای نمایش فیلم نمی‌خواستیم از روی جنازه كسی رد شویم!
ده‌نمكی بیان داشت: برخی از دوستان پس از دیدن فیلم گفتند كه برای حضور این فیلم در بخش مسابقه سینای ایران باید از روی جنازه ما رد شوید و ما هم اصلا دوست نداشتیم از روی جنازه كسی رد شویم.
حبیب‌الله كاسه‌ساز تهیه كننده «اخراجی‌ها٢» نیز در واكنش به این اظهارات گفت: من به هیچ وجه از نرفتن فیلم به بخش مسابقه تعجب نكردم و دلیل آن هم برخوردی بود كه با «اخراجی‌ها» شروع شده است و واقعا از این كه یك جوی ایجاد شد و برخی از دوستان چنین جمله‌ای را گفتند تعجب نكردم.
 
* حضور فیلم در بخش مسابقه،برای برخی بد می‌شد
وی افزود: تصور من این بود كه واقعا باید بدون حب و بغض فیلم در شواری صنفی نمایش دیده می‌شد و فیلمبرداری، صدا،بازیگری و تمامی بخش‌ها دیده شود و ما خیلی از این موضوع تعجب نكردیم چرا كه اگر غیر از این بود و فیلم به بخش مسابقه راه می‌یافت اتفاقا خیلی بد می‌شد و عنوان می‌كردند كه به زور پاشنه كش فیلم را به بخش مسابقه سینمای ایران آورده‌اند.
در ادامه نشست محمدرضا شریفی‌نیا در خصوص نحوه انتخاب بازیگران گفت: در «اخراجی‌ها١» باید از یك تعداد بازیگر چهره استفاده می‌كردیم كه قابلیت‌های بازیگری خوبی نیز داشتند كه در این امر موفق بودیم اما تصور ما این بود كه در «اخراجی‌ها٢» قرار نیست چهره‌های جدید اضافه شوند بلكه باید بیشتر بازیگران خوبی می‌بودند.
وی ادامه داد:حضور بازیگرانی نظیر نواب صفوی، خداداد، رضویان،رجبی، مظلومی و ... تنها به دلیل كمك به فروش فیلم نیست و ما قصد داشتیم همان اتفاقی كه در «اخراجی‌ها١» افتاد اینجا هم تكرار شود و گرنه «اخراجی‌ها٢» همان وجه تبلیغاتی «اخراجی‌ها١» را یدك می‌كشد.
 
* مركز گسترس با سود «اخراجی‌ها» صدها فیلم ساخت
در ادامه ده نمكی در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینكه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به جای سرمایه گذاری در «اخراجی‌ها٢» می توانست صدها فیلم بسازد گفت: با فیلم «اخراجی‌ها١» مركز گسترش توانست صدها فیلم بسازد و اصلا به همین دلیل بود برای «اخراجی‌ها٢» نیز ١٥ درصد سرمایه‌گذاری كرد.
 
*«اخراجی‌ها٢» تنها فیلم دفاع مقدس است كه با پول بخش خصوصی ساخته شد
وی تصریح كرد: «اخراجی‌ها٢» تنها فیلم دفاع مقدس است كه با پول بخش خصوصی ساخته شد و یكی از شرویط من برای ساخت این فیلم این بود كه آقای كاسه ساز از هیچدكدام از مراكز دولتی كمك نگیرد.
كارگردان «اخراجی‌ها٢» خاطر نشان كرد: ما این فیلم را هم به قصد تجارت،هم به قصد خنداندن مردم و هم به قصد انتقال مفاهیم ساختیم و اگر قرار باشد فیلمی ساخته شود و بعد به آرشیو برود فایده‌ای نخواهد داشت.
ده نمكی اظهار داشت: اگر فیلم «اخراجی‌ها» چنین كاری كرده باشد كه روزنامه لس‌آنجلس تایمز بگوید كه «اخراجی‌ها» برنامه‌های آمریكا را برهم زد ارزش ندارد در صورتی كه نه رسانه‌های دست راستی و نه رسانه‌های دست چپ هیچكدام به این موضوع نپرداختند و سوال من است كه چقدر باید خرج می‌كردیم تا بتوانیم برنامه‌های آمریكا را برهم می‌زدیم.
وی خاطر نشان كرد: اگر «اخراجی‌ها٢» كاری كرده باشد كه با یك چك مهراوه شریفی‌نیا به گوش امیریل ارجمند به عنوان نماد این جریان مردم كف و هورا بكشند، همین برای من بس است.
 
* شرمنده عوامل «اخراجی‌ها٢» هستم
ده‌نمكی‌ تاكید كرد: من می‌ترسم الان كه دارم این حرف‌ها را می‌زنم دوباره سال بعد برایم دردسر ساز شود اما من شرمنده عوامل فیلم هستم، دائما در روزنامه‌ها می‌نوشتند كه چرا فلان مسول از «اخراجی‌ها» بازدید می كند اما من می خواستم تا این افراد بیایند و از نزدیك ببینند كه برای گرفتن تك‌تك صحنه‌ها چقدر سختی كشیدیم و گرنه آمدن این افراد نفعی كه برای ما نداشت هیچ، باعث توقف در كار هم می‌شد.
كارگردان «اخراجی‌ها٢» تصریح كرد: متاسفانه حضور مسولان در پشت صحنه «اخراجی‌ها٢» هیچ كمكی به ما نكرد و هیچ‌كس از فیلم برای حضور در بخش مسابقه سینمای ایران دفاع نكرد و من گله‌مند هستم كه چرا دوستان من را در میدان مین تنها گذاشتند.
وی افزود: در شرایطی كه سایر دوستان دارند كار سفارشی می‌سارند و برای ان كار پول می‌گیرند بچه‌های «اخراجی‌ها٢» با كمترین دستمزد كار كردند اما قدر زحمات آنها دانسته نشد و من از طرف نظام شرمنده همه عوامل فیلم هستم و از آنها عذرخواهی می‌كنم.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: farsnews.com